fredag 7 februari 2020

Klimatmaffian slår till mot tvåtaktsmotorer!

Båtmässan i Göteborg har dragit igång och igår levererade Lina Persson, sakkunnig i båtmiljö på Transportstyrelsen, ett verkligt beskt piller till alla som har en tvåtaktsmotor. Myndigheten vill att båtägare byter ut gamla tvåtaktsmotorer. 
Lina Persson: ” Det handlar om att minska klimat- och miljöpåverkan från båtlivets motorer. Om kampanjen inte ger önskad effekt kan ett förbud mot motorerna komma att aktualiseras. Det finns i dag drygt 750 000 sjödugliga fritidsbåtar i Sverige. Var tredje båtmotor i en fritidsbåt är 25 år eller äldre. De gamla tvåtaktsmotorerna håller ofta länge och kräver lite underhåll.”

Lina Persson anser, att de gamla tvåtaktsmotorerna är miljöbovar, eftersom 30% av bränslet går oförbränt rätt ut i vattnet.

Linas påstående stämde kanske för 60 år sedan, men absolut inte med dagens tvåtaktare som är mycket mer optimerade för bränsleförbrukning. Har tvåtaktaren direktinsprutning, så är det 0%. 1995 kom en revolutionerande teknik som förändrade motorerna så pass, att det gick från 30% bränsleförlust till 0%!

Påståendet att 30% av bränslet skulle åka ut oförbränt, är ett strålande exempel på f
ake news alternativt grotesk okunnighet, om hur en motor fungerar. Större tvåtaktsdieslar överträffar faktiskt fyrtaktdieslar med någon procent, men drar lite mer i underhåll. Den mekaniska verkningsgraden på en tvåtaktsmotor är bättre än fyrtaktsmotorn. Att statliga myndigheter bjuder på astronomisk inkompetens i de frågor man tar sig an, är däremot ingen nyhet. Lina Persson är precis som övriga i klimatmaffian, de står och blåljuger rakt upp och ned.

Politiker och
klimatmaffian gillar inte att vara exakta med sanningen, om det inte är till deras fördel. Det är svårt att få någon att köpa ny motor för att öka effektiviteten med 8-10 %, om personen bara använder sin motor väldigt få timmar om året. Miljöpåverkan bli större av, att byta motor, om man ändå inte använder motorn nämnvärt, men det kan man inte begära att Lina Persson skall förstå.

Det känns lite som att de ägnar sig åt symbolpolitik. Foliehatten undrar om dessa gamla motorer verkligen används så mycket, att det är motiverat att förbjuda dem. Visst kan en del av dem användas i små insjöar där vattenutbytet är väldigt lågt, men han tror att de flesta används mindre än 100 timmar per år.
Som alltid så "körsbärs plockar" myndigheter och intresseorganisationer siffror. De vill primärt få ökade anslag eller införa nya avgifter och liknande. De glömmer behändigt, att ta med miljökonsekvensen av att skrota fungerade maskiner och ersätta dem med helt nya som kräver energi för att byggas och transporteras hit. De glömmer även den mycket relevanta parametern, hur många timmar/distans per sässong, körs resp motor. Alla de gamla 2-taktare man ser i båthusen eller på någon akterspegel, så är det sannolikt ett mycket litet antal som går mer än några enstaka timmar per sommar.
Det går inte att komma ifrån att gamla tvåtaktare är otroligt driftsäkra med låg servis kostnad. Man ska inte heller underskatta den miljöpåverkan tillverkningsprocessen av nya motorer kräver. Aluminium är en energislukare av rang. 
Att serva en modern fyrtaktare kontra en gammal tvåtaktare är en skillnad på minst 3000 per säsong (om du inte är väldigt händig). På bulk kostar alkrylatbensin 5 kronor mer per liter. Du kan då tanka 600 liter alkylatbensin per säsong, innan du når break even mot servicekostnaden. Om man kan garantera att den som då kör tvåtakts på alkylat gör miljön en bättre tjänst, än den som skrotat en väl fungerande tvåtaktare och köper en ny motor. Givetvis på nedbrytbar olja.
Alla gamla båtar kan inte bära motsvarande fyrtakt p.g.a. vikten eller storleken. Inte ens en direktinsprutad tvåtaktare. Då är det korkat att skrota en hel båt. Även en fyrtaktare förbrukar olja motsvarande flera hundra liter bränsleförbrukning. Fast i form av oljebyte istället för oljeförbränning.
Om Transportstyrelsen vill minska miljöpåverkan i Östersjön, kan de börja med att bannlysa de helt onödiga kryssningsfartygen och endast tillåta transportfartyg. Kryssningsfartyg i Stockholms skärgård vill t.o.m MP ha fler av, så hyckleriet är enormt stort.

Lina Perssons utspel är för att få ökade anslag och nya "viktiga" uppgifter och mandat att utöva för
Transportstyrelsen och ”bädda” för ytterligare ett skatteuttag. Lite angiveri mellan grannar kan vi även ordna till...
Lina Perssons utspel är också ett exempel på hur myndigheter politiseras. Det är nästan lika okunnig plakatpolitik som plastpåse skatten. De flesta gamla tvåtaktare som överlevt 30 år har gjort det, för de har använts mycket sparsamt. 
Miljöpåverkan från båtmotorer i Sverige torde vara försumbart. Att som Lina Persson påstår skulle ha klimatinverkan är ren politisk propaganda, vilket f.ö. hela klimatfrågan är. Hur man kan vara så jävla korkad, att man tror klimatavtrycket blir mindre av att skrota den gamla motorn och köpa en ny är helt obegripligt. Det avtryck skrotning och nytillverkning av en lite effektivare motor kommer inte att bli kompenserat på många, många år. Ett slag i luften som bara tycks komma ur något jävla stolpskotts längtan att sätta åt, ge dåligt samvete och pungslå folk som har något glädjeämne i livet. Vi kan varken göra det varmare eller kallare hur gärna vi än vill.

3 kommentarer:


  1. Sunt förnuft hatten ,,, vet inte men det är terapi att läsa det du skriver för det är så sunt mot dessa tokstollar som media tar fram ,,,

    Du gör det du gör bra o jag tackar för du finns o lägger ner jobbet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer med Pelle. Marcus har en mycket bred kunskap. Enkelt, läsvärt och ibland svulstiga (djävla stolpskott) är hans inlägg.

      Radera
  2. Du kräver kunskap av en "sakkunnig" till vår nuvarande regering som mest bestående av politiska skämt?
    Varför skulle just denna person vara kunnig i 2-taktsteknik?
    Hon kan det hon blivit meddelad av sina medarbetare och hon gör de utspel hon blivit ålagd att göra! Punkt.
    Kan man gissa att (mp) ligger bakom utspelet? De måste ju hinna förstöra en hel del innan de termineras ur Riksdagen 2022!

    SvaraRadera