Skolåret
har
börjat och
på många håll i
landet saknas det lärare. Lärarbristen
finns särskilt
på
de
platser med stora så kallade utsatta områden. Att
lärare flyr dessa områden, är inte alls förvånande. Skolorna i
de utsatta områden kännetecknas av
omfattande
ordningsproblem, hot och våld och de
är oftast relaterade
till
invandrarelever
som
lett
till, att få vill arbeta som lärare i
dessa skolor.
Foliehatten
har fått höra att lärare i Malmö erbjudits 10.000 extra i lön,
om de ville ta en anställning, i en s.k. problemskola.
"Sverige förtjänar en rejäl lärarbrist!" Ett
bistert konstaterade och ännu märkligare blir det, när det är
fråga om en debattartikel i Aftonbladet av Isak Skogstad! Isak
är
gymnasielärare
och är aktuell med boken ”Isak Skogstads obekväma sanningar om
skolan” (Natur och Kultur, hösten 2019).
Isak ger en mycket mörk och dyster framtid av den svenska skolan:
”Svenska politiker har misshandlat det svenska skolsystemet så pass grovt, att lärarbristen är här för att stanna. Nu måste vi rensa i skolans uppdrag. När jag började min lärarutbildning 2012 var vi drygt 30 studenter i min klass. På examensdagen återstod mindre än hälften. Nu, några år efter examen, har flera av oss redan lämnat yrket. Jag klandrar dem inte, tvärtom förstår jag dem mycket väl. Det är inte värt att offra sin hälsa, sitt privatliv och sin ekonomi för att arbeta som lärare i den svenska skolan. Det finns sannolikt inget land i världen som har en lika utbredd och akut lärarbrist som Sverige. Men det finns heller inget land som förtjänar det mer än oss. Trots att lärarbristen uppmärksammas år efter år händer ingenting. Platser på lärarutbildningarna står tomma och många erfarna lärare väljer att lämna yrket. Det är ett direkt resultat av att svenska makthavare har misshandlat det svenska skolsystemet.”
Den
svenska skolans förfall, är
förmodligen den svåraste samhällsnöten att knäcka, då inte ens
regering och riksdag kan styra upp detta utan att drunkna i flum och
starka självdestruktiva intressegrupper som inte vill eller orkar
förändra något som snart är totalhavererat.
Det räcker att gå till vårt östra broderland Finland och titta på deras skola. Den finska skolan är bland de bästa i världen, även om det precis som i Sverige, har de fått problem med invandrarbarn som inte hänger med i skolan. Ett problem som man talar öppet om. Att den finska skolan blivit en sådan framgår är enkelt att förklara, politiker är bannlysta från att styra skolan, utan det är proffsen, d.v.s. lärarna som har utformat den finska skolan.
Man kan göra en jämförelse, med att sätta en amatör(politiker) att träna och coacha ett lag som MFF. Det skulle bli pannkaka av det. Precis så är det, det behövs proffs(lärare), för att få fram ett bra team(skolelever).
Lika för alla? En ESO-antologi om skolans likvärdighet är
en rapport
av
Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi 2019:1. En
skakande rapport sammanställd av kompetenta personer.
I
rapporten
framkommer det, att det är skillnad på elevers IQ nivå som avgör
skillnader i lärande
och
problem
i svenska skolor. Kontroversiellt? Javisst, speciellt för
vänster och liberala politiker, men samtidigt mycket avslöjande.
ESO-rapporten är baserad på riktiga vetenskapliga undersökningar
som bevisar fakta, av riktiga forskare som är vetenskapligt
utbildade.
Det
kommer att behövas 187 000 fler lärare fram till 2031, och behovet
är som allra störst de närmaste åren, visar en rapport från
Sveriges kommuner och landsting, SKL.
Enligt arbetsgivarorganisationen SKL är behovet är så stort att det inte räcker att bara utbilda fler. Per-Arne Andersson som är chef för avdelningen utbildning och arbetsmarknad på SKL: ”Den reguljära lärarutbildningen kommer inte att klara den här situationen. Inte ens om vi dubblar lärarutbildningen från och med i dag. Alltså behöver vi göra andra saker för att få fler lärare till skolan.”
Enligt arbetsgivarorganisationen SKL är behovet är så stort att det inte räcker att bara utbilda fler. Per-Arne Andersson som är chef för avdelningen utbildning och arbetsmarknad på SKL: ”Den reguljära lärarutbildningen kommer inte att klara den här situationen. Inte ens om vi dubblar lärarutbildningen från och med i dag. Alltså behöver vi göra andra saker för att få fler lärare till skolan.”
En
ledare i SvD nyligen handlade om att problemen i den svenska skolan
som allt mer liknade de som finns i utvecklingsländer.
Artikelförfattaren Inger Enkvist och Isak Skogstad, är de starkast lysande kritikerna av kunskapsförfallet
och skolsystemets/-politikens/-policyns utveckling i Sverige.
De
skriver: ”Världsbanken har nyligen lanserat ett forskningsbaserat
skolreformsprojekt. Man vänder sig främst till utvecklingsländer
och medelinkomstländer. Dessa brukar vilja reformera sina
utbildningssystem, därför att de upplever att dessa blir allt
svagare samtidigt som den internationella konkurrensen blir allt mer
märkbar. Sverige har de flesta problem som räknas upp som
utmärkande för utvecklingsländer. Vi vill förstås bort från en
utvecklingslands situation så snabbt som möjligt.”
Att
utbildningssystemet nu ska ta sig an ett helt annat kulturellt
”material” verkar inte ingå i utbildningsekvationen, att även
”materialet” som ska bearbetas är en del av systemet.
Verklighetsanpassning
sker redan, tack vare friskolorna. Driftiga och intelligenta föräldrar
sätter sina barn i välskötta friskolor, medan resten hamnar i
kommunal skola av varierande kvalitet. Idag har man väl gett upp
hoppet om, att genom utbildning lyfta invandrarbarnen ur förorternas
misär. Det var inte en realistisk förhoppning, givet arv och miljö,
men nu kan inte ens PK:s mest inbitna förkämpar hävda det.
En misstanke är, att vi kommer att få se mer lokalt förankrad utbildning i förorterna - utbildning för invandrare av invandrare, i takt med att den svenska skolan blir mer och mer dysfunktionell. Koranskolor, muslimska friskolor eller utökad hemspråksundervisning kommer att täcka upp för kommunens brister. Föräldrarna kommer att föredra detta framför att deras barn slår dank i eller utanför kommunernas lokaler.
En misstanke är, att vi kommer att få se mer lokalt förankrad utbildning i förorterna - utbildning för invandrare av invandrare, i takt med att den svenska skolan blir mer och mer dysfunktionell. Koranskolor, muslimska friskolor eller utökad hemspråksundervisning kommer att täcka upp för kommunens brister. Föräldrarna kommer att föredra detta framför att deras barn slår dank i eller utanför kommunernas lokaler.
Tack
vare våra politiker har det svenska samhället tillåts bli mer
splittrat och med det följer ett naturligt behovet av ett uppdelat
utbildningssystem. Centrala idéer och lösningar kommer bli allt
svårare att få till och överblicka. Med ökad mängd
parallellsamhällen följer behovet av och möjligheten till att
andra nödvändiga system som skola och arbetsmarknad följer efter.
Många invandrare söker desperat efter fungerande kommunala skolor,
men konkurrensen om dessa platser är redan brutal, då tillgången på
friskolor inte räcker, för den svenska medelklassen som måste
försvara och strida för de få fungerande kommunala skolor som
finns kvar.
Vi
har egentligen inte lärarbrist i Sverige. Det finns fler än 50 000
legitimerade inaktiva lärare i Sverige. Lärare som har valt att gå
ifrån skolan tills någon ändrar på Sveriges skolpolitik. Fler
lärare kommer att byta jobb, eftersom det inte går att ha totalt
juridiskt ansvar för 30 barn, medan man inte kan göra någonting
för att upprätthålla det ansvaret. En vanlig förälder har totalt
juridiskt ansvar för i snitt 2 barn och vissa tycker att det är
jobbigt. Lärare har totalt juridiskt ansvar för 30 barn samtidigt
som att de skall se till att eleverna utvecklas. Detta samtidigt är lärarna bakbundna, med risk för att förlora sitt jobb och
legitimation, när de utövar ansvaret de har.
Det som har hänt är, att befolkningen har massivt ökat och sedan har lärarnas lobbygrupper infört behörighetskrav och lärarlegitimation vilket utesluter en massa högskoleutbildade människor som redan arbetar i skolan eller skulle kunna arbeta i den. Om du har en civilingenjörsexamen kan du inte komma in på KPU programmen, om du inte läst flummiga tillval. Det spelar ingen roll, att den här ingenjören kan långt mer matematik än en matematiklärare. En nationalekonom kan inte bli gymnasielärare i samhällskunskap genom en KPU, om de inte läst sociologi och statsvetenskap, medan en statsvetare inte kan bli gymnasielärare i samhällskunskap, om han inte läst sociologi eller nationalekonomi. Detta är uttalat från de som bestämmer över KPU programmen - de vill inte vill ha ämneskunniga lärare. Deras mål är att göra yrket till ett arbetaryrke vilket också passar socialdemokratin. Det kan också sägas att lärarprogrammen vägrar prioritera lärare med naturvetenskaplig utbildning. Det skall sägas att det är svårt att få jobb som SO-lärare, men jättelätt att få jobb som matematik och fysik lärare. Detta är också lärarlobbyns fel och såklart politiker som inte sätter ned foten mot vansinnet, men detta är inte bara lärarnas fel.
Notera att det var lärarförbundet som började med nedmonteringen. De var seminarieutbildade kvinnor med kommunistiska sympatier som arbetade i folkskolan. De hade ingen högskoleutbildning och tjänade mindre pengar. De avskydde att lärarna i realskolan (högstadiet) och gymnasielärarna (mestadels män) som hade mer förmåner än dem och tjänade mer pengar. Sedan backade Lärarnas Riksförbund ut och blev socialister på 1970-talet. Idag är det lika illa hos båda de här förbunden. De här facken (tillsammans med sossepolitiker, liberaler och lärarhögskolans professorer) lyckades avskaffa adjunkterna i skolan på 1970-talet och kommunaliserade den på 1980-talet. Många är säkert inte medvetna om, att vänsterliberalen John Dewey var en av de mest drivande ideologerna bakom att avskaffa läraryrket status. Det är lärarnas husgud och har varit det sedan 1930-talet.
De extraordinära åtgärderna som behövs kommer inte att infalla, så länga vänstern sitter kvar. Det är politiskt självmord att ta bort det fria skolvalet, samt den prislapp som finns ditsatt i varje barns örsnibb (människohandel är inte förbjudet i Sverige, trots allt). Det är tabu att se till, att lärarna faktiskt får använda sig av Skollag 5kap. som Björklund propagerade för.
Vi har en statlig organisation som stadgar skolans uppdrag genom lag, förordning och läroplan. Vi har sedan ytterligare en statlig organisation som tolkar dessa styrdokument och ger direktiv. Dessa två går inte alltid åt samma håll, helst inte när det gäller disciplinen och myndighetsarbetet i skolan.
Vi har huvudmän och rektorer som inte kan leda en skolverksamhet. Vi har en rektorskultur i Sverige där föräldrar och elever går till rektorn, så fort de inte är nöjda med lärarens beslut. Rektorn ändrar till 98% beslutet och undergräver då lärarens auktoritet. Rektorskulturen har fått utvecklas på grund av det fria skolvalet. Eleverna och föräldrar behandlas som kunder och rektorn vågar inte bolla tillbaka frågan till lärarens beslut och be föräldrarna att samtala med läraren.
Fack och statliga organisationer har i många år dödat rekryteringen till lärare, då det krävdes VFU och introduktionsår för att få legitimationen. Det betyder att du inte kunde jobba som lärare på 2 år efter din examen. Det tar sedan 12 månader, att få sin legitimation. Läraryrket är skolans armékniv. Under en dag kan läraren utöver sitt huvuduppdrag, arbeta som administratör, rektor, kurator, psykolog, städare, fritidspedagog, förälder (ja, förälder till barn som tydligen inte har föräldrar som kan göra sina barn självständiga).
Svensk skola har havererat och det finns ingenting att göra åt. Det är bara att sörja och hämnas på de ansvariga.
Foliehatten
minns den skola i Sverige som vi hade som var av världsklass. Det
ändrades när det gamla skolsystemet med Folkskola, Realskola och
Gymnasium togs bort. Ett gymnasium av den riktiga sorten med
studentskrivningar och s.k. "Munta" som var förhör på
hela gymnasiekursen och som hade inkallade censorer som bestämde vad
betyget på de muntliga förhören skulle bli.
Svenska
skolor är kvinnodominerande.
I förskolan är 96 procent av förskollärarna kvinnor, i
grundskolan är 74 procent av grundskollärarna kvinnor och i
gymnasiet är 52 procent av gymnasielärarna kvinnor. Ändå röstar
95% av dessa kvinnor på partier som skapar ordningsproblemen, dessa
kvinnor bör då också
lösa problemet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar