Gång på gång
får vi läsa om framför allt östeuropeiska ligors
framfart
på landsbygden,
där
de
plockar till
sig godsaker som
ur en öppen butik, utan kassaapparat.
Hela
skulden kan läggas på den fria rörlighet i Europa som kom med
EU-inträdet och svaga regeringar som i 14 år, blundat för problemen.
Utan
vidare skulle man
kunna hävda, att den nu sittande regeringen är senfärdig, men det vore en grov
underdrift. Redan 2006 föreslog en utredning att tullen skulle ges
befogenheter att
kontrollera bilar/lastbilar för att leta efter stöldgods,
precis
som
den finska tullen redan hade befogenhet att göra.
Finland
har också inte alls drabbats av samma systematiska stöldvåg som
finns i Sverige.
De två Löfvens
regeringar bär ett tungt ansvar och
det visar på total inkompetens, när man inte överhuvudtaget inte
har
gjort
någonting på 7 år. Även Alliansregeringen skall
ha en släng av sleven, de gjorde inte heller något! Erfarenheter
från andra länder visar, att det krävs resurser och bra
gränskontroller, för att bli av med stöldligor, när de väl har
etablerat sig. Istället för att satsa på på gränsskyddet har
regeringen dragit ner på resurserna. En tullare får inte idag
stoppa ett fordon/lastbil om tullaren misstänker att det är stulet.
Det är i så fall tjänstefel! Det är ett stort misslyckande
som även med regeringens nyfunna intresse, kommer ta lång tid att
reparera.
I
en ledare i Sörmlands Nyheter skriver de:
”De två Löfven-regeringarna har knappt haft styrfart i kampen för
att stoppa östeuropeiska stöldligor på landsbygden.”
(Kan ej länka pga av EUs bestämmelser och F-hatten kan dömas till böter!)
(Kan ej länka pga av EUs bestämmelser och F-hatten kan dömas till böter!)
I
ledaren
framgår, att
en färja
snart skulle
avgå,
när en lastbil kommer lastad med fem fabriksnya entreprenadmaskiner.
En tulltjänsteman anar oråd och fattar misstanke om, att
det
är stöldgods för mångmiljonbelopp som är på väg att lämna
landet, men enligt
gällande instruktioner för tullaren inte stoppa
lastbilen, från att köra ombord på färjan, det
vore tjänstefel. Det
tullaren kan göra, är att ringa polisen, men som vanligt hinner inte
polisen fram i tid, innan färjan avgick.
Det enda alternativet för tullpersonalen, är att ringa polisen, om de misstänker stöldgods som skall föras ut från Sverige. Tullens presstjänst har lämnat en redogörelse för nyhetstjänsten fPlus om stöldligornas framfart. Stöldligorna har satt i system, att anlända nära avgångstid, men som det ser ut idag måste tullpersonal låta stöldgods passera.
Det enda alternativet för tullpersonalen, är att ringa polisen, om de misstänker stöldgods som skall föras ut från Sverige. Tullens presstjänst har lämnat en redogörelse för nyhetstjänsten fPlus om stöldligornas framfart. Stöldligorna har satt i system, att anlända nära avgångstid, men som det ser ut idag måste tullpersonal låta stöldgods passera.
Äntligen
har regeringen vaknar ur sin dvala och via Mikael
Damberg har
de meddelat,
att tullens befogenheter
skall
öka.
Utspelet kommer efter en gemensam rapport
från Polisen, Tullverket och Kustbevakningen från januari 2019,
där tandlösa gränskontroller återigen lyfts fram som ett viktigt
skäl till att Sverige är ett favoritresmål för
östeuropeiska stöldligor.
Den svenska PK-median var snabba att rapportera att villainbrotten hade minskat under 2019, men de glömde tala om, att över hälften av alla dessa begås av utländska stöldligor. Med stöldligorna importerades också en helt ny typ av brottslighet som skoningslöst plundrar båtklubbar på båtmotorer, lantbrukare på maskiner, dyrbar teknisk utrustning och diesel; bilägare på värdefulla bildelar. Östeuropeiska stöldligor står idag för 90% av dessa stölder.
Den svenska PK-median var snabba att rapportera att villainbrotten hade minskat under 2019, men de glömde tala om, att över hälften av alla dessa begås av utländska stöldligor. Med stöldligorna importerades också en helt ny typ av brottslighet som skoningslöst plundrar båtklubbar på båtmotorer, lantbrukare på maskiner, dyrbar teknisk utrustning och diesel; bilägare på värdefulla bildelar. Östeuropeiska stöldligor står idag för 90% av dessa stölder.
Totalt
beräknas stölderna uppgå till två miljarder kronor per år, men
bakom siffrorna gömmer sig också brottsoffer där känslor av
obehag och otrygghet ibland sitter betydligt djupare, än vad någon
försäkring kan ersätta. Dessutom som ett brev på posten har flera försäkringar höjts p.g.a. av stöldligornas framfart.
Inte sällan återfinns de som utsätts för en stöld utanför städerna. Stölder av traktorer och diesel drabbar av förklarliga skäl främst lantbrukare, utanför tätorterna. När Företagarna frågade sina medlemmar svarade hela 25% av företagare i lands- och glesbygd, dubbelt så många som i städerna, att de hade funderat på att lägga ner delar av eller hela företagets verksamhet till följd av brottslighet.
Inte sällan återfinns de som utsätts för en stöld utanför städerna. Stölder av traktorer och diesel drabbar av förklarliga skäl främst lantbrukare, utanför tätorterna. När Företagarna frågade sina medlemmar svarade hela 25% av företagare i lands- och glesbygd, dubbelt så många som i städerna, att de hade funderat på att lägga ner delar av eller hela företagets verksamhet till följd av brottslighet.
Ett stort problem är den bristande polisnärvaro i gles- och landsbygd. I norra delen av Sverige kan en patrullerande polisbil, ha ett distrikt lika stort som Skåne och Halland! Polisen erkänner också, att de inte ens hinner åka ut till alla drabbade. De drabbade får hjälp i stället av grannsamverkan och försäkringsbolag.
Foliehatten kan bara konstatera att flera regeringar under 14 år inte har gjort ett enda dugg. De har varit fullt upptagna med att ordna för nya klimatskatter!
Saftskalarna i rixdagishuset har nog % på stöld verksamheten, för att se mellan fingrarna..
SvaraRaderaDet blir svårförklarat annars.
Landet är ett kriminellt sk "$kithålsland" och det börjar itoppen sen 50 år tbx.
Kolla löneutvevcklingen för politruker tex, f. n otroligt.