lördag 16 juni 2018

Aquarius på väg mot Valencia och Löfvéns dröm om fördelning krossas!

Aquarius rundtur på Medelhavet med över 600 migranter har skapat ett politiskt spel av sällan skådat slag.
Ett är i alla fall säkert! Stefan Löfvén har hela tiden hängt upp sig på, att EU skall förhandla fram ett avtal om fördelning av de ekonomiska migranterna. Senaste hörde vi detta, var under partiledardebatten där Kristersson återigen sträckte ut en hand till S, om ett avtal om invandringen. Löfvén kan sluta drömma om att EU skall sluta ett avtal. Motståndet är nu så stort och snarare kommer det att bli en skärpning.

Aquarius har förflyttat sig ca 200 sjömil, de senaste ca 24 timmarna, det blir en snittfart på ca 8 knop. Det är långsamt, men inte extremt långsamt. Fartyget är dock kapabelt till 15 knop, så särskilt kritiskt kan det inte vara på fartyget. Varför ger de hela tiden felaktiga uppgifter, när fartyget ska vara i hamn. Det är fortfarande något skumt med det hela.
Vänster och den liberala pressen påstår att de 600 ombord plågas av att inte få komma iland. Hur kan någon plågas på Aquarius? Det är läkare utan gränser och SOS Méditerranée som äger skeppet. Enligt en representant för Läkare utan gränser är förhållandena ombord på Aquarius fruktansvärda och folk ligger på golven och är sjösjuka. Frågan är om komforten är bättre på kustbevakningsbåtarna som rimligen är stabila farkoster rustade för seglatser även i hårt väder och om så, varför just gravida kvinnor och ammande mödrar lämnades kvar på Aquarius. En omlastningen borde väl ha syftat till, att förbättra situationen för de till havs strandade migranterna? Det är en massa snack om att det är "storm" just nu, men det stämmer inte. Den här båten är inte direkt en roddbåt. Den där läkaren är full av skit. Faktum är Läkare utan Gränser har byggt ut båtens kapacitet för räddningsaktioner. Den tar lätt 500 personer. Vi vet redan att det inte ens är i närheten av några 600+ på båten. Skeppet är just nu ungefär 370 kilometer från Valencia. Det är inte direkt enorma avstånd. Vad är det som pågår ombord?

Italien och EU måste införa en marin blockad för att skydda italiensk territorium. Det innebär att inget illegalt skepp kommer att komma in på deras territorium. Alla länder har rätt att göra detta.
Det är inget kontroversiellt, men det skulle absolut stoppa all illegal invandring från tredje världen. Det är som sagt, mycket snack på Italiens Salvini, men liten verkstad och sedan sitter han i regering med M5S som är ett gäng vänsterpopulister.

Bankernas och globalisterens ”Golden boy” Macron, anser dock att talet om en viljans axel mot illegal migration till EU luktar nazismfascism. Han tycker heller inte om att Tysklands inrikesminister Seehofer gör gemensam sak med Italien och Österrike i önskan om att skapa en sådan "axel". Macron förfäktar en idé som i sin tur andas envåldsmakt, då han menar att folk och folkvalda ska rätta in sig i ledet, bakom sitt respektive lands högsta ledares utpekade linje. Kanske ska doktrinen inte gälla Ungern bakom Orbans linje, men väl Frankrike bakom Macron själv, Italien bakom Conte och Tyskland bakom Merkel. Detta trots att en majoritet av Europas folk menar att en skärpt migrationspolitik är Europas viktigaste fråga. Conte gillar för sin del tanken på en viljans axel mot illegal immigration och i den axeln tänks som bekant inte Frankrike in.
Conte, Seehofer och Kurz trampar på i sitt eget spår. Italien kommer att lägga fram ett eget förslag på skärpta regler under året och Seehofer tänker göra detsamma, utan att invänta Merkels välsignelse.

SVT:s agerande är kuriöst. Andra medier har dock lite annat att säga om den fransk italienska skärmytslingen.
Conte anser att migrationspolitiken behöver reformeras och att asylcentra behövs i Afrika.
En ny flodvåg av migranter kan vara på gång. Viktor Orban varnar i alla fall för det.
Det kan faktiskt bli en ny flyktingkris i sommar motsvarande den 2015. Det handlar fortfarande om miljontals människor som väntar på, att få komma till Europa från Nordafrika. Om nu Italien gör det omöjligt, för de illegala båtflyktingarna att komma till Italien, så är ju Portugal, Spanien och Frankrike de nya målet. Det är något riktigt skumt med den där båten Aquarius. Varför stoppar Italien just den båten? Var det bara slumpen? Nej, någonting är i görningen men vad? Hur detta drama med Aquarius kommer att sluta, kanske vi får svar på snart.
Med tanke på vad som nu händer i Europa får ”drömmaren” Löfvén byta taktik och börja förklara sig, varför Sveriges portar fortfarande är öppna! Över 500 nya migranter varje vecka plus anhöriginvandring! Hittills har över 52 000 PUT beviljats, fram till 1:a maj.

Macron och Conte är nu ”vänner” efter båtbråket. Vid presskonferensen meddelar Conte att Italien kommer att lägga fram ett förslag till ett nytt europeiskt asylsystem. Han vill att EU upprättar asylmottagningar i länder utanför unionen, där migranter kan ansöka. Conte:”Vi bör upprätta europeiska centrum i avreseländerna.”
Problemet är väl vad man ska göra med alla andra "migranter” som saknar asylskäl, var ska dessa placeras om ingen vill ta emot dom?

4 kommentarer:

  1. 600 personer ombord i ett fartyg om 600 dödviktston, 75 meter långt och 11 meter brett dag ut och dag in är ingen direkt lyxtillvaro! ... Jag har tjänstgjort i handelsflottan i 46 år så jag vet vad jag talar om i det fallet!
    52.000 Uppehållstillstånd har helt riktigt beviljats till och med maj i år. Av dessa är 9700 på asyl-/flyktingrund, d.v.s 18.5% av Uppehållstillstånden rör flyktingmottagning ... av dessa är för övrigt 6500 kvot och konvention så där finns vad gäller övrigt inte så mycket att föra oväsen om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser inte problemet.
      Hela jordens befolkning får plats på Öland...

      Radera
  2. Jfr med andra länder beviljar Sverige mycket mer än andra.
    Värst i klassen är ledordet. Vi ser också konsekvenserna av denna politik!

    SvaraRadera
  3. "90 och 95 % av all plast i haven, kommer från tio stora floder, två i Afrika och åtta i Asien"
    meh, vaff-n det är helt oacceptabelt, vi måste genast höja alla miljöskatterna i Sverige!

    SvaraRadera