100
personer s.k.
bilmålvakter står
för drygt 400 miljoner kronor i skulder som oftast är
parkeringsböter. De fordonsrelaterade skulderna hos
Kronofogden är större än någonsin, omkring 2,2 miljarder kronor.
Bilmålvakter fortsätter att gäcka myndigheterna trots ny lag.
Konstruktionen
med så kallade bilmålvakter fortsätter att sätta käppar i hjulet
för Kronofogdemyndigheten när de ska driva in skulder.
Saknar
tillgångar
Det handlar om personer som säljer eller lånar ut sitt namn för att stå som registrerad ägare på en bil eller något annat fordon.
Det handlar om personer som säljer eller lånar ut sitt namn för att stå som registrerad ägare på en bil eller något annat fordon.
Den
vanligaste skulden som kopplas till sådana bilar är
parkeringsböter, fordonsskatt och trafikförsäkring som i princip
aldrig blir betalda eftersom bilmålvakterna så gott som alltid
saknar utmätningsbara tillgångar. De
bilar som felparkeras är dessutom ofta av äldre modell, saknar
värde och är ingen idé att utmäta.
Får
transportera bort bilar
Sedan
2014 har kommunen rätt att transportera bort felparkerade bilar som
har skulder på mer än 5 000 kronor. Men hos Kronofogden har man
inte sett någon effekt av detta ännu.
Dessa ”skrotbilar” är en fara i trafiken. Oftast framförs
de av dåliga bilförare och jag har flera i bekantskapskretsen som
blivit påkörda, någon ”stack” direkt.
När man sedan skall reglera skadan är det den påkörde bilföraren som får stå för kostnaden innan trafikförsäkringsföreningen eventuellt ersätter. De som kört på har inga inkomster.
När man sedan skall reglera skadan är det den påkörde bilföraren som får stå för kostnaden innan trafikförsäkringsföreningen eventuellt ersätter. De som kört på har inga inkomster.
Staten borde skjuta till ett antal miljoner så att kan sätta igång med en sanering av dessa bilar. På så sätt slipper kommuner och andra stå för kostnaden.
Att en sanering inte sker måste bero på flathet, handlingsförlamning och att man bara rycker på axlarna hos kronofogdemyndigheten. Man hoppas att problemet skall lösa sig av sig själv.
Parkeringen av dessa bilar liknar ”vilda västern” eftersom de inte bryr sig hur de parkerar sina bilar. Kan det vara så svårt att ta bilarna i beslag och skrota dom efterhand, om böterna inte betalas. Efter några månader kommer problemet att reduceras i omfattning och efter något år försvinna helt.
Ser här direkt möjlighet till nya kommunala jobb.
SvaraRadera"Kommunal bilbärgare av felparkerade fordon".
Får bilskrotarna fordonen gratis transporterade till sig så tar de gärna emot dem..
Men, att tänka så långt var väl att vänta sig för mycket av "politiker"..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDel II
SvaraRaderaBodde tidigare i närheten av ett berikat område.
Tog en dag (då jag uppenbarligen hade för lite att göra) regnr på ett antal bilar jag såg och som såg "supekta" ut.
Kollade senare upp dem.
Drygt 60% var avställda, oskattade, oförs eller obes.
Tja, vad säger man?
Om JAG hittar dem så enkelt borde väl proffsen (poliserna) lyckas ännu bättre?