Gustav
har vaknat till från sin ”törnrosasömn” och
ser att elevernas PISA-prov blir allt sämre och sämre. Något
måste göras! Gustav
får en ide! Man
undrar om han överhuvudtaget lämnat skolan?
Alla som har och
har haft barn inser att Gustavs
retorik är ett barns!
Skolan
var dålig från början, jag har inte försämrat den!
Det var nån annan som hade sönder den!
Gustav:
Det var nån annan som hade sönder den!
Gustav:
”Det
är den här planen som klantiga formuleringar från oss, en
klickvänlig rubrik från tidningen och en kampanjsajt från högern
förvandlat till Twitter-sanningen att jag lovade ”fixa skolan på
100 dagar”. Som
politiker ingår det i jobbet att ens motståndare medvetet
missförstår.. Idén att en politiker på något magiskt sätt
skulle kunna trolla fram bättre skolresultat från
utbildningsdepartementet osynliggör dem som verkligen ”fixar
skolan."
När
man läser
texten ser man formuleringen
"100
första dagarna" används
hela
fyra gånger i artikeln, Gustav
kallar dem
för:
"klantiga
formuleringar från oss!"
Det som är intressant är att Gustav medger, att han är
inkompetent ="klantig."
Att Gustav är inkompetent är dock inget nytt. Att han tror att godkända betyg betyder att skolan är "fixad" visar bara på inkompetensen.
Man kan förstås undra över varför det tog 700 dagar för Gustav att säga att han inte tar åt sig och inte alls lovat att fixa skolan på 100 dagar? Vi har val om mindre än 700 dagar.
Är det någon som tror att Gustav ”fixar” skolan?
Som
politiker så gäller det att komma på något coolt uttryck som den
inkompetenta
svenska median
eventuellt
kommer ihåg mer än 10 minuter, så "100 dagar" fyllde väl
sitt syfte ?
PISA
PISA
PISA
är en internationell studie som undersöker i vilken grad
utbildningssystemet bidrar till att femtonåriga elever är rustade
att möta framtiden.
Elevernas förmågor undersöks inom tre kunskapsområden:
matematik, naturvetenskap och läsförståelse.
Studien genomförs var tredje år. Den senaste 2015.
För att kvalitetssäkra prov och enkäter genomfördes en förstudie våren 2014.
Drygt 2 100 elever från 54 skolor deltog i förstudien. Huvudstudien genomfördes våren 2015. I den har omkring 6 600 elever från 230 skolor deltagit, från både grundskolor och gymnasieskolor. Utöver prov i naturvetenskap, matematik och läsförståelse har eleverna fått besvara en enkät med bland annat frågor om sin bakgrund, sitt lärande samt engagemang och motivation att lära sig ämnena. Rektorerna på de utvalda skolorna har fått besvara en enkät om hur undervisningen organiseras.
Elevernas förmågor undersöks inom tre kunskapsområden:
matematik, naturvetenskap och läsförståelse.
Studien genomförs var tredje år. Den senaste 2015.
För att kvalitetssäkra prov och enkäter genomfördes en förstudie våren 2014.
Drygt 2 100 elever från 54 skolor deltog i förstudien. Huvudstudien genomfördes våren 2015. I den har omkring 6 600 elever från 230 skolor deltagit, från både grundskolor och gymnasieskolor. Utöver prov i naturvetenskap, matematik och läsförståelse har eleverna fått besvara en enkät med bland annat frågor om sin bakgrund, sitt lärande samt engagemang och motivation att lära sig ämnena. Rektorerna på de utvalda skolorna har fått besvara en enkät om hur undervisningen organiseras.
Egentligen
är det mycket märkligt resultat från den senaste PISA-
mätningen. Svenska elever har den högsta internet- och
datoranvändningen i och utanför skolan och de presterar sämst på
PISA-provet. Dessutom har Sverige den högsta andelen extrema
internetanvändare i hela OECD. Det visar en fördjupad analys av den
senaste PISA-studien.
Sverige är det land där eleverna är mest på internet utanför skolan. Av de svenska eleverna anger drygt 30 procent att de är minst fyra timmar på internet en vanlig veckodag utanför skoltid, motsvarande andel i OECD är omkring 18 procent.
Sverige är det land där eleverna är mest på internet utanför skolan. Av de svenska eleverna anger drygt 30 procent att de är minst fyra timmar på internet en vanlig veckodag utanför skoltid, motsvarande andel i OECD är omkring 18 procent.
Trots
dessa goda förutsättningar är Pisa-undersökning och Sverige, blivit synonymt med svaga resultat de senaste åren. Sverige
har
helt
enkelt halkat
efter.
När digitala kunskaper mättes i två olika moment,
läsförståelse och matematik, blev resultatet knappast det många
önskat.
Att lösa matematik tal digitalt ligger Sverige fortfarande i kategorin "klart under OECD-snittet", men man har lyft sig lite från 2013, då hade Sverige sämst resultatutveckling av alla OECD-länder.
Att lösa matematik tal digitalt ligger Sverige fortfarande i kategorin "klart under OECD-snittet", men man har lyft sig lite från 2013, då hade Sverige sämst resultatutveckling av alla OECD-länder.
Gustav
säger:
”att bakslaget för svenska skolor hänger ihop med att man inte har försett rektorer och lärare med de rätta verktygen. Det måste handla om vad man faktiskt gör med en dator. Arbetet med att ge lärare och rektorer kompetens och de rätta verktygen har hängt efter. Det är där vi måste göra långsiktiga och systematiska insatser.”
Några teorier varför Sverige halkar efter?
Det finns många teorier om varför Sverige halkar efter.
Lärarnas kompetens, olika pedagogiska experiment, andelen svaga elever har ökat. Tidigare var de svenska svaga eleverna starkare än de svaga eleverna i andra OECD-länder. I dag är de svaga eleverna svagare än de svaga i OECD-länderna när det gäller läsförståelse.
”att bakslaget för svenska skolor hänger ihop med att man inte har försett rektorer och lärare med de rätta verktygen. Det måste handla om vad man faktiskt gör med en dator. Arbetet med att ge lärare och rektorer kompetens och de rätta verktygen har hängt efter. Det är där vi måste göra långsiktiga och systematiska insatser.”
Några teorier varför Sverige halkar efter?
Det finns många teorier om varför Sverige halkar efter.
Lärarnas kompetens, olika pedagogiska experiment, andelen svaga elever har ökat. Tidigare var de svenska svaga eleverna starkare än de svaga eleverna i andra OECD-länder. I dag är de svaga eleverna svagare än de svaga i OECD-länderna när det gäller läsförståelse.
Är
det pappornas fel?
Läs ambassadören Johanna Lindbäck skriver:
”För att komma till rätta med svenska skolelevers bristande läsförståelse krävs en ny syn på läsning i skolan. Sedan länge diskuteras hur man ska få unga killar att läsa. En viktig fråga blir då om män i Sverige verkligen behöver läsa så mycket i dag? Det verkar ju gå bra ändå. De får jobb, klarar sig fint. Allt läs tjat kanske mest är en kvinnlig konspiration för att tråka ut killarna? I skolan är det svensklärarna, ofta kvinnor, som tjatar om vikten av att läsa. Hemma är det mammorna. Vad gör papporna? Inte läser de. Att läsa är alltså något som enbart är viktigt i skolan, och då på ungefär tre lektioner i veckan.”
Läs ambassadören Johanna Lindbäck skriver:
”För att komma till rätta med svenska skolelevers bristande läsförståelse krävs en ny syn på läsning i skolan. Sedan länge diskuteras hur man ska få unga killar att läsa. En viktig fråga blir då om män i Sverige verkligen behöver läsa så mycket i dag? Det verkar ju gå bra ändå. De får jobb, klarar sig fint. Allt läs tjat kanske mest är en kvinnlig konspiration för att tråka ut killarna? I skolan är det svensklärarna, ofta kvinnor, som tjatar om vikten av att läsa. Hemma är det mammorna. Vad gör papporna? Inte läser de. Att läsa är alltså något som enbart är viktigt i skolan, och då på ungefär tre lektioner i veckan.”
I
den numera nedlagda tidskriften Neo finns en artikel om raset i PISA
och
en förklaring.
Den
är baserad på en vetenskaplig studie.
”Mellan
2009 och 2012 föll resultaten som kraftigast och andelen skolbarn
med utländsk bakgrund ökade som mest. Under den perioden försvinner
43 procent av det genomsnittliga resultatfallet – 62 procent i
naturvetenskap, 45 procent i läsförståelse och 29 procent i
matematik – när man justerar urvalet för att ta hänsyn till den
förändrade elevsammansättningen. Detta är anmärkningsvärda
resultat.”
Sveriges
dåliga resultat i PISA-mätningarna följs givetvis i andra länder
och speciellt från de internationella storbolagen. Skall ett
storbolag etablera sig i ett land är tillgången på bra utbildad
arbetskraft ett av de första kraven.
Kan
det vara så
Ericsson flyttade
utomlands, för att Sverige har en rad stora problem som de styrande
inte tar itu med? Är
Ericssons
flytt en början?
Tvingas storbolagen nu prioritera ned Sveriges status, eftersom de tidigare fördelarna i god utbildning och social tillit och ordning snabbt har försämras eller….?
Vem vill bo i ett land där undervisningen fallerar/rasar på alla nivåer? Där polis inte längre klarar av att upprätthålla ordningen och där personöverfall, skol- och bilbränder är dagliga företeelser.
Tvingas storbolagen nu prioritera ned Sveriges status, eftersom de tidigare fördelarna i god utbildning och social tillit och ordning snabbt har försämras eller….?
Vem vill bo i ett land där undervisningen fallerar/rasar på alla nivåer? Där polis inte längre klarar av att upprätthålla ordningen och där personöverfall, skol- och bilbränder är dagliga företeelser.
Så
länge landets politiska partier är oförmögna att ta sig an dagens
angelägna problem och
ärligheten
inom svensk politik har sett sina bästa dagar, får
vi “gilla” situationen som den är.
Nu är det endast personlig makt eller olika partiers framgång som gäller.
Nu är det endast personlig makt eller olika partiers framgång som gäller.
Den
svenske väljaren får stå som ett fån mellan hötapparna och inser
inte sin betydelse i maktspelet.
De som fått förmånen att leda det svenska folket bör också leverera resultat. Ett resultat som gagnar allas intressen.
Tyvärr anser svenska politiker att ett val ger dem ”carte blanche” att i politiker skråets intressen blanda bort korten och driva en politik som endast gagnar dem själva. Då som den politiska elit som de själva upphöjt sig till.
Bra bevis på detta är de pensionsförmåner de beviljat sig själva. även om de är ändrade efter 2014.
De som fått förmånen att leda det svenska folket bör också leverera resultat. Ett resultat som gagnar allas intressen.
Tyvärr anser svenska politiker att ett val ger dem ”carte blanche” att i politiker skråets intressen blanda bort korten och driva en politik som endast gagnar dem själva. Då som den politiska elit som de själva upphöjt sig till.
Bra bevis på detta är de pensionsförmåner de beviljat sig själva. även om de är ändrade efter 2014.
Att
negligera svenska väljare år efter år skadar demokratin. Politiker
är folkets tjänare och inte tvärtom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar