Sveriges
vidöppna gränser är ett riktigt ”stort
gottebord”
för internationella ligor. Det är bara att plocka på sig! De internationella stöldligornas
plundringståg genom Sverige fortsätter, med oförminskad styrka.
Enligt statistik från olika organisationer begår ligorna årligen
hundratusentals stölder. Ligorna
står för hälften av alla bostadsinbrott. De ägnar sig även åt
åldringsbrott, butiksstölder, fickstölder, fordons- och
bildelsstölder, båtmotorstölder, stölder från jordbruk,
dieselstölder och inbrott på byggarbetsplatser.
Statistik visar att antalet bostadsinbrott minskar, p.g.a., att folk är mer observanta, men istället ökar båtmotorstölder, butiksstölder och stölder från byggarbetsplatser kraftigt.
Foliehatten har i släkten, en högt uppsatt person i byggbranschen och vid en fest, fick han vid ett samtal om stölderna, intressanta uppgifter. I byggkostnaden räknar man in i kalkylen, att minst 10% försvinner p.g.a. stölder. Att branschen också har insiders brott, fick han också bekräftat. Vid ett stort bygge levererade man ett mycket dyrbart parkettgolv och det var väldigt få som kände till var denna parkett, skulle förvaras över natten. På morgonen var parketten, för åtskilliga hundratusen borta!
Varje år försvinner stöldgods ut ur landet till ett värde av åtskilliga miljarder kronor. Man uppskattar att ifjol, att i hela Sverige stals diesel för över 4,7 miljarder kronor och då är inte stölder av fordon eller verktyg inräknade.
Bakom
varje stöld finns ett brottsoffer och ligornas framfart bidrar till
försämrad trygghet och en urholkning av tilliten i samhället.
Oftast
täcker inte försäkringarna det stulna, utan det blir den enskilde
som drabbats av stöld som får stå för kostnaden.
Bara för några veckor sedan kunde man läsa om mängder(22 stycken på 14 dagar) av stölder hos halländska bönder, där polisen inte ens kom ut till de drabbade, för genomföra en undersökning.
Bara för några veckor sedan kunde man läsa om mängder(22 stycken på 14 dagar) av stölder hos halländska bönder, där polisen inte ens kom ut till de drabbade, för genomföra en undersökning.
Vid stölder
av diesel,
så är det välkänt, att många av de utländska åkarna får
betalt för sina tjänster inklusive
drivmedel, d.v.s. de får själv stå för sin diesel. Eftersom
dieseln
är så dyr
i Sverige, stjäl
man det från parkerade fordon (genom att tanka ur) eller från
depåer. Förutom de tankar som redan sitter mellan framaxel och
bakaxel på dragbilarna, har man upptäckt att många åkare har en
extra 1000-liters tank på flaket, så att dom inte behöver stanna
för att stjäla så ofta.
Entreprenadmaskiner, båtmotorer och annat ( krock-kuddar och andra detaljer, främst från BMW och Mercedes), så är det en organiserad handel. Det är riskfritt att stjäla i Sverige, man behöver bara bekosta transporten till Litauen/Vitryssland/Polen/Tyskland eller var man nu har avsättning för stöldgodset.
Entreprenadmaskiner, båtmotorer och annat ( krock-kuddar och andra detaljer, främst från BMW och Mercedes), så är det en organiserad handel. Det är riskfritt att stjäla i Sverige, man behöver bara bekosta transporten till Litauen/Vitryssland/Polen/Tyskland eller var man nu har avsättning för stöldgodset.
Polisen har nyligen släppt en rapport med titeln ”Internationellabrottsnätverk inom organiserad tillgreppsbrottslighet”.
Rapporten
ger en dyster bild av utvecklingen. De internationella
brottsnätverken är uppbyggda enligt två grundstrukturer,
konstaterar Noa, polisens nationella operativa avdelning i sin
rapport. Den ena verkar i form av celler, som styrs från
ursprungslandet. Personer rekryteras till celler från socialt
utsatta familjer och från fängelser i bland annat Litauen. De
kommer till Sverige med färjor från Baltikum och Polen eller med
bil via Öresundsbron.
Den
andra grundstrukturen använder sig av personer som är knutna till
en redan etablerad kriminell organisation i Sverige. De kommer från
bland annat Armenien, Georgien, Ukraina, Uzbekistan och Vitryssland
men även från Moldavien och Rumänien.
En allt större del av brottsvinsterna stannar i Sverige och bidrar till att bygga upp, parallella samhällsstrukturer. Den låga upptäcktsrisken och de låga skrattretande straffvärden lockar hit, allt fler kriminella. Efter hand som de kriminella kommer i kontakt med lokala grupperingar används de i ökad utsträckning, även till annan brottslighet. Flera gånger i veckan kan man läsa i media om bedrägerier, penningtvätt och brott mot välfärdssystemen som dessa kriminella utför. Uppfinningsrikedomen är enorm och oftast, är de steget före poliserna.
Foliehatten har pratat med en hundägare som är ute mycket tidigt på morgonen och han fick info av denna hundägare, att ofta cirkulerar bilar runt sakta, för att observera intressanta objekt! Foliehatten har också fått info av en person från hemtjänsten som är ute på nätterna, med exakt samma observation, men att även gods som stuckit ut ur bilarna.
En allt större del av brottsvinsterna stannar i Sverige och bidrar till att bygga upp, parallella samhällsstrukturer. Den låga upptäcktsrisken och de låga skrattretande straffvärden lockar hit, allt fler kriminella. Efter hand som de kriminella kommer i kontakt med lokala grupperingar används de i ökad utsträckning, även till annan brottslighet. Flera gånger i veckan kan man läsa i media om bedrägerier, penningtvätt och brott mot välfärdssystemen som dessa kriminella utför. Uppfinningsrikedomen är enorm och oftast, är de steget före poliserna.
Foliehatten har pratat med en hundägare som är ute mycket tidigt på morgonen och han fick info av denna hundägare, att ofta cirkulerar bilar runt sakta, för att observera intressanta objekt! Foliehatten har också fått info av en person från hemtjänsten som är ute på nätterna, med exakt samma observation, men att även gods som stuckit ut ur bilarna.
Det
politiska systemet är
helt handlingsförlamat
och
låter det ske, utan åtgärder.
Tullverket
har inte befogenhet att stoppa utflödet och om polisen faktiskt tar
någon läggs undersökningen nästan alltid ner, i brist på bevis.
Det är direkt kränkande för dem som drabbas och förödande för
tilltron till det svenska rättssystemet.
Foliehatten undrar varför inte JÖK-regeringen ger tullen obegränsade befogenhet, att stoppa utförsel av stöldgods. Detta kan enkelt göras, genom att klassa utförsel av stöldgods som ett smugglingsbrott. Det är anmärkningsvärt att tullen inte har denna befogenhet redan idag. Om tullen skulle få dessa befogenheter skulle utförsel av stöldgods drabbas av enorma problem och följdeffekten skulle bli, att stölderna skulle minska drastiskt!
Foliehatten undrar varför inte JÖK-regeringen ger tullen obegränsade befogenhet, att stoppa utförsel av stöldgods. Detta kan enkelt göras, genom att klassa utförsel av stöldgods som ett smugglingsbrott. Det är anmärkningsvärt att tullen inte har denna befogenhet redan idag. Om tullen skulle få dessa befogenheter skulle utförsel av stöldgods drabbas av enorma problem och följdeffekten skulle bli, att stölderna skulle minska drastiskt!
Det
finns mängder av vittnesmål
från tulltjänstemän som uttrycker sin frustration över att se
misstänkt stöldgods rulla ut över gränserna, utan att ha
befogenhet att stoppa fordonen. Ingen
kan inte förstå varför denna enkla åtgärd har dragits i politisk
långbänk. Vem
är det JÖK-regeringen vill skydda?
I Finland har deras
tull
denna befogenhet. Finland har även med framgång etablerat en nära
löpande samverkan mellan polis, tull och gränsbevakning för att
förhindra internationell brottslighet att röra sig över gränsen.
Det finns all anledning att ta till sig de goda erfarenheterna från
vårt östra grannland.
I
polisens
rapport
konstaterar de,
att
ett
effektivt
arbete för att motverka stöldligorna kräver ökad närvaro vid
hamnar och gränspassager. Sverige har egentligen goda geografiska
förutsättningar att komma till rätta med problemet. Allt stöldgods
förs i princip ut genom en handfull hamnar eller över Öresundsbron.
En kontinuerlig och strategisk övervakning av dessa utförselpunkter
skulle öka upptäcktsrisken markant.
När
skall JÖK-regeringen vakna? Stöldligornas framfart och utförsel
av stöldgods verkar inte vara något större problem för
regeringen. Foliehatten undrar varför regeringen inte agerar? Att ge
Tullverket större befogenheten kommer att kosta mer pengar och är
det som är problemet? Istället för att ge tullen mer pengar, har
man istället dragit ner på verksamheten. Foliehatten tror att det
är ebb i statens kassakista, eftersom allt går till invandringen,
där kostnaderna fullkomligt skenar!
Självklart är det så, att alla pengar går till invandringen och till utrikes bidrag, gåvor och satsningar och projekt i andra länder som ger höga humanitetspoäng för våra politiker. Att inte fler av de svenska väljarna ser det, är ett under.
SvaraRaderaOrsaken till "brist" på åtgärder mot de ökade stölderna, utförsel av stöldgods m.m. är att rättsväsendet saknar kapacitet att lagföra brotten.
SvaraRaderaInte bara rättsväsendet har problem. Dessutom har Domstolsverket fått sänkta bidrag. Det saknas poliser att bevaka hamnar och Öresundsbron och HH-färjorna!
SvaraRadera