Kryssningsturismen
har ökat enormt de senaste tio åren och skeppen blir större och
större.
Men kryssningsfartygen orsakar inte bara stora utsläpp från sina avfallsanläggningar. De släpper också ut mer avgaser än fem miljoner bilar som åker samma sträcka.
Men kryssningsfartygen orsakar inte bara stora utsläpp från sina avfallsanläggningar. De släpper också ut mer avgaser än fem miljoner bilar som åker samma sträcka.
Ett
vanligt kryssningsfartyg som står i hamn orsakar lika mycket utsläpp
som om 688 tunga lastbilar skulle stå med motorerna igång på samma
plats. De riktigt stora skeppen motsvarar ungefär 2000 lastbilar.
Denna insikt har lett till protester i London inför en planerad hamn för kryssningsfartyg. Dessutom orsakar trafiken till kryssningsfartygen ytterligare utsläpp i centrala städer.
Denna insikt har lett till protester i London inför en planerad hamn för kryssningsfartyg. Dessutom orsakar trafiken till kryssningsfartygen ytterligare utsläpp i centrala städer.
Enligt
utsläppsanalytiker i Tyskland och Bryssel släpper ett fartyg för
knappt 9000 passagerare ut svaveldioxid motsvarande 376 miljoner
bilar, koldioxid som 83 678 bilar och mer kvävedioxid än all trafik
som passerar genom en medelstor stad.
Det
är dessutom summor som förväntas öka. 2006 åkte 15 miljoner
människor med kryssningsskepp. Tio år senare var summan 24 miljoner
passagerare.
Kryssningsföretag
försöker skapa en bild av en ljus, ren och miljövänlig
turistsektor, men det är tvärtemot verkligheten. Ett
kryssningsfartyg släpper ut lika mycket föroreningar i luften som
fem miljoner bilar som kör samma sträcka eftersom skeppen använder
sig av tungt bränsle som på land hade förkastats som farligt
avfall.
Dessa
utsläpp sägs dessutom orsaka sjukdomar och dålig hälsa i de
städer som skeppen ofta besöker. Southampton i Storbritannien har
landets näst största containerhamn och Europas mest aktiva
kryssningsterminal. Det är också en av nio brittiska städer som
WHO listat för att de har för dålig luft, trots att staden inte
har så mycket tillverkningsindustri.
Den internationella
sjöfartsorganisationen IMO fattade i
förra veckan ett
beslut om att det snart blir ett förbud för passagerarfartyg att
tömma sitt toa avfall i Östersjön.
Enhetschef
på Värld, Mattias Rust säget:
”Det är ett otroligt glädjande besked. Vi har haft en näring som tjänar pengar på en vacker miljö, naturfondens vattenavdelningen haft lov att skita i den, bokstavligen talat, och det är helt ohållbart".
”Det är ett otroligt glädjande besked. Vi har haft en näring som tjänar pengar på en vacker miljö, naturfondens vattenavdelningen haft lov att skita i den, bokstavligen talat, och det är helt ohållbart".
Tidigare
har det varit lagligt för stora kryssningsfartyg som tar 6000-7000
passagerare att dumpa avfallet rakt ut i havet. Om tre år förbjuds
nya fartyg att tömma sitt toa avfall i Östersjön, medan befintliga
fartyg får fem år på sig att anpassa sig till det nya förbudet.
För fritidsbåtar blev det förbjudet att tömma toa avfallet i Östersjön på svenskt vatten 2015.
För fritidsbåtar blev det förbjudet att tömma toa avfallet i Östersjön på svenskt vatten 2015.
Enligt
en uppskattning gjord av Världsnaturfonden WWF släpper
kryssningsfartygen ut 850 miljoner liter avloppsvatten årligen i
Östersjön, vilket beräknas innehålla 86 ton nitrat och 21 ton
fosfor som gynnar algblomningen. 850 miljoner ton kan jämföras med
småbåtarna som i en undersökning
från 2009 beräknades släppa
ut 3,4 miljoner liter toalettavfall.
Det
nya förbudet fattades efter långa förhandlingar med
Östersjöländerna.
Ryssland och andra länder med mycket kryssningsverksamhet var länge tveksamma till beslutet.
Ryssland och andra länder med mycket kryssningsverksamhet var länge tveksamma till beslutet.
Nu
återstår enligt Världsnaturfonden arbetet med att svenska
hamnar ska kunna ta emot så mycket avloppsvatten på så kort tid
som kryssningsfartygen ligger i hamn.
Kan
bli ett stort problem för många småhamnar att bygga ut sin
kapacitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar