Alla vita måste jobba aktivt på att bli medvetna om sin rasism, men också kämpa emot den – hela livet. Det framhåller den amerikanska författaren Robin DiAngelo vars begrepp "vit skörhet" har fått stort genomslag.
Robin
di Angelos bok White fragility som kom ut i Imperiets kärnland för
något år sedan. Nu har den kommit ut på svenska och Bonniers och
Schibsteds joint venturebolag TT distribuerar nyheten. SVT har f.ö
redan höjt den till skyarna.
TT:
Är alla vita rasister?
Robin di Angelo: ”Det är inget
jag säger när jag kommer in genom dörren, men det är ditåt jag
rör mig. Men vi kan inte komma dit utan att ha en gemensam
uppfattning vad rasism betyder. Vi har lärt oss att tänka på
rasism som individuella och medvetna handlingar utifrån medveten
ondska, och med en sådan definition vore det kränkande av mig att
säga att alla vita är rasister. Men det är en otroligt förenklad
betydelse, som också upprätthåller rasismens system.”
TT:
Är det ens möjligt för en vit person att inte vara
rasistisk?
Robin di Angelo: ”Jag tror inte det, jag tror inte
att det är möjligt att inte ha absorberat budskapet om att det är
bättre att vara vit, att vita är normen och representerar den
ideala mänskligheten.”
Vad vi ser är ett oblygt försök att inympa en ny arvsynd i svensken. En synd som aldrig kan försvinna. Aldrig kan botas. Tror den blir särskilt populär hos medelålders kvinnor som söker mening med sitt liv.
Hon
har fått mycket kritik i Washington Post och i The Atlantic.
”What
end does all this self-mortification serve? Impatient with such
questions, DiAngelo insists that “wanting to jump over the hard,
personal work and get to ‘solutions’” is a “foundation of
white fragility.”
In other words, for DiAngelo, the whole point is the suffering. And
note the scare quotes around solutions, as if wanting such a thing
were somehow ridiculou.”
Hela
hennes poäng och forskargärning handlar ju bara om att förlöjliga
de vita. Det är också drivkraften i media. Expressen kör just nu
en serie om rasism i skolan. Förra våren var det om att det var
kvinnorna som gjorde att vi klarade pandemin osv.
Idag är
den vänsterliberala agendan så genomanalyserad på molekylär nivå
att den är sanslöst förutsägbar. Därmed är det uppenbart att
det inte är någon idé att bemöta deras hets mot vita på deras
egna plattformar i mainstreammedia.
Malin Krutmeijer har recenserat boken i Aftonbladet under rubriken "Jo, man ska kalla rasism rasism!" Hon tar även upp Ibram X. Kendi bok ”Så blir du en antirasist.” Kendi är historiker och skriver i en ambitiös essäistik med utgångspunkt i sin egen livshistoria som sökande, svart antirasist diskuterar han rasismens många aspekter, och skildrar dess långa historia.
Malin: ”Det är svårt att prata om rasism nuförtiden. Det finns ju inga rasister, förutom en liten grupp extremister som låter som Adolf Hitler med sin uttalade rasbiologiska vokabulär. Prova att kalla någon för rasist, som påstår att kulturskillnader gör det i princip omöjligt för muslimska invandrare att passa in i Sverige. Jag lovar att vederbörande blir jättekränkt. Du borde skämmas som kastar så hemska tillmälen på folk! Är du emot yttrandefriheten eller?”
Foliehatten har då och då stött på artiklar av Malin Krutmeijer genom åren. Vad Foliehatten ser så är Malin starkt fäst vid just "rasism", ända sedan 90-talet.
Malin
har också fått in en recension
av om den nya svenska
serien
"Den tunna blå linjen" i Sydsvenskan. Serien handlar tydligen om poliser i Malmö.
Malin:
”Tyvärr lyckas serien inte komplicera den indignerade
utgångspunkten där en poliskår av hjältar kämpar stenhårt för
att hålla emot mörkrets invasion, utan vederbörligt tack som lön.”
Foliehatten
under om Malin Krutmeijer
börjar bli lite till åren och
senil? Hon
skriver i en annan recension:
”Jämför med svenska
domedagsprofetior om ”utanförskapsområden”, där ”kriminella
klaner” sägs utöva oemotståndlig lockelse på varenda
invandrarpojke. Ett paradexempel när det gäller att skicka signaler
utan att fullt ut tala ur skägget är polisen Fredrik Kärrholm. I
sin bok Gangstervåld både siktar han på förortsinvånarna, och
refererar till en beteendegenetiker som menar att dålig
impulskontroll och kriminellt beteende är medfött.
Jag
förnekar inte att det finns gängkriminalitet i Sverige – det gör
det, och den måste bekämpas. Poängen är enligt vilka parametrar
de kriminella, och folk som råkar bo i samma bostadsområden som de,
framställs.”
När
man läser denna recension ser
vem som helst, att
hon
har betydande insikter i det polisiära arbetet och de villkor som
råder i våra ghetton.
Böcker
om strukturell rasism är porr för förtryck-fetischister. Hur ska
man komma åt den notoriskt undflyende systematiska rasismen när
bara ett litet fåtal ens förstår vad man pratar om — eller
rättare sagt vill förstå? Motvinden börjar övergå i styv kuling
för läsarna av böcker som den Malin Krutmeijer recenserar.
Motståndet
mot att bli anklagad för rasism kommer att öka i och med att de som
är icke vänster eller liberaler har egna plattformar som har gått
om mainstreammedia. Bästa sätter är inte att bry sig!
Varför
inte ta in vad Ingmar Bergman sa under sextiotalet om kritiker: ”ha
för fan ingenting att göra med dem, svara så lite som möjligt och
tro för guds skull inte att de vill er väl!”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar