onsdag 28 september 2016

Regeringens klimatpolitik är inget annat än ren idioti! Del 2 av 3. Elbilen – är den drömbilen för klimatförespråkarna?

Härom kvällen satt jag på kommunfullmäktige och hörde superlativen ”hagla” över elbilen. Förespråkarnas dröm är att mängder av laddstolpar sätts upp och att el som finns där, kommer från sol och vind!
Vilken vacker dröm – är den realistisk? Ja – för klimatförespråkarna är den, men för den som inser fakta, är de
nna dröm ren och skär idioti och ekonomiskt vansinne, när man räknar på kostnaderna! Men för klimatförespråkarna är kostnader inget som problem – de har en brunn, där de kan ösa upp pengar utan betänkligheter.

Bara Sverige får fossilfria utsläpp. Det dessa klimatförespråkare inte inser är att Sverige BARA släpper ut 1,2 promile av världens utsläpp.

Är detta klokt? Är
klimatförespråkarna och politiker förblindade av utopin en fossilfri värld? Eller är det helt enkelt okunskap eller vill de inte inse fakta?

Utsläppen från
alla bilar, alla på jorden, är så pytte, pytte liten att det är fullständigt meningslöst att ens diskutera utsläppen.
Det går enkelt att förstå med lite matematik.



Matematikkunskaperna borde vara bättre för klimatförespråkarna!


Supermiljöbilen
I klimat- och miljöbudget för 2017 avsätts 1,8 miljarder. Där är subventioner till supermiljöbilar en stor post – 700 miljoner.
De
ssa 700 miljoner räcker till 17500 av ett års nyregistrering av 350 000 bilar.
Nu måste man komma ihåg att ”satsning” innebär att pengarna ska tas från folk via skatter, d v s de får mindre pengar att spendera själva.

Men vilka är det som gynnas av supermiljöbilspremien?

Vanligt folk eller de rika?

Supermiljöpremien utgår med max 40.000 kronor till rena elbilar
dvs bilar som har noll i utsläpp från körningen.
I praktiken betalas 40.000 kronor nästan alltid ut per bil. För 2015 betalades 346 987 385 kr ut på 8766 bilköpare vilket motsvarar 39583 kr per bil.
Endast 5.5% var till privatpersoner (2015) resten av premierna 94.5% gick till juridiska personer.



Det första problemet är att det går åt mer koldioxidutsläpp för att tillverka en elbil än en vanlig dieselbil. Den behöver ett stort litiumbatteri och det är heller ingen trevlig sak ur vare sig miljösynpunkt eller att tillgången av litium i världen är begränsad.

En stor del av en bils koldioxidbelastning sker redan innan den kommit i trafik. Vilka bilar är berättigade till dessa 40.000 kronor vid nybilsköp. Transportstyrelsen har en lista.
Statistik från Bil Sweden augusti 2016 på antalet sålda bilar.



Nissan Leaf

Den är den vanligaste och billigaste supermiljöbilen, som ger 40 000 kronor i subvention är Nissan Leaf med batteri kostar från 317490 kronor.
Räckvidden är upp till 250 km vilken gör den till en stadsbil i svenskt vinterklimat. Här har ofta kommuner gått in som köpare av Nissan Leaf.
De får naturligtvis också subventionen. Sen finns det kommuner som hyr ut elbilar, t.ex. Kalmar kommun. Snedvrider marknaden och kommunens skattebetalare får stå för notan. Här är prislistan där även Tesla model S finns att hyra. Kalmar kommun försöker lura folk att de ”kör på lokalt producerad vindkraft”.
Jaha, blåser det inte – får bilarna stå stilla oladdade då?

För att tillverka en Nissan har det gått åt 11 ton koldioxid när den kör ut på vägen för första gången. Motsvarande dieselbil skulle kunna vara Nissan Note Visia dCi 90. Den ger cirka 7 ton.


Subvention av elbilar är en internationell företeelse. Alla är inte lika lyckligt lottade som Sverige och Norge, som har en nästan koldioxidfri el att ladda batterierna med.


I de flesta andra länder är det mest kolkraft som driver elbilarna. Men i vårt exempel säger vi att utsläppen för elbilen i drift är noll. För dieselbilen är de 93 g/km. Vi räknar på 15000 mil.

Elbilen har då orsakat 11 ton koldioxidutsläpp och dieselbilen 7 plus 15, alltså 22 ton. Minskat utsläpp är då 11 ton.

Vi betalar således 3 636 kronor per ton för att minska utsläppen med 11 ton per bil.


Hur kommer detta att påverka klimatet? Inte det minsta, ingenting, ingenting…....


Ni som följer med vad som händer med elbilar har säkert läst något i media om att Tessla – utan anledning börjar brinna?
Nä, klimatförespråkarna blunder för sådana tråkiga nyheter. Vad tror ni reaktionen skulle bli om en bensindriven bil hux flux börjar brinna?
Tessla har problem med batterierna som tycks bli överhettade och börja brinna. Hysch, hysch, största tystnad - man tror att man är
på Cirkus Scott. Hela hantering påminner om cirkuskonst i den
högre skolan där man försöker lura folk.




Om vi tänker oss att köpa utsläppsrätter för att köra dieselbilen med dagens pris kostar det 50 kronor per ton x 11 ton = 550 kronor. För samma sak betalar vi 40 000 kronor i subvention! Då har vi ändå inte räknat in infrastrukturen i form av laddstolpar.

Skulle du göra sådana affärer med egna pengar?




Om alla Sveriges bilar vore elbilar:

10 miljarder ladd timmar, 3 miljoner laddstolpar!

En svensk personbil tankar i snitt 20-25 gånger per år och står 3-4 timmar per år vid en pump för tankning.
Om alla i stället vore eldrivna, skulle de behöva ladda 6-8 timmar nästan dagligen vid en laddstolpe eller ett el uttag. Det blir 300-350 laddningar och 1.800-2.800 timmar – per bil.

Av Sveriges 4,6 miljoner registrerade personbilar är kanske 4 miljoner ute i trafiken. De körs i snitt knappt 1.500 mil per år, drar i snitt kanske 8 l/100 km. och tankar ca var 60:e mil. Det blir 20-25 gånger per år och tar totalt 3-4 timmar med tio minuter per tankning.

En överkomlig elbil klarar högst 10-15 mil på en laddning. I praktiken bara 5-8 mil för att inte bli stående. Det minskar den totala körsträckan per år till ca 1.000 mil. Ladda måste man nästan dagligen – alltså 300-350 dagar per år. Det kan bli dyrt att köra på el – 27 kronor per mil att köra.  Elbolagen är överens: Laddning av elbil ska kosta!





Att ladda fullt tar 6-8 timmar beroende på batteri och görs nattetid vid bostaden av dem som kan, dagtid på arbetet av dem som kan – och vid laddstolpar ute i trafikmiljön av dem som inte kan ladda hemma eller på jobbet.

Man kan också snabbladda, men då kommer man inte lika långt, och långt från alla laddstolpar tillåter snabbladdning.
Skall du ladda hemma måste du se över dina elledningar. Ett ladd uttag behöver minst 16A. Det innebär att du måste öka huvudsäkring hemma och det är inte gratis.
En 20A kostar 6170/år och med 16A tillbilen blir det 50A 15600/år.





En miljon laddstolpar

För att ge alla plats och undvika köer krävs alltså nära en miljon laddstolpar. Just nu finns i landet ca 6.000. Inför valet har regeringen utlovat ytterligare 10.000 stolpar. Det är en (1) procent av alla som skulle behövas.

En bilpark av enbart elbilar skulle alltså totalt per år behöva laddas ca 10 miljarder timmar (8,5-11) vid 3 miljoner stolpar/urtag! Dagens bilar står per år totalt 12-16 miljoner timmar vid en pump för tankning på drygt 2.500 tankställen.

Kostnaden för en laddstolpe varierar från 20.000-30.000 plus elkostnader på ca 40.000 per stolpe.Kostnaden för en miljon laddstolpar blir ca 60 miljarder. Vem betalar? 




Klart är att regeringen Löfven kommer försämra för vanligt folk genom helt meningslösa ”klimatsatsningar”. Ytterligare 13 miljarder i sjön.

Stefan Löfvén:
”Vi tar ett ledarskap inför omvärlden”!
Inget annat än struntprat, det handlar om hjärntvätt av den egna befolkningen och hålla de rödgröna i Miljöpartiet nöjda.

Världen utanför EU bryr sig inte ett dugg om Sverige och fånigt/idiotiskt prat om ”ledarskap”. Tyvärr har svensk gammelmedia blivit ett med politiska makten och granskar aldrig de tokiga påståendena.



Kina kommer öka sina koldioxidutsläpp med 50% till 2030. Redan idag står Kina för 28% av världens koldioxidutsläpp. Parisavtalet, som Kina skrivit på, ger Kina rätt att öka utsläppen. Det är utsläppen relaterat till BNP som ska minska något.
BNP kommer att öka och därmed koldioxidutsläppen. Indien planerar att bygga 400 nya kolkraftverk och öka koldioxidutsläppen med 300% till 2030.

Grön ”omställningi Sverige är politik och inget annat. Det får kosta vad som helst - förnuft och sans existerar inte hos klimatförespråkarna!



Den s.k klimatpolitiken saknar helt proportioner. Detta proportionslösa vansinne verkar bero på ett intellektuellt haveri hos ledande politiker. De tycks inte förstå att vad vi än gör för att begränsa emissionen av CO2, kan inte utfallet märkas i globalt sammanhang.

Däremot om Kina skulle ha samma krav som påförs oss här i Sverige, skulle satelliterna mätbart kunna se en minskning.

Men Kina kommer inte att påbörja någon minskning av emissionen förrän på papperet, tidigast 2030. Fram till dess kommer antalet kolkraftverk att öka dramatiskt. Märk väl, detta är bara ett exempel bland andra potentiella nationer som tävlar utvecklingsmässigt. Det svenska politiker nu bidrar till är att strypa vår egen utveckling vid sidan av andra nationers.

Vi utarmas ur alla synpunkter, ekonomiskt, energimässigt, tekniskt och säkerhetsmässigt med den förda s.k klimatpolitiken. Det faller ett löjets skugga över vår nation när man tror att olika bidrag för inköp av bland annat Tesslabilar, kan bidra till en minskning av den globala CO2-emissionen. Detta förstärker bara huvudlösheten hos en del av våra politiker.

Ja – är det inte en fantastisk soppa våra gröna politikerzombies kokat åt oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar