Foliehatten
tror inte att de flesta har klart för sig, att man måste köra en
elbil 4 gånger runt jorden (16 000 mil) innan CO2-utsläpp vid
tillverkningen och vid elproduktionen, blir lägre än totalutsläpp
för motsvarande fossildriven bil.
Elbilar är inte
fria från koldioxidutsläpp från tillverkningen. Metaller
som behövs till batterier
bryts
med ett enormt
”miljösvineri”
från
gruvor i Kina och Kongo. Enligt
uppgift används barn för brytning i gruvorna i Kongo. I
de flesta länder kommer de laddas av el framställt av kraftverk
eldade av fossila bränslen(Polen
90% kol). Batteriernas
återvinning blir en
enorm miljöbelastning.
Batterier behöver bli åtminstone tre gånger så effektiva än
idag, innan de kan konkurrera med en billig dieselbil som kommer 100+
mil på en tank. Fram till dess är elbilar slöseri med pengar och
resurser som kan användas bättre för miljön på annat håll.
Är
elbilen den största
politiska bluffen sedan etanolbilar? Om
man inte kommer till rätta med alla barnsjukdomar, är den
troligen
en större
bluff, än etanolbilen!
Elbilarna
i sig är inte ett problem egentligen, utan det är politikers
övertro på dagens elbilar. För att konceptet ska fungera bra, så
måste varje elbilsägare, ha någon typ av snabbladdare hemma.Kanske
inte en som laddar på 30 min men i.a.f. max 2-3 timmar och priserna
på snabbladdare är väldigt höga. Det finns runt 37 laddstationer för Tesla i Sverige, så det är ett "jävla"
pysslande med att få ihop resor på lite längre avstånd och är det då
kö till laddningen, är det inget vidare att sitta och huttra i bilen en
kall vinterdag
Elnäten är för klena och
skulle inte ens klara av, om 20% av Sveriges bilägare skulle byta
till elbilar, vi har inte den kapaciteten helt enkelt. Elbilar är
för närvarande en produkt som kan vara rolig att ha, men som inte är
nödvändig.
Försäljarna lovar att många elbilar har en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut. Den teoretiska räckvidden är en enda stor bluff, i verklig körning kommer man inte speciellt många mil på ett fulladdat batteri.
Om jag kör en Volvo V70 20 000 bil på diesel, blir utsläppen inkl. produktion av bilen 110 ton. Kör man däremot en elbil blir de utsläppen 98 ton. D.v.s. 12 procent lägre. Inte särskilt imponerande med tanke på den större investeringen. Dessutom ingår inte utsläppen(däck) och miljöproblemen med återanvändning av batterierna.
Den
usla räckvidden, de höga priserna, dåliga
kvalitén
och den dåligt utbyggda infrastrukturen, när det kommer till
laddstolpar, gör att elbilen idag inte är ett intressant
alternativ, för den stora massan, utan snarare en nischprodukt, för
en liten skara fanatiker. Det är som med mobiltelefonbatterierna.
I manualen
står det ska räcka 3 dagar, men verkligheten med alla appar, gör
att en dag är verkligheten.
Elbilen
är byggd för besvikelse, tandagnisslan och
svordomar, det ingår i paketet
Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när Mestmotor.se testade Leaf i vintras, så kom man max 19 mil och då måste man leta upp en laddplats i god tid efter 14 körda mil!
Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när Mestmotor.se testade Leaf i vintras, så kom man max 19 mil och då måste man leta upp en laddplats i god tid efter 14 körda mil!
För Renault Zoe kan man räkna ut räckvidden på Renault.se. Renault gör reklam för att nya Zoe, ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil, om man håller 120 km/h vid fint väder och 20 grader varmt!
I Östersund hade hemvården stora problem i vintras. Vid – 20C och lägre temperaturer, startade inte de flesta elbilarna (över 20 stycken).
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil! Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden. För att inte riskera att bli stående utmed vägen, måste man alltså leta upp en laddplats efter max 13 mil!
Om man är realistisk kan man räkna med att en elbil går 40% kortare sträcka, än vad tillverkaren anger. Försäljarna vill enbart haussa upp elbilens betydelse, eftersom politikerna efterfrågar lösningar. Att vara först med ny teknik är alltid dumt. Då måste man dras med alla barnsjukdomar som kanske om 10-15 år kommer har åtgärdats. Sanningen är att batteritekniken inte kommer vara tillräckligt utvecklad än på 15-25 år, om ens då. Lösningar finns på ritbordet, men svåra att överföra till storproduktion. Snabbladdare för en Tesla kostar på mellan 500-750 000 per styck. Frågan är vem som skall betala snabbladdare ute?
Vad händer när man vill dra en släpkärra, husvagn eller hänga på en cykel? Den kommer att dra mängder av energi som helt enkelt inte ryms i dagens batterier. Innan en elbil blir intressant, skall den kunna gå 50-60 mil med släpkärra och husvagn, på vintern och i mörker, med bra värme inne i bilen och laddas upp på 6-8 timmar som mest.
Skall elbilarna slå igenom skall de ha bättre prestanda än bensin/dieselbilar. Man kommer än en gång inse, att elbilar är en återvändsgränd. Andra alternativ som vätgas av vatten, bränsleceller eller liknande är kanske bättre lösningar för fordon.
Börjar
man prata
elbilarnas usla räckvidd brukar fanatikerna skrika "Tesla
model S
"
som har en teoretisk räckvidd på upp till 63 mil, problemet är
bara det att den kostar mellan 1,2 till 1,7 miljoner kronor och att
räckvidden i verkligheten ligger på runt 40 mil (enligt Teknikens
Värld).
Dessutom gäller nybilsgarantin i max 8000 mil, vilket är ett
riktigt stort skämt, inte minst med tanke på att bilarna kostar
över miljonen!
Elbilen
är bra i speciella miljöer som inomhus, citykörning och med på
förhand vetskap kortare turer. Egentligen mest marknadsföring för
elbolag och vissa politiska partier. Väldigt höga priser, kort
körlängd och likväl ändå stor miljöpåverkan fastän man hävdar
motsatsen.
Foliehatten
funderar över följande frågor:
hur många år håller "batteriet" och vad kostar ett byte?
hur mycket sämre blir effekten över tid? alltså hur många procent finns kvar efter 3 år?
Sedan skall vi inte glömma elpriset. Den med färskt minne glömmer inte 2012.
"Elpriset köldknäppen i februari har ännu inte gett med sig fast vi närmar oss vårdagjämningen. Det har varit minusgrader från norr till söder och elpriset har rusat. Stockholm hade i februari det högsta elpriset 2012. Kölden, och det höga elpriset, håller i sig även i mars."
God tillgång i vattenmagasinen bidrog till att vattenkraften stod för 60 procent av elförsörjningen under februari, medan kärnkraften stod för drygt 20 procent och vindkraften för knappt 10 procent enligt Bixias statistik.
Om vi lägger ned kärnkraften helt om något år som politikerna har bestämt och byter ut alla bilar till elbilar, är frågan: vem skall leverera elen under vintern, när vindkraften levererar max 10% av sin kapacitet!
hur många år håller "batteriet" och vad kostar ett byte?
hur mycket sämre blir effekten över tid? alltså hur många procent finns kvar efter 3 år?
Sedan skall vi inte glömma elpriset. Den med färskt minne glömmer inte 2012.
"Elpriset köldknäppen i februari har ännu inte gett med sig fast vi närmar oss vårdagjämningen. Det har varit minusgrader från norr till söder och elpriset har rusat. Stockholm hade i februari det högsta elpriset 2012. Kölden, och det höga elpriset, håller i sig även i mars."
God tillgång i vattenmagasinen bidrog till att vattenkraften stod för 60 procent av elförsörjningen under februari, medan kärnkraften stod för drygt 20 procent och vindkraften för knappt 10 procent enligt Bixias statistik.
Om vi lägger ned kärnkraften helt om något år som politikerna har bestämt och byter ut alla bilar till elbilar, är frågan: vem skall leverera elen under vintern, när vindkraften levererar max 10% av sin kapacitet!
Elbolagen
satsar inte på
sälja el till elbilar. Oftast är laddningsstationerna idag
subventionerade på olika sätt. Inte sällan med antingen pengar du
spenderat på ett köpcenter (laddare i besöksgaraget) eller via
skattepengar. Tittar man totalt sett på hela livscykelkostnaden idag
för elbil, så är den svindyr.
Flera experter är ense om, att de flesta av Europas länder inte klara av att få fram den el som behövs, om de flesta byter till elbilar. Lika lite som kollektivtrafiken skulle klara av om alla ställde bilen och åkte kollektivt istället.
Flera experter är ense om, att de flesta av Europas länder inte klara av att få fram den el som behövs, om de flesta byter till elbilar. Lika lite som kollektivtrafiken skulle klara av om alla ställde bilen och åkte kollektivt istället.
Ett
par intressanta frågar att ta ställning till:
Vem står för kostnaden för alla laddstolpar som sätts upp?
Vem står för kostnaden av omläggning och utbyggnad av kraftnätet? Enligt Svenska Kraft blir kostnaden 200 miljarder!
Vem står för kostnaden för alla laddstolpar som sätts upp?
Vem står för kostnaden av omläggning och utbyggnad av kraftnätet? Enligt Svenska Kraft blir kostnaden 200 miljarder!
Den
riktiga käftsmällen kommer när regeringen beslutar om att utreda
hur elbil
skall beskattas, när
man tappar miljarder i inkomster på fossilbränslet.
Det finns ju data på degraderingen..
SvaraRaderahttps://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/
Sen sägs det att elproduktionen inte är det stora problemet.
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-elnatet-forsorja-fem-miljoner-elbilar-6895429
Lägger man ner kärnkraften i Sverige blir det problem med elförsörjningen!
SvaraRaderaNu kommer du dragandes med fakta igen.
SvaraRaderaDin j-a rasist! Vet du inte att i Sverige är fakta=rasism?
Sånt här vill inte våra politiker höra, de vill drömma.
Elbilar i Sthlm, javisst, men jag har för mig att det finns en hel del bebodd landyta utanför Stockholm. (ett okänt faktum för politiker)
OT. Ett extraval där mp får <4% skulle avhjälpa dagens problem en hel del.
Vi köpte en hybridbil i julas och under vintern drog den 5,6 liter milen. Nu under sommaren drog den 4,1 liter milen. Batteriet är helt värdelöst när det är kallt. Under sommaren kan vi köra ca 5 km på enbart el, när det är kallt mindre än 2. Om man översätter detta till en elbil kommer nog era siffror bli än sämre.
SvaraRadera