I
slutet av november förra året kom ett beslut från EU om
nya regler på
skatt av
biobränslen som
skall införas vid årsskiftet 2020/2021. Sverige har haft ett
undantag från EU och den skattebefrielsen försvinner och inga
försök har gjorts från svensk sida om att förlänga undantaget.
Med
den nya skatten innebär det, att från det
kommande
årsskiftet kostar en liter etanol över 20 kr litern, en höjning
med 8 kr.
De
som kör på
etanol kan räkna med 30-50% högre förbrukning, än bensin och
milkostnaden kan bli närmare 30 kr. Även miljödieseln HVO drabbas
av chockhöjningen. Om HVO 100 beskattas som vanlig diesel blir
priset vid pump cirka 27 kr. HVO
100 vill man ha bort för det innehåller ofta en massa palmolja,
istället blandar man in HVO
i dieseln för att klara av reduktionsplikten.
MP
har 2 ledamöter i EU, allas vår Bolibompa Alice och klimatexperten
Pär Holmberg som spådde
för 10 år sedan,
om ett grönt Vasalopp från
nästa
år och framöver! Dessutom
gick den ”kaxige” Pär ut strax
förre årets Vasalopp och
försvarade sin spådom! Det
som förvånar är att inte de två har underrättat MP i Stockholm
om beslutet på
höjningarna av biobränslen.
MP
som är ett regeringsparti, hade inte den minsta
aning om höjningen. Nu handlar det om att få in så mycket pengar
till den tomma festkassan som möjligt så att kalaset kan fortsätta.
MP
är också ett skämt när det gäller framförhållning och
planering. Hur var nu det politiska tänket inför medlemskap i EU -
vi måste vara med för att kunna påverka. Ett bevis på att
politiker är naiva
Ett par dagar efter beslutet i EU går den ytterst märklige språkröret Per Bolund ut och föreslår att MP vill införa en ”bygg om-bonus” för bensinbilar som blir miljöbilar. En bensinbil skulle byggas om, så att den kan gå på etanol, skulle sponsras av staten med maximalt 5 000 kronor.’
Ett par dagar efter beslutet i EU går den ytterst märklige språkröret Per Bolund ut och föreslår att MP vill införa en ”bygg om-bonus” för bensinbilar som blir miljöbilar. En bensinbil skulle byggas om, så att den kan gå på etanol, skulle sponsras av staten med maximalt 5 000 kronor.’
Per Bolund till SVT: ”Vi tycker att det är dags att de bilarna som i dag är beroende av fossila bränslen kan ställas om och bli en del av det förnybara Sverige. Det är dags att ompröva E85 igen som ett miljövänligt bränsle.”
Enligt
Per Bolund kommer förslaget också att generera pengar och
nyanställningar i verkstadsbranschen. Bolund: ”Det
här ger möjlighet till en ny näringsgren.”
MPs
förslag
var
inspirerat av Frankrike som både gav
bonus och sänkning av fordonsskatten, när bensinbilar konverteras till
etanoldrift. De gav
en premie på nära 11 000 kr när äldre bilar konverteras
eller byts ut mot nya miljöbilar. I
Frankrike kostade då en liter etanol 7 kr och de kommer även från
20/21 att drabbas av samma höjning på 8 kr/litern.
Då lär det bli inbördeskrig i Frankrike.
De som har minnet kvar, minns väl hur det var för knappt 12-13 år sedan? Då stod etanolbilar för nästan 25 procent av försäljningen, eftersom svenska politiker lockade med massor av förmåner, miljöbilspremie, gratis parkering, befrielse från trängselskatt, lägre fordonsskatt och sänkt förmånsvärde. Även själva bränslet E85, 85% sprit och 15% bensin fick skattelättnader. Den så kallade pumplagen tvingade alla tankställen som sålde mer än viss volym att även tillhandahålla ett förnybart bränsle. MP och C påbörjade då dödsstöten av landsbygden!
2015
införde Stefan Löfvéns regering en etanolskatt som gjorde E85 till
det dyraste bränslet att köra på. Och vips så dök försäljningen
och E85-tankningen och i höstas lovade MP språkröret Per
Bolund att bilisterna inte ska känna sig svikna igen:
"Vi har tagit bort skatten på etanol, just eftersom det minskar miljöpåverkan rejält. Det här är en ganska lätt process och med det här förslaget betalar vi hälften av kostnaden. Det här är ingen stor insats och dessutom kan man köra billigare i framtiden. Det ska vara lätt att göra rätt, säger han till SVT.”
"Vi har tagit bort skatten på etanol, just eftersom det minskar miljöpåverkan rejält. Det här är en ganska lätt process och med det här förslaget betalar vi hälften av kostnaden. Det här är ingen stor insats och dessutom kan man köra billigare i framtiden. Det ska vara lätt att göra rätt, säger han till SVT.”
Det Per
Bolund försökte säga, att det fanns en stor chans, att MP fick med sig sossarna på
förslaget som i grunden är inspirerat av Frankrike. Franska staten
ger bonus på fordonsskatten när bensinbilar konverteras till
etanoldrift. Dessutom bjuder franska staten på en premie på nästan
11 000 kronor när äldre bilar konverteras eller byts ut mot nya
miljöbilar. Givetvis så sa sossarna blankt nej till både skattesänkningen och subventioner på att konvertera motorer till etanol. De hade säkert läst om EUs skattehöjning!
I
Sverige används också ED95 för upp till 95 procent etanol i
bränslet för tung trafik som traditionellt skulle använda diesel.
Användningen har minskat kraftigt, bland annat till följd av
förändrade skatteregler. Merparten
av den bensin som säljs i Sverige innehåller 5 volymprocent etanol.
Det gör att 166 000 kubikmeter etanol (1995) förbrukas i vanliga
bensinfordon, att jämföra med 97 000 kubikmeter E85 och ED95.
Regeringen
har beslutat att etanolhalten kommer att öka till 10 % i bensin.
Dessa
10
volymprocent etanol kommer också
att beskattas från årsskiftet och då får man plussa på med den
årliga höjningen av bensin. 10%
av 8 kr blir 0,80 öre!
Etanol
var en Gudagåva enligt politikerna(C
och MP) för 15 år
sedan och den s.k. "pumplagen" kom. ALLA skulle erbjuda
alternativa bränslen. På de äldre ”Flexifuel”bilarna från
Volvo målades det fint upp att E85 minsann var ett billigare
alternativ till bensin, men att bilen då också förbrukade desto
mer bränsle fick ägarna upptäcka själva. Idag plockar bl.a. OKQ8
bort etanol från pumparna.
Vakna
upp MP! Inte alla svenskar sitter i Sveriges riksdag och tjänar över
60.000 i månaden. Många har inte ens råd att köpa en begagnad
bil. MPs
enda funktion är att försvåra livet för folk.
MP måste ovillkorligen bort från allt vad makt heter. De har varit
totalt destruktiva i decennier och alltför många andra dansar
efter deras pipa av anledningar som man inte förstår. Det absolut
bästa för planeten vore om dessa klorofylltomtar försvann.
Foliehatten
tror att luften skulle bli lättare att andas omedelbart om detta
hände.
Från
Polistidningen: ”Polisen
köpte för cirka
10
år sedan in ett större antal nya bilar som kunde tankas med både
etanol och 95 oktanig bensin och
direktivet kom
från
regeringen.
Efter
bara
ca
2-3 år hade nästan alla motorer problem med
att gå rent.
Man reparerade motorerna och man
beslöt,
att varannan gång fick bilarna
tankas
med
etanol och varannan gång måste de tanka 95 oktan bensin. Ett
år senare
gick
i princip hade
alla
motorer skurit.
Det
kom nya direktiv om, att de få motorer som fortfarande fungerade
endast
fick tankas med bensin. Polisen
totalförbjöd tankning av sina tjänstebilar med etanol.”
Nästan
alla andra länder har
mer eller mindre förbjudit etanol. I andra länder anser man att
etanol är det mest miljöfarliga drivmedlet. Betänk
att en etanolbil drar minst 1,5/liter
per mil.
De som köpte en dieselbil för några år sedan som då klassades som en
miljöbil, måste känna sig rejält blåsta av de gröna politikerna. Några år senare var plötsligt en dieselbil en stor miljöbov.
Obeaktat
skatter så är biobränslen helt döfött när det gäller
privatbilar. Tillgången på råvara är helt enkelt för liten för
att det ska kunna bli något annat än en nischprodukt.Enligt en rapport från SLU, är den svenska skogen en bristvara!
EU
vill
inte se bränslen
tillverkade av "grödor" som kan bli mat utan man ska
använda soppor/restprodukter och
då får
bränslet sämre hållbarhet. FNs
livsmedels- och jordbruksorgan FAO dömer ut den etanolproduktion som Sverige och andra jämförbara länder satsade
på. Etanol som bilbränsle leder totalt sett till minst lika
stora utsläpp av växthusgaser som bensin och diesel. Vid
framställning av etanolen krävs mer fossil energi än vad man
skulle fått ut om man kört på diesel med god förbränning och
bensinsnåla bilar.
När
hela den här "energiväxlingen" genomförts hos oss i
Sverige(för
det gäller enbart oss och inte Kina, Indien, Indonesien mfl) och vi
står
där med våra
vindsnurror, solpaneler, biobränslen och undermåliga
kraftnät, då
kommer det kännas skönt för globalisterna att sitta där med
kontrollen över oljan och
kolet.
Enligt
uppgift är George Soares storköpare av kolgruvor!
MP
politiker är ansvarslösa extremister som struntar i vanligt folks
liv. De är inkompetenta och saknar grundläggande
kunskaper om miljö. De har gjort hela miljö arbetet till en enda
röra, med skatter hit
som ditt,
utan hänsyn till miljö eller invånare. Skattepålagor på
bensinbilar och dieselbilar
gör att folk snart inte har råd att köra bil. Samtidigt planeras
det i Kina
och Indien
och övriga världen
kraftig utbyggnad av kolenergi som de närmaste 50 åren kommer att
öka utsläppen av koldioxid 50% mer än vad som motsvarar en 2
graders temp ökning på jorden.
Hur
länge ska folket stå ut med denna enorma beskattning, när övriga
världen fortsätter med billig kolenergi? Rödskrikan
och Sabuni
har fört fram krav på att koldioxid skall pumpas ner i jordskorpan
till fantasi summor som återigen Svenska folket ska betala och
dessutom finns det ingen teknik som klarar av detta.
Ingen
vet heller om koldioxid utsläppen har någon avgörande betydelse
för hur jordens klimat utvecklar sig. Det är helt galet att vi
svenskar
ska pungslås på skatter och all välfärd. Ett litet land som inte
påverkar klimatet överhuvud taget oavsett om vi skulle producera
all energi med kol skulle
vi inte
vara världens energi extremister.
Vi ska plågas av störda politiker som vill sänka vår standard 100
år tillbaka. Det är dags att göra uppror mot hela
miljöextremisterna.
Det
finns en huvudregel
som
gäller:
Om
Bolund eller någon annan MP-artist påstår/lovar något så är det
fel och blir tvärt om.
Men det står ju alldeles klart att de, regeringspartierna tillsammans anstränger sig för att tömma välfärdsresurserna genom att dels överbeskatta de som ännu har en marknadberoende inkomst och dels genom att importera dysfunktionella människor som inte riskerar att bidraga till välfärden på något mera betydande sätt men som istället måste försörjas.
SvaraRaderaDet finns objektiv sett inga rationella skäl till att agera som regeringen gjort nu i 7 år.
Så korkade kan inte 4 500 experter och högre tjänstemän i regeringskansliet vara.