I
en tid där våra styrande höjer bränsleskatter, föreslår
köttfria veckodagar, gråter över klimathot och demoniserar
medelålders vita heterosexuella män för att dom äter kött och
kör
bil så tar vår käre landsfader flyg till Sälen!
Avståndet
mellan Stockholm och Sälen är 40 mil och tar något mindre än 5
timmar med bil, med tåg till Mora och bil till Sälen
tar det även då något mindre än 5 timmar.
Om ”landsfadern” skall ta sig till regeringsplanet, kliva ombord och lyfta så tar detta säkerligen ca 1,5 timma och flygtid med landning och byte till bil för vidare färd till Sälen ca 1 timma...därefter ca 1 timma och 20 minuter till Sälen.
Tiden för resan med flyg skulle bli ca 3 timmar och 50 min, att jämföra med 5 timmar med bil eller tåg och bil.
Kostnaden
för regeringsplanets färd mellan Stockholm och Mora och tillbaka är
säkerligen ca 200 000 kr.
När
övriga gäster och regeringsledamöter inte hade något annat val än det chartrade SAS-flygplanet till Mora eller
busstransporter, bokade landsfadern
regeringsflygplanet inför Folk och försvars rikskonferens i Sälen. Det är varken billigt eller miljövänligt, när Löfvén
väljer att ta regeringsflyget ensam!
Är Löfvéns tid verkligen så dyrbar, att vi skall ta en rejäl merkostnad för regeringsplanet och smutsa ner vår miljö för att Löfvén inte orkar gå ur sängen en timma tidigare?
Om det sen är så att Frigolit skall med på resan så ingår det förmodligen en mellanlandning i Stockholm för att spara ca 2 mils taxiresa...tidsbesparingen skulle då vara nära noll.
Regeringsförklaringen
den 13 september 2016
Statsminister Stefan Löfven, riksdagen, den 13 september 2016.
Det riksdagsår vi har framför oss kommer att präglas av regeringens prioriteringar: jobb, skola och klimat. Det är en politik för ansvarstagande – för framtiden, för Sverige och för vår omvärld.
Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.
Omställningen till en grön ekonomi stärker svensk konkurrenskraft. Vår position som ledande i det internationella klimatarbetet befästs.
Fagra
ord – men hur är verkligheten som inte tycks existera för denna
person. Det är mest ”snack” utan minsta substans i innehållet.
När Stefan Löfven på pressträffen tillsammans med Isabella Lövin presenterade, inte utan stolthet ett nytt klimatpolitiskt ramverk, ett klimatpolitiskt råd och en ny lag och de skall också bringa ordning och reda i klimatpolitiken! Åtgärderna stöds av alla partier utom Sverigedemokraterna.
Löfvéns
minne är kort, om det överhuvudtaget existerar. Han
är en utmärkt representant för ett etablissemang som inget
förstått. Han står där och skrävlar dagarna i ända. Det är
uppenbart att han ingenting förstått! Han
presenterade
på
samma sätt det finanspolitiska ramverket som
skulle bringa
ordning och reda i ekonomin.
De rödgröna har fått tung kritik av Finanspolitiska rådet för att bryta mot det finanspolitiska ramverket, så särskilt mycket ordning och reda har det inte varit, bara snack för galleriet!
Svenska
politiker verkar tro och
deras stora
övertygelse
verkar vara, att
vad
det
lilla
Sverige gör, har stor
påverkan på det globala klimatet. Verkligheten
som tycks vara som bortblåst, för större delen av politikereliten.
Vi
är
ett
land som bidrar med någon promille av de totala utsläppen. Vi
skulle utan
vidare kunna
fördubbla eller halvera utsläppen,
utan att det påverkar klimatet/vädret
ett
endaste dugg.
De
svenska politikerna
har inte förmågan att
förstå/ta in, att det som
avgör är hur USA, Kina och andra stora utsläppsländer väljer att
agera.
Inte hur mycket svenska bilister och företagare på landsbygden beskattas sönder och samman. Man får verkligen hoppas att Löfvén och övrig politikerelit känner till detta – annars är det verkligen illa ställt!
Inte hur mycket svenska bilister och företagare på landsbygden beskattas sönder och samman. Man får verkligen hoppas att Löfvén och övrig politikerelit känner till detta – annars är det verkligen illa ställt!
Ändå ska Sverige "gå före". Politikerna borde ställas mot ”väggen” och förklara för svenska folket, varför man genomför detta! Till vilken nytta! Vem skall betala den stora notan, för den blir STOR, för detta kvalificerade vansinne!
Det
låter ibland som att hela världens öde hängde på vad de svenska
regeringen företar sig.
Det
svenska politiker håller på med är hybris,
ren och skär hybris. Om den består till mestadels av okunnighet,
bristande kognitiv förmåga eller ren inbilskhet och korrupta
rådgivare eller ”lobbyister” är
mycket svårt att bedöma.
Desperation - en sorts Münchhausen-by-proxy på nationell nivå. De i anden goda och progressiva är ju ständigt på jakt efter någon eller något att vara behövda av.
Desperation - en sorts Münchhausen-by-proxy på nationell nivå. De i anden goda och progressiva är ju ständigt på jakt efter någon eller något att vara behövda av.
Etablerade
politiska partier lät MP diktera invandringspolitiken och det
slutade på det sätt som man kan förvänta sig, då man låter
naiva idealister utan kontakt med den verkliga världen få bestämma.
Ett totalt haveri som kommer att bli besvärligt och dyrt att städa
upp. På samma sätt är
det med klimat/väder ramverket – ekonomiskt
haveri om 10 år!
Klimatklivet och stadsmiljöavtalen resulterar i klimatinvesteringar för levande städer och landsbygd. I Umeå rullar nya elbussar. Nya bussgator växer fram i Växjö. I Lund byggs en ny spårvagnslinje som 80% av Lunds befolkning inte vill ha. Investeringen på över en miljard kommer aldrig att hämtas hem. Region Skåne har satsat pengar på detta projekt som istället borde gå till den havererade sjukvården! S + MP styr!
Klimatklivet och stadsmiljöavtalen resulterar i klimatinvesteringar för levande städer och landsbygd. I Umeå rullar nya elbussar. Nya bussgator växer fram i Växjö. I Lund byggs en ny spårvagnslinje som 80% av Lunds befolkning inte vill ha. Investeringen på över en miljard kommer aldrig att hämtas hem. Region Skåne har satsat pengar på detta projekt som istället borde gå till den havererade sjukvården! S + MP styr!
Från norr till söder investeras i biogas, biodrivmedel och laddstolpar. Utvecklingen att allt fler tar cykeln till jobb och skola ska främjas. Supermiljöbilspremien och nedsättningen av förmånsbeskattningen av miljöbilar förlängs. Målet är en fossilfri fordonsflotta. Vem skall betala?
Intressant blir hur Löfvén kommer att försöka förklara bort kostnaderna för ett nytt elstamnät som behövs till alla laddstolpar. Enligt Svenska Kraftnät måste en ombyggnad av kraftnätet ske till en kostnad av 200 miljarder för att dra fram den el som kommer att behövas. Ännu intressantare kommer det att bli hur Löfvén
skall förklara vilka som kommer att få ta över de skatter som kommer in på bensinen.
Arbetet för att skydda miljön och skapa en giftfri vardag intensifieras. Svenska skolor och förskolor ska vara fria från farliga kemikalier. En strategi för hållbar konsumtion läggs fram. Avgörande steg tas för att miljömålen ska nås. Principen är enkel: Det ska vara billigare att vara miljövän och dyrare att släppa ut.
Svenskar
skall cykla till sitt jobb, medan sossepampar flyger för att spara
en knapp timme, för att rädda vår miljö...som vanligt när det
gäller sossar så är det "någon annan" som får betala
när sossar kommer med förslag.
Är det inte dags att införa regler för hur regeringsplanet får användas eller kanske när riksdagsmännen får ta flyg eller inte så att vi kan nå klimatmålen?
Är det inte dags att införa regler för hur regeringsplanet får användas eller kanske när riksdagsmännen får ta flyg eller inte så att vi kan nå klimatmålen?
Något annat kan det inte vara tal om! De skall vara ett föredöme för det svenska folket och gå i spetsen på vad de bestämt!
Kan Sverige ha ett ”miljöförstörare” som statsminister utan att tappa ansiktet inför omvärlden när klimathot och miljöförstöring debatteras internationellt?
Kan det vara spritskåpet på regeringsplanet som gör att Löfvén väljer flyget?
Är sista utvägen för att rädda vår miljö att avsätta regeringen och förbjuda partierna MP och S så att vi kan få en hållbar miljöpolitik?
Varje år ska regeringen presentera en klimatredovisning i budgetpropositionen. En handlingsplan ska finnas på plats för varje mandatperiod. Att prioritera bort klimatfrågan blir ett lagbrott. Det blir alltså i praktiken olagligt att ha en annan miljö- och klimatpolitik än den som den nuvarande regeringen driver. Och denna lag stöds helhjärtat av Alliansen, den så kallade oppositionen.
Nu önskar etablerade partier att återupprepa misstaget med klimatpolitiken som med invandringspolitiken och att förvänta sig något annat resultat, än att det totala haveriet inträffar igen, är mer än lovligt enfaldigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar