Kostnaden
för personlig
assisten
har fullständigt exploderat och
på tio år har den fördubblats och
ligger idag på över trettio miljarder.
Under
de senaste åren har vi varje vecka kunnat läsa i media om
bedrägerier
med ersättningar. Man
uppskattar att det är fråga om
minst
10
miljarder årligen.
Personlig
assistans
industrin
har blivit ett monster. Den är dåligt kontrollerad, det kryllar av
skumma företag och det är ett stort ansvar att lägga på den
handikappade, att vara en försörjningskälla för så många och
även
närstående. Samtidigt som
det
saknas mycket information om
varför det har
växt så okontrollerat?
Många efterfrågar statistik för att se vad som har hänt efter det att reglerna ändrats. Kostar en handikappad person mer och mer hela tiden eller är orsaken till att det skedde befolkningsförändringar, genom invandring, så att antalet handikappade ökade kraftigt?
Staten har också fått upp ögonen för att assistansersättningen inte kan fortsätta öka som den hittills gjort. Regeringen har tillsatt en utredning som ska se över den och lagen om stöd och service -LSS.
Den främsta orsaken är, de kraftigt ökade kostnaderna som skett de senaste tio åren, utan att så många fler har fått tillgång till reformen. Fram till 2006 kostade reformen cirka 15 miljarder per år och omfattade 14 000 personer. Förra året var kostnaden den dubbla, men omfattade bara 16 000 personer.
Många efterfrågar statistik för att se vad som har hänt efter det att reglerna ändrats. Kostar en handikappad person mer och mer hela tiden eller är orsaken till att det skedde befolkningsförändringar, genom invandring, så att antalet handikappade ökade kraftigt?
Staten har också fått upp ögonen för att assistansersättningen inte kan fortsätta öka som den hittills gjort. Regeringen har tillsatt en utredning som ska se över den och lagen om stöd och service -LSS.
Den främsta orsaken är, de kraftigt ökade kostnaderna som skett de senaste tio åren, utan att så många fler har fått tillgång till reformen. Fram till 2006 kostade reformen cirka 15 miljarder per år och omfattade 14 000 personer. Förra året var kostnaden den dubbla, men omfattade bara 16 000 personer.
I
en
artikel i SVT Nyheter hävdar Patrick
Mazza:
”Det är tio gånger vanligare med Lex Sarah-anmälningar rörande personlig assistans, jämfört med andra verksamheter inom LSS. En av anledningarna är att företagen fuskar. Det finns väldigt många oseriösa aktörer i den här branschen. Folk som bara är ute efter att tjäna pengar. Och det är hemskt. Man ska inte leka med folks liv. Man blir bara mörkrädd”
Merit Wager avslöjande på sin blogg är en helt skrämmande fakta och chockerande läsning:
”Undrar just om folket (och politikerna och journalisterna) vet att det förekommer specialimport av totalförlamade stackare som utan tjafs, direkt efter ankomsten, klassas som kategori 1 enligt LSS lag 1993:387 om stöd och service till vissa funktionshindrade? Importörerna kan därefter anställa sig själva som personliga assistenter (25.000-30.000 i månaden) utan att göra ett smack, eftersom den importerade får sitta för sig själv i en rullstol i ett hörn och skita ner sig tills knappt öronen sticker fram.
Personen tas alltså till Sverige på anknytningsbasis, vilket innebär att uppehållstillståndet finns inklistrat i passet redan före inresan. Efter ankomsten tar man vederbörande till Skatteverket och skriver in henne eller honom i Sverige, varefter personen efter några dagar får sitt personnummer. Därefter är det dags att skriva in sig i Försäkringskassan och sedan uppsöka närmaste vårdcentral för en första kontakt med den svenska sjukvården där man inte kan göra annat än att konstatera att personen är:
a) totalt funktionshindrad och b) i behov av 24/7-omhändertagande avseende personlig hygien, m.m. Därmed blir det så småningom ett LSS-ärende där vederbörande själv får avgöra vilka som ska bli hans eller hennes personliga assistenter.
Försäkringskassan utbetalar en klumpsumma om cirka 250 kr/timmen för beviljad tid, vilket kan innebära årliga miljonbelopp eftersom den funktionshindrade kan behöva anställa 15-20 personer för att täcka veckans alla timmar, sjukdomar, semestrar, etc.
LSS introducerades för 20 år sedan. Systemet var då kostnadsberäknat till 3 miljarder/år. I dag kostar den sammanlagt cirka 30 miljarder… Under senare år har ett stort antal grova bedrägerier avslöjats (googla exempelvis på ”kaninmannen”), och polisen (i Halmstad om jag minns rätt) uttalade i pressen för något eller några år sedan att de bedömde att cirka 1/3 av allt LSS-bistånd var bedrägligt. För assistansen betalar Försäkringskassan 185 000 kronor i månaden.
I ingetdera av dessa fall görs någon prövning av om personen vistas lagligt i Sverige eller ej. Vad ska vi då med 3a kapitlet i utlänningslagen till? Då kan vi ju lika gärna riva ut och kasta de sidorna i lagboken! Detta gör mig så arg, men det skrämmer också livet ur mig. När detta sprider sig genom Europa (som just nu är i djup kris = många fattiga människor), vad händer då? Detta kan komma att kosta Sverige astronomiska summor. ”
”Det är tio gånger vanligare med Lex Sarah-anmälningar rörande personlig assistans, jämfört med andra verksamheter inom LSS. En av anledningarna är att företagen fuskar. Det finns väldigt många oseriösa aktörer i den här branschen. Folk som bara är ute efter att tjäna pengar. Och det är hemskt. Man ska inte leka med folks liv. Man blir bara mörkrädd”
Merit Wager avslöjande på sin blogg är en helt skrämmande fakta och chockerande läsning:
”Undrar just om folket (och politikerna och journalisterna) vet att det förekommer specialimport av totalförlamade stackare som utan tjafs, direkt efter ankomsten, klassas som kategori 1 enligt LSS lag 1993:387 om stöd och service till vissa funktionshindrade? Importörerna kan därefter anställa sig själva som personliga assistenter (25.000-30.000 i månaden) utan att göra ett smack, eftersom den importerade får sitta för sig själv i en rullstol i ett hörn och skita ner sig tills knappt öronen sticker fram.
Personen tas alltså till Sverige på anknytningsbasis, vilket innebär att uppehållstillståndet finns inklistrat i passet redan före inresan. Efter ankomsten tar man vederbörande till Skatteverket och skriver in henne eller honom i Sverige, varefter personen efter några dagar får sitt personnummer. Därefter är det dags att skriva in sig i Försäkringskassan och sedan uppsöka närmaste vårdcentral för en första kontakt med den svenska sjukvården där man inte kan göra annat än att konstatera att personen är:
a) totalt funktionshindrad och b) i behov av 24/7-omhändertagande avseende personlig hygien, m.m. Därmed blir det så småningom ett LSS-ärende där vederbörande själv får avgöra vilka som ska bli hans eller hennes personliga assistenter.
Försäkringskassan utbetalar en klumpsumma om cirka 250 kr/timmen för beviljad tid, vilket kan innebära årliga miljonbelopp eftersom den funktionshindrade kan behöva anställa 15-20 personer för att täcka veckans alla timmar, sjukdomar, semestrar, etc.
LSS introducerades för 20 år sedan. Systemet var då kostnadsberäknat till 3 miljarder/år. I dag kostar den sammanlagt cirka 30 miljarder… Under senare år har ett stort antal grova bedrägerier avslöjats (googla exempelvis på ”kaninmannen”), och polisen (i Halmstad om jag minns rätt) uttalade i pressen för något eller några år sedan att de bedömde att cirka 1/3 av allt LSS-bistånd var bedrägligt. För assistansen betalar Försäkringskassan 185 000 kronor i månaden.
I ingetdera av dessa fall görs någon prövning av om personen vistas lagligt i Sverige eller ej. Vad ska vi då med 3a kapitlet i utlänningslagen till? Då kan vi ju lika gärna riva ut och kasta de sidorna i lagboken! Detta gör mig så arg, men det skrämmer också livet ur mig. När detta sprider sig genom Europa (som just nu är i djup kris = många fattiga människor), vad händer då? Detta kan komma att kosta Sverige astronomiska summor. ”
Merit
fortsätter:
”När det gäller handel med funktionsnedsatta så fungerar det som med all slags människohandel. I hemlandet sitter en klanledare eller släktledare. Denna person bestämmer vem som ska gifta sig med vem, vilka som ska få söka asyl i Sverige eller vilka handikappade i deras klan eller släkt som ska få säljas till svenska uppköpare.
Dessa ledare bestämmer även hur deras underlydande ska leva här. Personerna betalar också en slant varje månad till denna ledare. Följer man inte de här reglerna drabbas ju de kvarvarande nära släktingarna i hemlandet. Det finns även en kulturellt hård kodex att följa vad klanledaren vill. Det är vad hedersbrotten ytterst handlar om.
Grejen med handikappade är dock att när de väl kommit till Sverige så ska de anlita ett assistansföretag. De kriminella gäng vi har, och som sköter människohandeln,de syrianska gängen i Södertälje omsatte 2 miljarder på att ta hit Irakier.”
Merits får insänt anonymt fakta vad som sker i Sverige.
Läs hennes blogg och häpna!
”När det gäller handel med funktionsnedsatta så fungerar det som med all slags människohandel. I hemlandet sitter en klanledare eller släktledare. Denna person bestämmer vem som ska gifta sig med vem, vilka som ska få söka asyl i Sverige eller vilka handikappade i deras klan eller släkt som ska få säljas till svenska uppköpare.
Dessa ledare bestämmer även hur deras underlydande ska leva här. Personerna betalar också en slant varje månad till denna ledare. Följer man inte de här reglerna drabbas ju de kvarvarande nära släktingarna i hemlandet. Det finns även en kulturellt hård kodex att följa vad klanledaren vill. Det är vad hedersbrotten ytterst handlar om.
Grejen med handikappade är dock att när de väl kommit till Sverige så ska de anlita ett assistansföretag. De kriminella gäng vi har, och som sköter människohandeln,de syrianska gängen i Södertälje omsatte 2 miljarder på att ta hit Irakier.”
Merits får insänt anonymt fakta vad som sker i Sverige.
Läs hennes blogg och häpna!
Den
inte helt obekante Dan Eliasson var
GD för Försäkringskassan(FK)
ett tag. Precis som hos
polisen ”körde” han också FK i botten!
Foliehatten
hoppas att den mannen en dag ställs inför riksrätt. Så mycket
skada han gjort detta arma land.
FK hade upptäckt att det var obefintlig kontroll och fullt godtycke för ersättningar till personlig assistans. FK drog igång ett projekt som kallades Operation Fjord som skulle granska ersättningar och upptäcka fusk. Projektet var hemligstämplat mellan 2011 och 2014 och motarbetades aktivt av assistansförsäkringsansvariga.
Eliasson var ytterst ansvarig för projektet och han klarade inte av, att det pågick grov korruption av de anställda inom assistansersättning. Givetvis motarbetades internutredarna av de anställda som får pengar tillbaka av assistansbolagen. Locket lades på av Eliasson.
Under 4 år gör FK och Eliasson ingenting annat än att sparka den chefen som är drivande mot att komma åt korruptionen. Eliasson klarade inte heller av att samordna med andra myndigheter som Ekobrottsmyndigheten och Åklagarämbetet.
2014 fick försäkringsdirektör Svante Borg, som var drivande för projektet, sparken av Eliasson eftersom Borg officiellt officiellt sagt emot Eliasson i andra ärenden. Eliasson rensade också ut fler chefer, eftersom han inte tål att bli emot sagd av underlydande och tillsatte eget folk med mycket tvivelaktiga meriter.
Eliassons framfart hos både FK och Polisen, är så bedrövande att man blir mållös. En idé som framstår värd att överväga, är att tillsättning/avsättning av GD inte borde vara politisk. I Sverige har vi inte någon kultur av ansvarsutkrävande inom politiken eller på hög tjänstemannanivå(GD). Av prestige erkänner inte de styrande politikerna som tillsatt en GD, att personen inte hållet måttet. Istället mörkar man, att en GD gjort fel! Lösningen är kanske att tillsätta GD enbart på meriter och inte politiska. Det har visat sig mer än en gång, att politiskt tillsatta GD i praktiken inte är lämpliga för sitt arbete, de saknar helt enkelt grundläggande utbildning för sitt arbete.
FK hade upptäckt att det var obefintlig kontroll och fullt godtycke för ersättningar till personlig assistans. FK drog igång ett projekt som kallades Operation Fjord som skulle granska ersättningar och upptäcka fusk. Projektet var hemligstämplat mellan 2011 och 2014 och motarbetades aktivt av assistansförsäkringsansvariga.
Eliasson var ytterst ansvarig för projektet och han klarade inte av, att det pågick grov korruption av de anställda inom assistansersättning. Givetvis motarbetades internutredarna av de anställda som får pengar tillbaka av assistansbolagen. Locket lades på av Eliasson.
Under 4 år gör FK och Eliasson ingenting annat än att sparka den chefen som är drivande mot att komma åt korruptionen. Eliasson klarade inte heller av att samordna med andra myndigheter som Ekobrottsmyndigheten och Åklagarämbetet.
2014 fick försäkringsdirektör Svante Borg, som var drivande för projektet, sparken av Eliasson eftersom Borg officiellt officiellt sagt emot Eliasson i andra ärenden. Eliasson rensade också ut fler chefer, eftersom han inte tål att bli emot sagd av underlydande och tillsatte eget folk med mycket tvivelaktiga meriter.
Eliassons framfart hos både FK och Polisen, är så bedrövande att man blir mållös. En idé som framstår värd att överväga, är att tillsättning/avsättning av GD inte borde vara politisk. I Sverige har vi inte någon kultur av ansvarsutkrävande inom politiken eller på hög tjänstemannanivå(GD). Av prestige erkänner inte de styrande politikerna som tillsatt en GD, att personen inte hållet måttet. Istället mörkar man, att en GD gjort fel! Lösningen är kanske att tillsätta GD enbart på meriter och inte politiska. Det har visat sig mer än en gång, att politiskt tillsatta GD i praktiken inte är lämpliga för sitt arbete, de saknar helt enkelt grundläggande utbildning för sitt arbete.
Under
2016 rullades det upp att FK
har haft
problem
med personal som gör dataintrång, för att komma över
sekretesskyddade uppgifter om funktionshindrade. Syftet är att
rekrytera dem som kunder till assistansbolag som de anställda själva
har koppling till. Bara
det senaste året har fem allvarliga fall upptäckts.
Alla bidrags system drar till sig fuskare, det lär man inte komma ifrån någonstans. Frågan är om det här är ett system som inbjuder till fusk och om kontrollerna som skulle krävas för att upprätthålla nåt sorts ordning och reda blir alltför omfattande och Foliehatten är inte rätt man att säga detta.
Samtidigt kan man komma ihåg att det finns ett antal tusen som hjälper anhöriga utan ett öre i ersättning och som inte har rätt till den här sortens ersättning.
När
Foliehatten ”grävt” i fusket kan man inte komma ifrån, att
största
delen av assistansfusket förefaller ha bedrivits av
klan/familjevis
i nära samarbete med kommuner.
De har
anställt
anhöriga som vårdare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar