2018
fick
vi
ett valresultatet
som
innebar, att
några kommuner i södra Sverige blev SD-styrda. Bara för
några veckor sedan fick också Svalöv en SD-styrd ledning! För
vänstern och C med svans, är detta det värsta scenario som finns,
främlingsfientliga och nazister som styr en kommun. Det kan bara gå
åt helvete!
Hörby
kommun som
efter valet styrs av SD,
inför efter ett
majoritetsbeslut
i kommunfullmäktige,
att
ett språktest
skall
genomföras,
för de skolelever som vill ha skattefinansierad undervisning i sitt
gamla hemlands språk.
Enligt
Cecilia Bladh in Zito (SD), som är kommunstyrelsens ordförande i
Hörby, kommer kraven för att klara språktestet att sättas lågt.
För elever på gymnasiet räcker det med att klara nivån för betyg
C och för elever i grundskolan behöver man endast nå den lägsta
betygsnivån E.
Skollagen är ganska tydligen, att sådan undervisning endast ska ges till elever som har minst en vårdnadshavare som talar språket. Det innebär, att de unga män(ensamkommande barn) som fått uppehållstillstånd i Sverige, inte är berättigade till undervisning i sitt gamla hemlands språk.
Språktestet
har
anmälts till Skolinspektionen av Lärarnas riksförbund(LR).
De
anser att
det strider mot skollagen, medan
Skolverket,
inte
anser det! Med
LR:s anmälan infinner sig genast några frågor! Vem
har rätt enligt skollagen?
Varför går LR
i strid mot SD på det här sättet? Vad kommer Skolinspektionen att
komma fram till?
Vad
som hittills har framgått, så har Hörby kommun, tydligen en del på fötterna. De följer lagen och frågan är, om de inte kommer, att frias helt. Helt
plötsligt kan det komma öppna upp för de andra 289 kommunerna, att
lagligt spara miljoner i budget varje år. Det lär de behöva. Med LR:s anmälan, kan det visa sig vara dödsstöten, för hemspråksundervisning.
I
LR:s korta anmälan står det: ”Om
vi kan flera språk främjar det vår export och ger
gränsöverskridande kontakter. Exempelvis är arabiskan, nu är ett
av de största språken i världen, ett stort affärsspråk som vi
har nytta av.”
Helt fantastiskt att ett lärarförbund kan skriva en sådan text! Det är genant att vuxna människor inte kan uttrycka sig korrekt och bilda en fullständig mening.
Enligt Ekonomifakta har Sverige minimal handel med MENA, Afghanistan, Somalia, och Marocko. Trots att det har invandrat ett par miljoner till Sverige senaste 30 åren, hat detta faktum inte förändrats ett ända dugg.
Helt fantastiskt att ett lärarförbund kan skriva en sådan text! Det är genant att vuxna människor inte kan uttrycka sig korrekt och bilda en fullständig mening.
Enligt Ekonomifakta har Sverige minimal handel med MENA, Afghanistan, Somalia, och Marocko. Trots att det har invandrat ett par miljoner till Sverige senaste 30 åren, hat detta faktum inte förändrats ett ända dugg.
I
anmälan hänvisas det till Forskningsprojektet
i Stockholm: ”Elever som deltagit i modersmålsundervisning i
somaliska presterar bättre på uppgifter av läsförståelse på
somaliska än somalisktalande elever som inte deltagit i
modersmålsundervisning. Det visar ett nyligen avslutat
forskningsprojekt från Stockholms universitet.”
Om Foliehatten läser japanska i ett år eller om han läser det i sju år, så påverkar naturligtvis det hur bra han blir på japanska. Behöver man forska om det?
Om Foliehatten läser japanska i ett år eller om han läser det i sju år, så påverkar naturligtvis det hur bra han blir på japanska. Behöver man forska om det?
Skolverket
anger i sina regler: ”Syftet med undervisningen är att ge eleven
möjlighet att utveckla kunskaper i och om sitt språk. Modersmålet
har stor betydelse för barns språk, identitets-, personlighets- och
tankeutveckling. Ett välutvecklat modersmål ger bra förutsättningar
att lära sig svenska, andra språk och andra ämnen.”
När
hemspråk
infördes var ledorden jämlikhet, valfrihet och samverkan. I Prop.1975/76:118 om hemspråksundervisning för invandrarbarn
hänvisar man bland annat till att alla har rätt till sitt
modersmål och att det är viktigt för individens kulturella
identitet.
I prop. 1975:26 om riktlinjer för invandrar- och minoritetspolitiken m.m. står det att "Invandrarna och minoriteterna bör ges möjlighet att välja i vilken mån de vill gå upp i en svensk kulturell identitet eller bibehålla och utveckla den ursprungliga identiteten." Hemspråksreformen 1977 är helt i denna anda.
I prop. 1975:26 om riktlinjer för invandrar- och minoritetspolitiken m.m. står det att "Invandrarna och minoriteterna bör ges möjlighet att välja i vilken mån de vill gå upp i en svensk kulturell identitet eller bibehålla och utveckla den ursprungliga identiteten." Hemspråksreformen 1977 är helt i denna anda.
I
prop. 1975:26 står det att "Många invandrare kommer att
återutvandra. De nya anpassnings-och omställningsproblem som då
uppstår för dem kan bli mindre om de under vistelsen i Sverige har
haft möjlighet tilll aktiv kontakt med det egna språket, den egna
kulturen och ursprungslandet."
Lärarnas
riksförbund(LR)
som
är SACO
anslutet, ska nu vara med och bestämma läroplanen? LR
är ett
fackförbund och en centralorganisation och
inte är ett dugg bättre än LO. Sedan
när är ett
fackförbund
en politisk organisation? De
säger själva, att de är "ett akademiskt yrkesförbund!"
LR
är anser
många, att de
för länge sedan har
infiltrerats
av vänsterfanatiker. Förr var LR och SACO stabilt borgerliga. Men
det var medan det var ordning på både skolan och Sverige! De har
sedan länge enbart varit till skada för Sveriges elever. I alla
fall för de som faktiskt vill, få en utbildning i något annat än
vänsterflum.
Naturligtvis är det viktigaste, att alla elever lär sej så bra svenska som möjligt. Att prata dålig svenska är varken bra för vidare studier eller arbete. En hel del anser att hemspråksundervisning är ett vansinnigt slöseri med resurser (i synnerhet i en kommun som kan ha 75 olika hemspråk och däröver!) Det största problemet med hemspråksundervisningen är, att den är skattefinansierad. Låt föräldrarna själva bekosta detta. Så gör man i de flesta andra länder. Det enda vettiga argumentet för hemspråksundervisning skulle vara, att det kan underlätta återvandring, men det har naturligtvis aldrig hörts ett knyst om detta! Foliehatten har aldrig förstått hemspråksundervisning. Kan de inte sitt eget språk? Hemspråksundervisningen har bara ökat segregationen.
"Tanken
med undervisning i det tidigare hemlandets språk för invandrade
skolelever, är att barn ofta snabbt lär sig svenska och då
tenderar att glömma det gamla språket."
Svenska forskare
och lärare som förespråkar modersmålsundervisning anser, att
modersmålsundervisning kan öka elevernas möjligheter att uppnå
målen i de olika skolämnena
genom att eleverna känner att deras kultur respekteras/beaktas som i
sin tur kan öka motivationen att lära sig och prestera väl i
skolan. Med
forskning,
kan man
bevisa
vad som helst.
Det ytterst märkliga är, att i Danmark har sådana påståenden granskats objektivt och där kom man fram till, att inga sådana positiva effekter kunde iakttas. Frågan är vem har rätt danskarna eller de svenska forskarna? Foliehatten anser, utan tvekan, att det är danskarna som har rätt. De har inget rött filter för ögonen!
Det ytterst märkliga är, att i Danmark har sådana påståenden granskats objektivt och där kom man fram till, att inga sådana positiva effekter kunde iakttas. Frågan är vem har rätt danskarna eller de svenska forskarna? Foliehatten anser, utan tvekan, att det är danskarna som har rätt. De har inget rött filter för ögonen!
Forskare missar alltför ofta, att titta på helhetsbilder. När gjordes studierna, på vad, och vilka andra faktorer togs i beaktande? Kan man jämföra med hur andra länder/samhällen gjort? Varför tittade inte svenska forskare på de resultat som danskarna kommit fram till?
En intressant fråga är varför lyckas alltid kinesiska barn bra i skolor, var de än är i världen. Svarta barn lyckas däremot som grupp, sämre (med vissa undantag, såsom Igbo-gruppen). I USA presterar svarta barn ungefär lika dåligt, oavsett hur mycket stödåtgärder de får.
I Sverige idag är arabiska ingen liten obetydlig grupp, utan Sveriges mest talade språk efter svenska. Gå omkring i ett ghetto och det finns inte många "svenska" butiker där (och inga svenskar heller). Behovet av att känna man har sin kultur bevarad är nog tillgodosett redan.
För att sätta den svenska uppfattningen på sin spets, kan man titta på de svenskar som flyttar utomlands med sina barn, till ett annat EU-land. Vilka länder i EU tillhandahåller hemspråk på svenska? Vill man få sina barn att lära sig mer svenska, får man ordna det själv!
Grundproblemet
som är den största faktorn
i skolan och
den
påverkar
hur elever presterar i skolan, är motivation och
disciplin.
Idag
har den
svenska skolan
enormt stora
disciplinproblem. Foliehatten
anser, att disciplinproblemen måste lösas, innan man börjar
använda andra åtgärder (modersmålsundervisning till exempel), för
att fler elever ska få godkända betyg.
Vad det handlar om är att svenska politiker
är ynkliga fega kräk som inte kan slå näven i bordet och sätta
svenskt
skolsystem i första hand.
Sen rationaliserar man detta, genom att säga att "studier
visar!"
Många
undrar verkligen om detta sker i verkligheten, att
barn som får hemspråksundervisning klara av svenskan bättre?
I
Malmö fanns det skolor där endast drygt 30% av eleverna hade
behörighet att söka till gymnasiet och många talar mycket dålig
svenska.
Många
anser, att det är helt
klart, att
undervisning på grundskole- och gymnasienivå ska
ske
på svenska och inget annat, förutom när man lär sig andra språk
förstås. Det är en självklarhet.
Hemspråksundervisningen
infördes,
när
det kanske var 10 elever i en skola som behövde
hemspråksundervisning. Det handlade
om den klassiska ställa
grupp mot grupp-retoriken,
där sossarna låtsas som att kassakistan är oändlig. Idag
när det kan vara hela klasser, blir problemet så enorma, att man
måste lösa det på annat sätt.
En kommun har sin budget och måste prioritera. Valet mellan att anställa vårdare inom hemtjänsten eller ge migranters barn undervisning i deras modersmål, är tämligen enkel. Till saken hör, att lärarförbunden ger sken av att sådana val inte behöver göras, när det i verkligheten är precis så.
Så
länge segregationen består, finns ett visst hopp för att Sverige
och svenska folket överlever. Det är givetvis skälet till att
vänstern vill riva upp den fungerande segregationen.
Hemspråksundervisningen fyller således två goda syften, bibehålla
det segregerade Sverige och underlätta en framtida
repatriering.
Foliehatten har litet svårt att inse, varför SD agerar mot hemspråksundervisningen, kan det vara så, att de ser att det kostar alldeles för mycket?
Foliehatten har litet svårt att inse, varför SD agerar mot hemspråksundervisningen, kan det vara så, att de ser att det kostar alldeles för mycket?
Föräldrarna
ska gå på SFI så de lär sig, vill de att barnen ska behålla sitt
språk de talade när de var barn, ja då får de lära dem själva,
i hemmet. I skolan lär vi oss svenska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar