Det
svenska folket
får aldrig nog, dom bara betalar, tackar och
bugar,
det
spelar
ingen roll vad för höjningar det handlar om, möjligtvis så blir
det lite gnäll på sociala medier, men inget konkret som i
Frankrike. Finns ingen gräns för svenskens acceptans. Människor
med bra inkomster knyter näven i fickan, svär kanske lite på ett
nätforum, men fortsätter att köra som om inget hänt. Oavsett vad
det kostar. De med usla inkomster får hitta ett annat liv.En sak är säker, desto längre makten passerar gränsen med skatter och avgifter, desto värre,
brutalare och grövre blir motreaktionen. Ser fram emot framtidens
stålbad.
Sänka en skatt? Existerar inte i en politikers tankevärld när det handlar om kassakon bilismen, i synnerhet inte i en rödgröns klimathysteri.
Sänka en skatt? Existerar inte i en politikers tankevärld när det handlar om kassakon bilismen, i synnerhet inte i en rödgröns klimathysteri.
Från
den 1 januari i år infördes kraftigt höjda avgifter för
trängselskatten i Stockholm. Trängselavgifter är nyspråk för
stadsskatt.
Från nyår räknar man tiden från 06.00 i stället för 06.30. Högsta
avgiften för enskild passering höjdes från 35 kr till 45 kr och
högsta avgift under ett dygn höjdes från 105 till 135 kronor. Sju av
årets tolv månader räknas in som högsäsong.
06.00 är det ingen vidare trängsel, man vill bara få in mer pengar och tvinga folk som arbetar natt, att betala trängsel redan kl 06.00 när det inte ens finns trängsel den tiden.
06.00 är det ingen vidare trängsel, man vill bara få in mer pengar och tvinga folk som arbetar natt, att betala trängsel redan kl 06.00 när det inte ens finns trängsel den tiden.
För
privatbilisterna del skulle två passager per dag varje vardag
innebära en skatt på mellan 16 230 och 19 300 kronor på ett år,
beroende på vid vilken plats man passerar. Höjningen innebär en
skillnad på mellan 4 500 kronor och 5 000 kronor per år.
Den
nya höjningen beräknas ge statskassan ett tillskott på 325-340
miljoner kronor enligt Trafikverket. Frågan är om dessa pengar kommer, att gå till
att förbättra vägarna eller är det ännu en lucka som staten
utnyttjar för att täcka andra utgifter?
De som bor i innerstaden och kör runt inom tullarna påverkas inte. Det
kommer vara trängsel på gatorna hur du än gör om du inte reglerar
innerstadens bilägande och de allra flesta bilarna i stadskärnan, har en adress i just stadskärnan. Att lösa trängsel är inte syften
med avgiften, utan trängselskatten syftar
till att dra in pengar. Politikerna bara skruvar upp
preciiiiis så mycket de vågar, slutar folk ta bilen så faller hela
trängselskatten ihop som ett korthus. Glöm allt annat
joller om trängsel, miljö etc. Money talks!
Lönar det sig för en låg/medelinkomsttagare att jobba om man bor långt från innerstan och måste ta bilen?
Lek med tanken:
total sträcka tor 8mil, diesel ca 8 liter: 128 kr
Biltullar (idag), 2 passager: 70 SEK
Parkering (idag): 130 SEK
Totalt för en arbetsdag: 328 kr av skattade pengar
22 dagar/mån: 7216 kr/mån
total sträcka tor 8mil, diesel ca 8 liter: 128 kr
Biltullar (idag), 2 passager: 70 SEK
Parkering (idag): 130 SEK
Totalt för en arbetsdag: 328 kr av skattade pengar
22 dagar/mån: 7216 kr/mån
Att
tjänstebilstagare förmånsbeskattas för trängselavgifterna tycker
Foliehatten är absurt. Det visar bara hur totalt ”galna” våra
grön/röda politiker är! Sedan när är en avgift, att betrakta som
en förmån? För jävligt att taxiförare ska betala för detta.
Det
här ska väl stockholmarna främst tacka JÖKen som
klubbade igenom avgiften i riksdagen.
Oavsett vem som införde trängselskatten så är liberalsocialisten den "ledande" när det gäller att "befria"
arbetarna från rådighet över inkomst och egendom till förmån för
inkompetenta kleptokratiska socialistiska politikers förvaltning och
vidare förskingring, vilken inkluderar socialistens eget berikande
samt finansiering av vad skattebetalarna vare sig beställt eller
efterfrågat.
De rödgröna påstår att Stockholm har världens bästa kollektivtrafik. Kollektivtrafik är så ineffektivt, det är byten och ledtider om du skall ta dig från annat än raka vägen från punkt A till B. Ytterligt få bor bredvid en tågstation och jobbar bredvid en annan tågstation.
Så fort pendlingstiden
blir för stor så tappar kollektivtrafik i attraktivitet.
Idag är kollektivtrafiken redan överbelastad och den är
oftast inte ett alternativ för 20% för stockholmarna som skiftarbetar eller nattarbetar. Kollektivtrafiken står helt still mellan 01 och 05 på vardagar, dessutom löser den problemet
genom att inte hämta på punkt A, ta en omväg och/eller tvinga
fram byten med väntetid och sedan släppa av en bra bit ifrån punkt
B. Bilen är fortsatt oersättlig, allra helst om man har något
ärende man behöver uträtta dessutom eller frakta någonting. Om en politiker på riktigt allvar tror, att man kan klara sig i Stockholm med tunnelbana
är han nog en lantis, alternativt totalt okunnig.
Innerstan
i denna stad med butiker har dött huvudsak av två anledningar.
Hyror och att politikerna som styr (bl.a Miljöpartiet) vill ha bort
bilarna från city.
Det
finns
många som missat att betala trängselavgiften, med bara 1 dag och då
blir man påförd en tilläggsavgift på 500 kr.
Det
framgår av 14 § lagen (2004:629) om trängselskatt att om
trängselskatt inte betalas i tid ska en tilläggsavgift påföras
med 500 kronor. Om trängselskatt eller tilläggsavgift som har
beslutats enligt 2 § andra stycket har blivit uppenbart
oriktig på grund av misstag vid den automatiserade
behandlingen,
ska Transportstyrelsen rätta beslutet. Lag (2008:1381).
Enligt 18 § samma lag får Skatteverket, självmant eller efter ansökan av den skattskyldige, besluta att trängselskatt eller tilläggsavgift helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska återbetalas, om det skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut skatten eller avgiften.
Enligt 18 § samma lag får Skatteverket, självmant eller efter ansökan av den skattskyldige, besluta att trängselskatt eller tilläggsavgift helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska återbetalas, om det skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut skatten eller avgiften.
Det
finns regler hur mycket en parkering får kosta. En privatperson i
Bromma gick en rond mot kommunen och vann i rätten.
Jan Söderström överklagade och vann. Stockholms stad får inte ta ut parkeringsavgifter på 289 gator i Bromma. Beslutet kan nu bli prejudicerande. Jan: "Man får inte ta ut avgifter bara för att tjäna pengar."
Jan Söderström överklagade och vann. Stockholms stad får inte ta ut parkeringsavgifter på 289 gator i Bromma. Beslutet kan nu bli prejudicerande. Jan: "Man får inte ta ut avgifter bara för att tjäna pengar."
MP:s
Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, har inte bara skrämt
upp stockholmare med sina krav på dieselförbud i innerstan. Han har
varit så övertygande när han pratar om den giftiga luften, att
försäljningen av dieselbilar har minskat i hela Sverige och priset
på begagnade dieslar har sjunkit dramatiskt.
Aftonbladet publicerade för något år sedan information om den överdrivna alarmismen kring bilismens skadeverkningar. Mitt i den infekterade debatten om miljözoner kom beskedet:
Luften i Stockholm är bättre än någonsin i modern tid – hundra gånger bättre än på 1960-talet.
Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör på miljöförvaltningen i Stockholm: ”Siffrorna går inte precis hand i hand med de politiska utspelen.”
DI skriver: ”Den 19 december förra året rapporterade Dagens Nyheter att Jonas Eliasson sparkas från sin post som trafikdirektör i Stockholm. Beslutet om Jonas Eliassons uppsägning möttes av stark kritik, och oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) menade att "skälen var uppenbart politiska. Enligt uppgifter som Dagens Industri tagit del av ska det har varit trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) som legat bakom beslutet om Jonas Eliassons uppsägning. Detta sedan Trafikkontoret och miljöförvaltningen i Stockholm publicerat en utredning som totalsågar miljözonerna, vars införande Daniel Helldén varit drivande i. "
Helldén ska enligt uppgifter även försökt påverka rapporten till att ”komma fram till” mer positiva slutsatser om införandet av miljözoner i Sthlm. Helldén har varit ansvarig och drivande i en hel del tveksamma ”miljösatsningar” de senaste fyra åren.
Helldéns förslag har gått via Isabella Lövins mun! Hon har inte den kapacitet som behövs, för att tänka ut sådana galna förslag.
Foliehatten kan bara konstatera att Helldén är en värdig representant för MP. En komplett galning!
Bilisterna i Stockholm påverkar inte miljön i Stockholm, utan trängselavgifterna är en bra inkomstkälla och ett hyckleri av de rödgröna, med stöd av borgarna. De hade kunnat avsätta Helldén, vilken dag som helst, men gör det inte!
Det verkligt häftiga med kollektivtrafik är ju att man kommer varandra så nära!
SvaraRaderaSyns ju inte minst i dagsläget det förträffliga i det...