OECD
har
nyligen
i
en
rapport föreslagit,
att platser
i attraktiva friskolor skall lottas ut, för att Sverige skall kunna
vända den negativa PISA-trenden. OECD
anser att det krävs omfattande reformer, om Sverige ska lyckas vända
den negativa utvecklingen i skolan. Inte
minst måste det fria skolvalet styras med fastare hand.
Det
verkar som att även OECD är en vänsterorganisation numera tyvärr.
Jag får ibland reklam på Facebook från dem där de propagerar för
korta arbetsdagar och lång föräldraledighet eller om något
flumskolesystem från Kanada.
Svenska
föräldrar som har barn i skolan ser helt enkelt till, att försäkra
sig om, att deras barn får en bra skolgång. Att ta bort den lilla
möjlighet som OECD föreslår, att man skall lotta ut platserna,
skulle leda till att föräldrarna, kommer att gå i taket. Man
kan införa lottning för de som vill.
Att
lotta ut friskoleplatser tjänar ingenting till om man vill höja betygen. För
att komma in på den
internationella engelska skolan, krävs
det att
eleven
är
överbegåvad eller normalbegåvad och
att eleven
måste
lägga ner mycket
arbete på läxor. Har man inte de förutsättningarna, kan det bli
svårt att behålla sin plats i skolan.
I åk
8-9
har eleverna 2-3 skriftliga prov i veckan. Att
lotta ut platser till
engelska skolan, med
dom kraven, är en döfödd idé, om man tar i elever med dålig motivation, för att gå i skolan!
Grundproblematiken
som
inga politiker vill ta itu med,
är kaoset på "vissa" skolor.
Politikerna har äntligen vaknat och vill införa uppförandebetyg.
Det är ett litet steg i rätt riktning, men det är mycket långt
ifrån, att man skall få ordning och reda i den svenska
skolan.
Enligt Foliehatten bör man införa:
Ett tydligt kontrakt med vilka ordningsregler som gäller och konsekvens om man bryter dessa. Detta skall undertecknas av föräldrar.
Tillåt relegering av elever fr.o.m högstadiet en termin i taget. Även om det råder skolplikt!
Tillåt speciella klasser för elever med problem.
Tillåt lärare att avisa elever med nödvändigt våld alternativt använda väktare.
Svart och vitt kan man säga att svenska skolsystemet är mer socialistiskt än Stalins? Stalin förstod, att man behövde plocka upp eliteleverna och sätta dem i elitskolor för att kunna konkurrera mot omvärlden i teknologi. Att Sverige ska kunna konkurrera med toppstudenter från Asien som är på vår gymnasienivå i matematik, redan på mellanstadiet, är en utopi! Vi har redan kommunistiska "brödköer" för att få bostad .. och nu utlottning för utbildning?
Enligt Foliehatten bör man införa:
Ett tydligt kontrakt med vilka ordningsregler som gäller och konsekvens om man bryter dessa. Detta skall undertecknas av föräldrar.
Tillåt relegering av elever fr.o.m högstadiet en termin i taget. Även om det råder skolplikt!
Tillåt speciella klasser för elever med problem.
Tillåt lärare att avisa elever med nödvändigt våld alternativt använda väktare.
Svart och vitt kan man säga att svenska skolsystemet är mer socialistiskt än Stalins? Stalin förstod, att man behövde plocka upp eliteleverna och sätta dem i elitskolor för att kunna konkurrera mot omvärlden i teknologi. Att Sverige ska kunna konkurrera med toppstudenter från Asien som är på vår gymnasienivå i matematik, redan på mellanstadiet, är en utopi! Vi har redan kommunistiska "brödköer" för att få bostad .. och nu utlottning för utbildning?
En elev skall inte tillåtas förstöra 30 elevers skolgång som det är idag. Undervisningen blir inte bättre av, att elever kallar läraren för hora när hon inte bär slöja. Det tar liksom fokus från undervisningen och får läraren, att tänka på annat än undervisning. De störande eleverna måste få speciell hjälp separat. I speciell klass kanske på speciell skola, kanske till och med separerad från familj, för att få lugn och ro.
Man kan fråga sig varför svenska skolmyndigheter och OECD inte riktar ljuset mot ett verkligt framgångssystem istället, Finlands skolsystem. De ligger år efter år i topp. Finska politiker anser, att skolor inte ska börsnoteras och de har ett totalförbud mot friskolor. Deras skola visar på resultat betygsmässigt som överträffar den svenska skolan med råge. En skola som erbjuder likvärdiga möjligheter för alla barn, även de nyanlända. En stats- och kommunägd skola utan inblandning av privata intressen som ska berika sig på på skattemedel. Inget system är idiotsäkert. Finland har tappat PISA-mässigt i takt med att landet tagit in fler och fler invandrare från Mellanöstern och Afrika.
Friskolereformen kommer säkert att bidra till en ökad segregation när skolan har möjligheter att välja elever utifrån deras bakgrund och föräldrars status!
Kunskapsförfallet
i Sverige handlar nog inte om ägarformen till skolorna. Harvard som
är privat och deras studenter, har en bra undervisning. Samma sak
med Eton college i England.
Vad Sverige inte förstår är att vad som gäller är många timmar klassisk katederundervisning, mycket läxor, hårda prov/krav och stenhård disciplin. Det kanske inte låter så modernt i svenska sosseöron men det är sanningen.
Vad Sverige inte förstår är att vad som gäller är många timmar klassisk katederundervisning, mycket läxor, hårda prov/krav och stenhård disciplin. Det kanske inte låter så modernt i svenska sosseöron men det är sanningen.
Ojämlikheten
i svenska skolan
har ökat, enligt senaste Pisa-mätningen. En av indikatorerna på
det är att klasskamraternas hemförhållanden fått
större betydelse för enskilda elevers skolresultat. Men en ny
forskningsstudie från Linköpings och Stockholms universitet pekar
åt ett annat håll. Den visar att skolsegregationen, mätt i andel
elever födda utomlands, i sig inte påverkar skolresultaten. I snitt
har skolor med en hög andel elever som invandrat till Sverige sämre
resultat än skolor med en lägre andel invandrade elever. Forskarna
kom fram till att andelen elever med utländsk bakgrund på en skola
inte hade någon effekt på enskilda elevers betyg i årskurs nio.
Eleverna skulle alltså enligt studien sannolikt haft samma betyg om
de gått i en skola med en högre eller lägre andel invandrade
elever.
Att vara feministisk regeringspolitiker i Sverige, måste vara som att vara nära att drunkna i problem varje dag. På 60-70-talet kunde saker förbättras och problemens lösning fanns inom räckhåll. Men ingen politiker kan ärligt idag säga, att svensk skolpolitik eller sjukvårdspolitik, har en lösning i sikte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar