Fredrik
Önnevall den dömde journalisten för människosmuggling leder
kulturprogrammet Sverige i
SVT och igår handlade det om kollektiv skuld. Denna gång handlade
det bl.a. om en samisk
aktivist.
Samer,
Lappjävlar eller
”Statens barn” som de kallas av äldre svensk lokalbefolkning.
Det kan vara så, att de särintressen
som de representerar är
exploaterande rasister som bitit av så mycket, att de riskerar förlora
hela stycket.
Denna mikroskopiskt lilla folkspillra som även utövar
elitistiskt förtryck gentemot sina egna, gör större och större
anspråk på allt större andel av nationalstaten Sveriges areal och
resurser. Rennäringen, denna gigantiska förlustaffär som
utestänger majoriteten samer från inflytande genom hänvisning till
mytologiska familjeband och annat hokuspokus, hotar nu annan mer
allmännyttig ekonomisk utveckling och då är det inte längre lika
gulligt med samer.
Samerna har konflikt med viltvårdspolitiken - jägarkollektivet – fritidsfiskekollektivet - rovdjursvännerna - konflikt med jordbrukspolitiken och de svenska markägare som ständigt får grödor och marker förstörda av renägar samernas projektdjur, konflikt med nollvisionstrafikskadedoktrinen eftersom renarna orsakar trafikolyckor i tid och otid, konflikt med miljövårdsintresset då den "traditionella" rennäringen inte längre bedrivs i enlighet med den kulturella urminnes hävd vilken motiverar den enorma omfördelning av svenskars skattepengar till lekstuga för ”Statens Barn.” Numera samlas, föses och övervakas de helt onödigt stora renhjordarna med hjälp av både skoter och helikopter. Till denna miljöskadliga verksamhet kan läggas hinder för utbyggnad av den påstått så miljövänliga vindkraften då vindkraftsnurrorna skrämmer renarna.
Med
segervind i ryggen efter Girjasmålet, lägger Statens barn oblygt
sin osnygga parasitsnabel i angelägenheter som hotar
majoritetsbefolkningens ekonomiska överlevnad och då verkar vägs
ände närma sig tämligen hastigt för den samiska gruppens
aktivister med sin förkärlek för odemokratiska metoder. Det
stormar i fjällvärlden.
I
kulturprogrammet Sverige får vi höra - hur
är det att vara en del av ett kolonialt folk? Hur är det att gå
omkring i ett område där varenda plats är på samiska men man kan
inte uttala det? Och veta att man har stulit det här. Att man
upprätthåller förtrycket bara genom sin egen vardag?
Hur
känns det att vara en del av ett kolonialt folk? Det känns inte så
bra, säger Fredrik Önnevall. Det känns som att... man får en stor
sten på axlarna som man själv inte varit en del av. Men som man
måste kollektivt bära runt på. Det kan kännas både orättvist
och oinsatt ibland.
Marie B Hagsgård är jurist och
expert i Europarådets rådgivande kommitté för ramkonventionen om
skydd för nationella minoriteter. Hon tycker att det på flera sätt
är rimligt att tala om en kolonisation av samernas område, men att
det beror på vad man lägger i ordet.
Marie: "Det är en evig
diskussion om vem som var först, men innan Norge, Sverige, Finland
och Rysslands gränser drogs var samerna där."
Marie
B Hagsgård berättar att svenska staten från 1600-talet och framåt
uppmuntrade jordbrukskolonisation av norra Sverige. Det innebar att
samer började trängas undan från sina traditionella marker. Senare
har olika former av exploatering för vattenkraft, skogsbruk och
gruvdrift tagit traditionell samisk mark i anspråk.
Hyckleriet
och dubbelmoralen i mediakriget når ständigt nya höjder när vissa
har "legitim nedärvd gudagiven rätt" att vara rasister
medan andra oskyldiga ska påtvingas evig falsk nedärvd skuld och
evig kompensations/försörjningsskyldighet i mångkulturens
namn.
Kollektiv skuld? Kollektivt ansvar? Skådespelet är
färgglatt men färgen är ack så tunn och börjar krackelera rejält
på många ställen.
Hur skall de nu beskriva importerad
mångkultur som går omkring som ett kolonialt folk i hela Sverige
där varenda plats är namngiven på svenska
men där de inte kan uttala det? Än mindre förstå vad namnet
betyder.
Igår ger sig redaktionschefen Carola Isaksson för SvT Jämtland in i debatten:
Carola:”Jag har själv bevakat konflikterna om rättigheter kring mark och vatten i många år. Det blir inte enklare. Girjas-domen är såklart en juridisk riktlinje. Rättsmålet är en del av en lång samisk kamp. Domen är en viktig framgång för den samiska rättskampen men inte en helt okomplicerad sådan.Fråga som delar. Det är också en polariserad fråga. Vi har mött människor för vilka den här frågan är den största i deras liv. Oavsett om de är jägare, renskötare, friluftsmänniskor eller företagare – kopplingen till naturen har ett stort värde och de är beredda att slåss för den.”
Det börjar bli dags för Statens barn att bestämma sig för om de ska vara svenskar eller samer. Ska de vara samer bör de se till att klara sin livsföring självständigt. Varför ska svenskar försörja en avståndstagande grupp som vill styra sig själv? Turist-, jakt-, fiske-, energi- och gruvnäringarna, t ex, ger nettoinkomster för folkflertalets försörjning medan renhållning är en ren förlustaffär för samtliga inblandade parter. Redan vid millennieskiftet kostade varje rennäringsgenererad intäktskrona nettoskattebetalande svenskar 6,50.
Tror samerna kommer förlora detta för att rädda den importerade mångkulturen. Svenska staten kan helt iskallt säga att samerna förlorade redan på 1600 talet. Och att skuldfrågan därmed är avgjord. Likt frågan om Silverbibeln( Codex argenteus) och indianernas ägorätt i USA har tiden raderat ut frågan om skuld. Preskriberat helt enkelt. USA gör i alla fall rätt för.
USA
har hanterat skuld över folkmordet på infödda indianer genom att
bevilja dem begränsad suveränitet inom landets gränser. Deras
reservat är undantaget från många statliga lagar och förordningar.
Indianer fick öppna kasinon. Detta var en perfekt lösning. De
förtryckta kunde samla in pengar från spel. Mellan raderna är
detta ersättning för kollektiv nationell skuld.
Historien är
till stor del rekordet av människor som begår brott mot varandra. I
vissa fall har riken, nationer, stammar etc. fattat ödesdigra beslut
som leder till deras kulturella, språkliga och till och med fysiska
utrotning.
Först ville Zulus(nuvarande Sydafrika) inte använda
skjutvapen mot de fega britterna som dödade sina fiender på avstånd
istället för att slåss mot dem i nära strid. Azerbajdzjan
besegrade Armenien med drönare.
Svenskar bjöd in massor
av muslimer att bo bland dem och förstöra sitt eget land. Det kunde
ha varit annorlunda.
The Seminole
Indians i Floridas träskmarker som ”de vita” aldrig besegrade
äger alla Hardrock Cafe utom ett par stycken. Varje Seminole indian
får USD 5000 i månaden som de super eller knarkar upp. Info
Foliehatten fått när han var där. I Little Big Hornbergen pratar
det federala USA med sioux indianerna, men där kompliceras bilden av
oljefyndigheter. Har även varit där och tittat på minnesmärket efter slaget vid Little Big Horn.
General Custer som dog med stövlarna på!
Custer, sist i sin kurs. Men gjorde väl ifrån sig under The Civil War. Speciellt vid Gettysburg.
SvaraRaderaPerfekt roll för Tasmaniern, Eroll Flynn!