Världen idag skriver i en artikel: "En
lärare på Solvikskolan i Järna blev nyligen uppsagd på grund av
att hon vägrade kalla en av eleverna för ”hen”. Skolans
styrelse hänvisar till diskrimineringslagen och att lärare inte får
använda oönskade pronomen i relation till sina
elever."
Det
var föräldrar till en elev som hade krävt att läraren skulle
kalla eleven för "hen".
Världen
idag: ”Det
var en förälder som drev på ganska hårt. Jag förklarade för
styrelsen att jag kunde kompromissa och säga barnets namn i stället
för ett pronomen, men eftersom föräldern inte gick med på det så
gick inte heller styrelsen med på det, förklarar läraren som vill
vara anonym.”
Kan
förklaring vara att Solviksskolan är en Waldorfskola där både
föräldrar och lärare till stor del är riktigt snurriga. Det gick
en dokumentär på SVT om den skolan häromkvällen. Lärarna brydde
sig inte om att lära eleverna läsa, skriva eller räkna, för det
kunde de lära sig själva. Istället skulle man sjunga och leka.
Skolchefen
Peter Friemann vill inte kommentera det enskilda fallet, på grund av
sekretess, men i ett mejl till Världen idag redogör han allmänt
för skolans arbetssätt:
Friemann
menar
att ett sådant förhållningssätt är diskriminerande:
”I
ett fall där en lärare vägrar att använda det pronomen som eleven
själv föredrar är det inte ett alternativ att i stället enbart
använda sig av elevens namn, då detta också skulle utgöra en form
av särbehandling jämfört med hur andra elever behandlas av
läraren. Särskilt om eleven är medveten om att läraren gör det
för att ”slippa” använda det pronomen som eleven önskar."
Detta
är en intressant fråga! Har läraren rätten att vägra säga ”hen”
till eleven? Foliehatten anser att det borde räcka med att säga
namnet eller "du!"
När
är Foliehatten riktig elak och påstår att dessa föräldrar borde
fråntas barnet som de uppenbarligen inte ens vet könet på. De är
direkt olämpliga. Får snart bli slut på det här jävla tramset!
En
pedagog från Solvikskolan skriver följande: ” Kommunikation
innebär att vi vuxna inte tänker om barn som besvärliga eller
bråkiga. Vi bearbetar de svårigheter, vi bär med oss ur våra egna
liv, som annars lägger sig som hinder mellan oss och barnen. När vi
löser de problem vi får genom att barn helt enkelt är som de är,
kan vi komma dit att vi slutar vilja ändra på dem. Då känner sig
barnen verkligen förstådda av oss. Arbetet med oss själva och den
förtroendefulla kontakten vi därigenom får med dem skapar den
trygghet som gör det möjligt för barn att växa och förändra sig
i sin egen takt och mognad.”
Bilden
av Solvikskolan som visades upp i SVT
får Foliehatten
att bli riktigt ledsen och rädd för vad framtiden har att utvisa.
När en lärare blir sparkad på grund av att
inte säga ”hen”
tycker han
att samhället och skolan som institution tappar mark. När
Foliehatten gick i skolan var
lärare en auktoritär person man såg upp till. Märkliga föräldrar
och
skolledning
som inte tar sin anställde
lärare i försvar
och ber barnet anpassa sig efter skolan
direktiv
eller byta skola.
Sunt förnuft är visserligen sedan
länge ett urholkat begrepp men här saknas det helt och hållet.
Foliehatten
tror att de som fattade beslutet att ta elevens parti,
om
styrelsen sov särskilt bra den natten eller näst kommande
nätter.
Moral, sunt förnuft och allt vad det innebär i
vårt osolidariska samhälle har försvunnit och istället har socialdemokratins
värderingar tagit över!
Det
är märkligt att samhället ska anpassa sig efter en liten minoritet
galningar istället för att den lilla minoriteten galningar får
anpassa sig till samhället.
En del argumenterar för att det är
väl inte så svårt att bara använda orden som dessa människor
vill, hen, zen, henne till en man och honom till en kvinna osv.
Om
vi istället vänder på det. Är det verkligen så farligt att
behöva bli omnämnd som henne om du är en tjej eller som honom om
du är en kille?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar