En kvinna ringde, Ring P1 och ondgjorde
sig över att Stockholm skulle arrangera OS. Inte på grund av
kostnaden utan på grund av att tusentals människor kommer att
flyga!
Folk har fått klimatet på hjärnan. Klimatångesten är mycket värre än vi trodde, mycket värre än ….
Folk har fått klimatet på hjärnan. Klimatångesten är mycket värre än vi trodde, mycket värre än ….
Elbilen
anses av klimatförespråkarna i första hand vara ”klimatsmart” och den framställs som
räddaren av planeten, p.g.a. noll utsläpp av CO2. Det är en grov
lögn som klimatförespråkarna hävdar. Foliehatten tror att det är
en ren okunskap hos dem som förespråkar elbilen.
En
elbil omvandlar 5 – 10% av energin från naturgas (produktion av
el) till kinetisk (rörelse) energi. En fossildriven bil omvandlar 20
– 30% av energin till rörelse. En fossildriven bil är 3 – 4
gånger energieffektivare än en elbil om elen produceras från
fossila bränslen.
De
politiska miljöförespråkarna (MP) hävdar att elbilen är 5 gånger
effektivare än motsvarande fossildrivna bil. Det påstås att
elbilen har en 60% verkningsgrad när den verkliga är ca 25%. För
fossildrivna bilar påstår ”miljövännerna” att verkningsgraden
är 15% när den är 25 – 30%. Tas hänsyn till förluster i
produktion/transport av el blir resultatet bedrövligt för elbilen.
Fossildrivna bilen slår elbilen i energieffektivitet (även om vi
räknar transportförlusterna för distribution av bensin).
Bensin-
och diesel-bilar kan redan idag, köras med lägre CO2-utsläpp än
en elbil och kan den insikten få en större spridning, får man stå
ut med, att man kan låta som en klimatalarmist. Det viktiga är att
bromsa det enorma slöseri, med skattepengar, på en teknik som
elbilar, elcyklar och elutombordare utgör som inte har någon
framtid. Varje förslösad skattekrona är en stöld från dom
fattiga, idag kanske mer än någonsin.
Batteriet
är själva hjärtat i en elbil och det är stort och väger väldigt
mycket (500 kg). Det kan bestå av 20.000
små celler som byggts ihop till större grupper och kopplas samman
till ett helt paket. Batteriet består
av kobolt och litium till två
tredjedelar. Dessa metaller finns
inte att tillgå i en större mängd. Oroande
är förstås, att en stor del av utvinningen sker i Kina,
huvudkonkurrenten för batteritillverkning Någon dramatisk
kostnadsreduktion som för solpaneler, är därför inte möjlig.
De flesta offentliga laddare, laddar tyvärr endast med max 11 kW, så då tar det 4 timmar att ladda. Enligt Foliehattens åsikt är det dock inte laddningen som är problemet, utan räckvidden!
Om
vi blickar framåt i tiden och hypotetiskt antar, att de rödgröna
får rätt! Antag att alla bilar framöver blir fossilfria bilar med
litiumbatterier och att dessa 3 miljoner eldrivna fordon om 15 år
laddas varje kväll kl 20.00. De laddas tre timmar hemma med effekten
11 kW (medger körning vintertid ca 10 mil) . Det är vad trefas i
hemmet klarar med normalsäkringar(ganska dyrt att säkra upp). Men då gäller det att inte ha
för mycket annan utrustning inkopplad. I Sverige produceras idag 150
TWh per år vilket ger en genomsnittlig produktionseffekt om 17.000
MW. Bilarna i exemplet kommer att behöva 33.000 MW för laddning
(konsumtion). Detta går inte ihop utan en mycket stor utbyggnad av
både produktion av el samt en stor utbyggnad av elnätet.
Vi
har hört den mycket utbildade Stefan Löfvén i naturvetenskapliga
ämnen prata om ett fossilfritt Sverige, nedläggning av kärnkraft,
utbyggnad av vindkraft och solceller. Det är framtiden och skall
täcka den elkonsumtion vi behöver. Stefan Löfvén förstår inte
problemet! Sverige måste bygga ut elproduktionen med nästan 100%.
Är det någon som hört Löfvén prata om en konsekvensanalysen för elproduktion och kraftnätet för en fossilfri fordonsflotta?
Detta exempel, visar att vi har politiker som inte begriper vad de håller på med.
Är det någon som hört Löfvén prata om en konsekvensanalysen för elproduktion och kraftnätet för en fossilfri fordonsflotta?
Detta exempel, visar att vi har politiker som inte begriper vad de håller på med.
Östersunds
kommun äger ett fyrtiotal elbilar. Två vintrar i rad har flera av
dem, Renault Zoe av årsmodell 2014/15, inte startat på grund av
kylan. Det här har gjort att hemtjänsten inte kunnat jobba. När
temperaturerna kryper ner mot minus 20 strejkar
batterierna.
Elbilarna används av hemtjänsten i Östersund och de körs korta sträckor. Om det är kallt minus 15-20 minus, vill personalen för hälsans skull, inte köra runt i en kall bil, utan man drar man upp kupévärme och stolsvärme. Förbrukningsbatteriet klarar inte av att ladda upp och drivbatteriet laddar därför snabbt ur och man har ingen lösning på problemet! I Oslo står Tesla elbilar i kö till verkstaden, eftersom de har problem med kylan. När det är riktigt kallt och dåligt väder, inte fan har någon lust att stå och ladda bilen en timme på en offentlig blåsig laddstation, för att få några mils räckvidd.
SvD skriver: ”Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft”
Elbilarna används av hemtjänsten i Östersund och de körs korta sträckor. Om det är kallt minus 15-20 minus, vill personalen för hälsans skull, inte köra runt i en kall bil, utan man drar man upp kupévärme och stolsvärme. Förbrukningsbatteriet klarar inte av att ladda upp och drivbatteriet laddar därför snabbt ur och man har ingen lösning på problemet! I Oslo står Tesla elbilar i kö till verkstaden, eftersom de har problem med kylan. När det är riktigt kallt och dåligt väder, inte fan har någon lust att stå och ladda bilen en timme på en offentlig blåsig laddstation, för att få några mils räckvidd.
SvD skriver: ”Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft”
För
svenska staten är den fossila bilen en riktig kassako och skatten är i
storleksordningen 10:- liter för bensin och
diesel.
För elbilar uppges storleksordningen 1,5 kWh per mil. Om vi tänker oss en kalkyl med elpriset 1:70 varav 0:70 utgör skatt. Bilägaren kalkylerar då med att elbilen kostar 2:50 pr mil jämfört med 7:50 för dieselbilen, Alltså en besparing på 5:- per mil.
Är det någon som är så naiv och tror att staten inte kommer att kompensera sig för denna förlust, om och när antalet elbilar kommer att öka!
Elbilägaren kan då räkna med att det införs en kilometerskatt på minst 5:-/mil.
För elbilar uppges storleksordningen 1,5 kWh per mil. Om vi tänker oss en kalkyl med elpriset 1:70 varav 0:70 utgör skatt. Bilägaren kalkylerar då med att elbilen kostar 2:50 pr mil jämfört med 7:50 för dieselbilen, Alltså en besparing på 5:- per mil.
Är det någon som är så naiv och tror att staten inte kommer att kompensera sig för denna förlust, om och när antalet elbilar kommer att öka!
Elbilägaren kan då räkna med att det införs en kilometerskatt på minst 5:-/mil.
EU
har precis tagit ett beslut om skarpare regler av koldioxidutsläpp
från 2030. I dagarna släpps en effektivare rening för
dieselbilar som kan minska utsläppen till noll eller nästan noll
exklusive koldioxid. Det skulle innebära att dessa dieselbilar med
god marginal kommer att klara de nya hårdare kraven från EU.
I
media sägs det ofta att dieselbilar kommer att förbjudas. Det är principiellt felaktigt att förbjuda en viss motortyp, utan man ska
naturligtvis i stället ställa krav på maximalt tillåtna utsläpp.
De förslag till lagstiftning vi har sett i Sverige och EU gör
också det. Numera (EU 6) är utsläppskraven nästan identiska
mellan diesel- och bensinbilar. Dieseln klarar detta elegant med
partikelfilter och AddBlue (katalys med urea). I dagens bilar står
utsläppen från motorn för mindre än 20 % av partikelutsläppen,
resten kommer från däck och bromsar, men det är bara utsläppen
från motorn som beaktas i lagstiftningen.
Nu kommer det roliga som alla klimatförespråkare inte vill höra. Det är tunga elbilarna som är de
stora bovarna, då utsläppen är proportionella mot bilens vikt.
Slitagepartiklar från däck är också den i särklass största
utsläppskällan för mikroplast i haven.
Om klimatförespråkarna skall vara konsekventa, borde alla tunga elbilar förbjudas, eftersom det är de som står för de stora utsläppen. Nu har man kringgått detta och de koncentrerar sig på CO2 utsläppen!
De nya kamaxellösa motorerna kommer att öka deras effekt betydlig och
minska bränsleförbrukningen. Det gör att elbilens
koldioxidutsläpp, kanske aldrig blir neutrala i jämförelse med en
dieselbil.
Med
allt mer förfinad avgasrening så blir finparticklarna från slitage
av däck, väg och bromsar de kvarstående miljöpåverkande
faktorerna. Dessa är ju större för en elbil med dess högre
vikt!
För en längre tripp till fjällen brukar man slänga med en jeepdunk som reservbränsle. För motsvarande reservkraft måste man väl koppla en släpkärra efter elbilen med ca 500 kilo batterier. Vansinne! Väljer man rätt elbil, alla såna går inte att utrusta med dragkrok, finns en smidig och enkel lösning.
För en längre tripp till fjällen brukar man slänga med en jeepdunk som reservbränsle. För motsvarande reservkraft måste man väl koppla en släpkärra efter elbilen med ca 500 kilo batterier. Vansinne! Väljer man rätt elbil, alla såna går inte att utrusta med dragkrok, finns en smidig och enkel lösning.
Till
alla er som tjatar om bilar och koldioxid. Gör följande beräkning,
så att ni själva får se hur verkligheten ser ut.
Ta
reda på hur mycket koldioxid det finns i atmosfären. Ta reda på
hur mycket koldioxid alla världens bilar släpper ut under ett år.
Beräkna sedan hur stor del bilarnas utsläpp är, av all koldioxid i
atmosfären. Tror man sedan att bilarnas utsläpp kan påverka något
klimat, även om koldioxid skulle kunna påverka den globala
temperaturen, då vet jag inte hur sunt förnuft skulle kunna
definieras.
Hybridbilar
som inte är laddbara med batterikapacitet på 1-2 KWh verkar många
tillverkare ha på gång. I stadstrafik drar en hybridbil runt 30%
mindre bränsle. Någonstans kring 5 000 – 7 000 mil i stadstrafik
måste köras, för att hybriden skall kostnadsmässigt nå break
even. Kör man nästan bara landsvägskörning, så kommer
man kostnadsmässigt inte gå att räkna hem merkostnaden för hybrid
som prisbilden ser ut idag.
I
en mycket intressant artikel om kolväten från bilar i Los Angeles
som visar enormt intressanta fakta. LA har fått en tredubbling av
bilar och kolväten minskar inte.
Det framgår i artikeln:
” För att förbättra luften är det mycket viktigt att veta var föroreningarna kommer ifrån. Ni kan se oss som detektiver som letar efter ledtrådar som ifrågasätter den vedertagna sanningen att trafiken är den största boven. Och vi fann överväldigande bevis på, att användningen av vardagsprodukter bidrar med en stor andel, säger Brian McDonald. Det är flaskorna du har under diskbänken, i badrummet och i garaget. De innehåller en rad olika lösningsmedel. ”
Det framgår i artikeln:
” För att förbättra luften är det mycket viktigt att veta var föroreningarna kommer ifrån. Ni kan se oss som detektiver som letar efter ledtrådar som ifrågasätter den vedertagna sanningen att trafiken är den största boven. Och vi fann överväldigande bevis på, att användningen av vardagsprodukter bidrar med en stor andel, säger Brian McDonald. Det är flaskorna du har under diskbänken, i badrummet och i garaget. De innehåller en rad olika lösningsmedel. ”
Elmotorn
är suverän tack vare sitt vridmoment, problemet ligger i
elförsörjningen av den. Dagens batterier är fortfarande för
klumpiga och långsamma att ladda oavsett
batteriteknik. Effekttörstiga snabbladdare kommer att kräva
stora upprustningar i de lokala elnäten när rena elbilar blir fler
än de bränsledrivna.
Ett
annat problem som man talar tyst om, är de tonvis av uttjänta
batterier. Vem skall ta hand om dom? Är talar vi verkligen om ett
stort miljöproblem!
Fast inte kan det krävas så mkt av strömnätet... Jag har hört nån siffra på 10% ökning..
SvaraRaderaDet är ju lite oschysst o räkna på några timmar bara när man teoretiskt har hela kvällen o natten på sig att ladda hemma. Borde ju gå o lösa med nån prssättning. Dessutom, den genomsnittliga körsträckan i Sverige kan ju inte vara så hög att man måste dra i varenda bil 33kWh varenda kväll...
Jag är lite kluven till det hela. För elmotorn i sig är en bra lösning. Slänger hellre på en elmotor på cykeln tex än en förbränningsdito.