De
fossildrivna fordonen i Sverige genererar skatteinkomster på
drivmedel
för cirka
50 miljarder varje
år.
Med den nya ”grön” politiken är det elbilen som gäller. Givetvis har politikerna upptäckt att om man avskaffar de fossildrivna fordonen så måste de skatteintäkter som de genererar ersättas, av nya skatter!
Inte nog med att vi betalar skatt på drivmedel betalar vi också:
- vägskatt
- fordonsskatt
- trängselskatt
Politikerna har inte haft svårt att hålla ”tassarna” borta från alla slags fordon som är väldigt inkomstbringande för staten. De har hela tiden tänjt på utsläppsgränser på bilar, högre skatter för bilar, höjda bensinpriset med mera. Nu har man tänkt till igen och kommit på en briljanta idén, att lägga ett förslag om skatt på hur många kilometer man kör och det gäller inte bara för tunga fordon utan också för personbilar!
Med den nya ”grön” politiken är det elbilen som gäller. Givetvis har politikerna upptäckt att om man avskaffar de fossildrivna fordonen så måste de skatteintäkter som de genererar ersättas, av nya skatter!
Inte nog med att vi betalar skatt på drivmedel betalar vi också:
- vägskatt
- fordonsskatt
- trängselskatt
Politikerna har inte haft svårt att hålla ”tassarna” borta från alla slags fordon som är väldigt inkomstbringande för staten. De har hela tiden tänjt på utsläppsgränser på bilar, högre skatter för bilar, höjda bensinpriset med mera. Nu har man tänkt till igen och kommit på en briljanta idén, att lägga ett förslag om skatt på hur många kilometer man kör och det gäller inte bara för tunga fordon utan också för personbilar!
Kilometerskatten
är
inget nytt påfund. På 70-talet betalade alla personbilar med
dieselmotor km-skatt. En box kopplad till motorstyrning eller
direkt till hastighetsmätare är allt som behövdes.
Den
läses ur på besiktningen. Så gjordes det förr, men då var det en
analogt räkneverk. Ett
problem var att km-skatt på dieselbilar gav mindre pengar, än vad
det kostade att hantera skatten.
Istället höjde man vägtrafikskatten och skatten på dieseln för att komma i nivå med bensin. Att politiker nu kan börja ”yla” om km-skatt beror på att folk inte har någon minne och att de kan lura ”skiten” av folk. Foliehatten förutsätter att en sänkning av vägtrafikskatten och den extra pålagan på diesel inte kommer på fråga.
Problemet det handlar om, är att vi får fler och fler miljöbilar som har noll eller lite skatt. I dagens fossildrivna bil, är två tredjedelar i tanken skatt och avgifter.
Förslaget handlar om att bilismen ska stå för sina egna kostnader och det är nu det börjar bli riktigt komiskt. Enligt förslaget skall elbilarna börja betala för buller och trängsel!
Har inte politikerna har hört en elbil i verkligheten? Foliehatten har svårt att se att trängsel och buller medför kostnader. Foliehatten har i ett tidigare inlägg skrivit om: behövs några kunskaper för att sitta i riksdagen!
Idag vågar ingen politiker erkänna att det är inkomsten av 60 miljarder som dagens bilism inbringar till statskassan som skall kompenseras och detta beror på att bilparken blir mer och mer miljövänlig. På något sätt måste inkomstbortfallet kompenseras och förslaget om kilometerskatt, blir kanske det enda! I dag betalar vi skatt på bränslet, vilket är en rättvis skattepolitik. Det blir exakt samma sak med kilometerskatt. Man betalar för det man själv väljer att konsumera. Problemet är hur ska detta med kilometerskatt kontrolleras? Måste alla bil och mc-ägare installera någon form av "kontrolldosa" eller vad man skall kalla det? Det finns GPS-teknik och frågan är vad kommer det att kosta varje fordon?
Alla tycks ha glömt att under de 8 år som Alliansregeringen satt vid makten hände mycket, med olika straffskatter på bilisterna.
2006: man införde biltullar - trots att en majoritet, samtidigt i en folkomröstning röstade mot detta.
De höjde bensinskatten, trots att KD hade sänkt bensinskatt som sitt främsta vallöfte, höjde fordonsskatten rejält.
När de införde bensinstationsskatt började också avfolkningen av glesbygden.
Under de 8 år torpederade borgarna bilism och glesbygd mer än dagens grönröda regering. Sanningen är att de rödgröna är mycket bättre för bilister, än vad Alliansen var.
Politikerna har i åratal använt miljö-kortet för att införa ständigt höjda och nya avgifter och skatter på bilisterna. Foliehatten retar sig ännu mer på politikerna, än de höjda pålagorna. Politikernas agerande är ett skamlöst hyckleri. CO2-bluffen är bara ett sätt för etablissemanget, att ta mer kontroll över våra liv och expandera den globalistiska agendan. Tycker det är dags för svenskarna att inse att CO2-hotet är gigantisk bluff. Foliehatten rekommenderar den här videon. Politikerna tycks inte inse att det är, fullkomligt likgiltigt för den globala miljön vad Sverige nu hittar på, så är hela den inhemska miljödebatten totalt trams.
Istället höjde man vägtrafikskatten och skatten på dieseln för att komma i nivå med bensin. Att politiker nu kan börja ”yla” om km-skatt beror på att folk inte har någon minne och att de kan lura ”skiten” av folk. Foliehatten förutsätter att en sänkning av vägtrafikskatten och den extra pålagan på diesel inte kommer på fråga.
Problemet det handlar om, är att vi får fler och fler miljöbilar som har noll eller lite skatt. I dagens fossildrivna bil, är två tredjedelar i tanken skatt och avgifter.
Förslaget handlar om att bilismen ska stå för sina egna kostnader och det är nu det börjar bli riktigt komiskt. Enligt förslaget skall elbilarna börja betala för buller och trängsel!
Har inte politikerna har hört en elbil i verkligheten? Foliehatten har svårt att se att trängsel och buller medför kostnader. Foliehatten har i ett tidigare inlägg skrivit om: behövs några kunskaper för att sitta i riksdagen!
Idag vågar ingen politiker erkänna att det är inkomsten av 60 miljarder som dagens bilism inbringar till statskassan som skall kompenseras och detta beror på att bilparken blir mer och mer miljövänlig. På något sätt måste inkomstbortfallet kompenseras och förslaget om kilometerskatt, blir kanske det enda! I dag betalar vi skatt på bränslet, vilket är en rättvis skattepolitik. Det blir exakt samma sak med kilometerskatt. Man betalar för det man själv väljer att konsumera. Problemet är hur ska detta med kilometerskatt kontrolleras? Måste alla bil och mc-ägare installera någon form av "kontrolldosa" eller vad man skall kalla det? Det finns GPS-teknik och frågan är vad kommer det att kosta varje fordon?
Alla tycks ha glömt att under de 8 år som Alliansregeringen satt vid makten hände mycket, med olika straffskatter på bilisterna.
2006: man införde biltullar - trots att en majoritet, samtidigt i en folkomröstning röstade mot detta.
De höjde bensinskatten, trots att KD hade sänkt bensinskatt som sitt främsta vallöfte, höjde fordonsskatten rejält.
När de införde bensinstationsskatt började också avfolkningen av glesbygden.
Under de 8 år torpederade borgarna bilism och glesbygd mer än dagens grönröda regering. Sanningen är att de rödgröna är mycket bättre för bilister, än vad Alliansen var.
Politikerna har i åratal använt miljö-kortet för att införa ständigt höjda och nya avgifter och skatter på bilisterna. Foliehatten retar sig ännu mer på politikerna, än de höjda pålagorna. Politikernas agerande är ett skamlöst hyckleri. CO2-bluffen är bara ett sätt för etablissemanget, att ta mer kontroll över våra liv och expandera den globalistiska agendan. Tycker det är dags för svenskarna att inse att CO2-hotet är gigantisk bluff. Foliehatten rekommenderar den här videon. Politikerna tycks inte inse att det är, fullkomligt likgiltigt för den globala miljön vad Sverige nu hittar på, så är hela den inhemska miljödebatten totalt trams.
Skulle
någon ställa en fråga till en ledande politiker om
de
kort kunde
beskriva
miljöproblemet och vad som är orsaken till detta. Med 100% säkerhet
skulle denna politiker bara ”svamla”, för hon/han skulle inte
kunna svara på
vad
som är problemet eller orsaken. Svaret är att koldioxid inte
orsakar något problem med miljön, eftersom det är fysiskt
omöjligt! Läs
fakta
här!
Nu när de fossila bränslets andel har minskat och miljömålen börjar nås, larmar Magdalena Andersson att pengarna inte längre räcker till välfärden.
Dessutom har många politiker i bl. a Göteborg mage att skylla pengabristen på att pensionärerna är för många och för dyra. De människor som i högsta grad har varit med och byggt upp vårt samhälle och välfärd blir nu utsedda till syndabockar.
Nu när de fossila bränslets andel har minskat och miljömålen börjar nås, larmar Magdalena Andersson att pengarna inte längre räcker till välfärden.
Dessutom har många politiker i bl. a Göteborg mage att skylla pengabristen på att pensionärerna är för många och för dyra. De människor som i högsta grad har varit med och byggt upp vårt samhälle och välfärd blir nu utsedda till syndabockar.
Det
illustrerar politikernas tankegångar, initialt så låter retoriken
att vägtullar och bränsleskatt skall minska miljöförstöringen.
Man lovade
att intäkterna från
vägtullar skulle
gå till bättre vägar och kollektivtrafik. När
man sedan
granskat
vad inkomsterna gått till, visar
det sig att
de används
till helt andra saker. När nu
bilarna
så
sakteliga
börjar
bli mer miljövänliga, så tänker man inte förlora en betydande
intäkt. Vi svenskar får finna oss i att slanta upp så länge det
finns något kvar i plånboken.
Politikerna
har ett stort dilemma ta itu med. Faktum är att elbilar idag
generellt är dyrare än fossilbilar i inköpspris. Hur skall
politikerna uppmuntra folk att byta till elbil? För att fler skall
få råd att köpa en elbil, måste de bli billigare! Idag kan ingen
säga hur lång livslängden är på en elbil – det hänger på
batteriets livslängd och det är dyrt att ersätta! En del talar om 10 år!
Förutom att undvika kilometerskatt kan man t ex befria elbilarna från moms, som i Norge. Detta utgör ingen ekonomisk förlust för staten, utan bara en förlorad intäkt.
En regering med MP borde inte ha några som helst problem med detta. Problemet är vilka nya skatter skall kompensera detta bortfall?
Förutom att undvika kilometerskatt kan man t ex befria elbilarna från moms, som i Norge. Detta utgör ingen ekonomisk förlust för staten, utan bara en förlorad intäkt.
En regering med MP borde inte ha några som helst problem med detta. Problemet är vilka nya skatter skall kompensera detta bortfall?
Kilometerskatten
är bara ett sätt för staten att kompensera för det skattebortfall
som sker när folk tankar mindre bensin. När skatteintäkterna
sjunker för att folk beter sig rationellt,
så får man hitta på något strunt istället. Moms är ett
exempel som inte logiskt kan försvaras utifrån någon annan
ståndpunkt än att staten vill konfiskera x antal kronor, för att
sedan handha på ineffektivt sätt.
Skatten på ved är ett historiskt exempel.
Det handlar om att råna folk på pengar. Det är sanningen utan omskrivning.
Glöm inte att för ett antal år sen tvingade MP igenom de forcerad installation av självrapporterade elmätare, till en kostnad för ca 15 miljarder. Som förstås betalas av dyrare elräkning. MP-politiker påstod de att skulle gynna ”smart”, ett ord som de använde, när de inget visste om användningen av el. Har det gjorts någon utvärdering om det blev ”smartare” och ”bättre” på något sätt för oss medborgare?Samma sak gäller för elbilen, blir Sveriges miljö bättre?
Skatten på ved är ett historiskt exempel.
Det handlar om att råna folk på pengar. Det är sanningen utan omskrivning.
Glöm inte att för ett antal år sen tvingade MP igenom de forcerad installation av självrapporterade elmätare, till en kostnad för ca 15 miljarder. Som förstås betalas av dyrare elräkning. MP-politiker påstod de att skulle gynna ”smart”, ett ord som de använde, när de inget visste om användningen av el. Har det gjorts någon utvärdering om det blev ”smartare” och ”bättre” på något sätt för oss medborgare?Samma sak gäller för elbilen, blir Sveriges miljö bättre?
Bra skrivet som vanligt ,,,nästan ,,, hahaha , till 99 tycker vi lika du o jag , det är nog bara sd o israel som skiljer oss åt , men får du hålla på ett tag så är jag säker på att du börjar inse att sd har svikit oss
SvaraRadera