För
att förbereda sig inför detta toppmöte har Kina
satsat
mycket
politiskt
prestige
och
ekonomiskt
kapital, för
att nå sina mål vid mötet i Hangzhou i Kina .
Mötet kommer främst att handla om att finna lösningar "på ett uppfinningsrikt, uppfriskande, sammanhängande och allomfattande världsekonomi."
G20:s handelsministrar har redan inför mötet kommit överens om nio grundläggande principer för globala investeringar.
Vid toppmötet, kommer Kina att verka för att tillväxtmarknaderna bör ha mer att säga i Bretton Woods-systemet. Bretton Woods-systemet var en uppsättning regler och institutioner som initierades under en konferens i Bretton Woods, New Hampshire i juli 1944.
Bretton Woods-systemet har fastställda regler för kommersiella och finansiella samarbetet mellan världens ledande industriländer och är det första exemplet på en förhandlingslösning och avtal om finansiell och valuta förhållandet mellan suveräna nationer.
Men mest av allt, kommer Kina försöka få G20-mötets stöd för den nya Sidenvägen - eller ett bälte, en väg Obor - som det är det officiella namnet.
Kina kommer också att få stöd för detta nya asiatiska infrastrukturen av investeringsbanken – AIIB.
Mötet kommer främst att handla om att finna lösningar "på ett uppfinningsrikt, uppfriskande, sammanhängande och allomfattande världsekonomi."
G20:s handelsministrar har redan inför mötet kommit överens om nio grundläggande principer för globala investeringar.
Vid toppmötet, kommer Kina att verka för att tillväxtmarknaderna bör ha mer att säga i Bretton Woods-systemet. Bretton Woods-systemet var en uppsättning regler och institutioner som initierades under en konferens i Bretton Woods, New Hampshire i juli 1944.
Bretton Woods-systemet har fastställda regler för kommersiella och finansiella samarbetet mellan världens ledande industriländer och är det första exemplet på en förhandlingslösning och avtal om finansiell och valuta förhållandet mellan suveräna nationer.
Men mest av allt, kommer Kina försöka få G20-mötets stöd för den nya Sidenvägen - eller ett bälte, en väg Obor - som det är det officiella namnet.
Kina kommer också att få stöd för detta nya asiatiska infrastrukturen av investeringsbanken – AIIB.
Problemet
är att inom
G20 sfären
är
det
två projekt som bekämpar varandra på den geopolitiska agenda
under
2000-talet.
Kina har föreslagit Obor som är ett asiatiskt systemet och är planerat att bli en stormarknad som kommer att vara minst 10 gånger större än den amerikanska marknaden under de närmaste två decennierna.
USA motsätter sig denna stormarknad eftersom det kommer bli ett stort hot mot den internationella handeln och projektet har väckt stor irritation i Washington
Man behöver inte var ett orakel för att se vilket fascinerande projekt detta är. Projektet är på sitt sätt förföriskt.
När man pendlar landvägen mellan västvärlden och Asien, kan man ana en bildligt talat oräknelig mängd av möjligheter. Det är ett enormt ambitiöst projekt till beräknad kostnad av 1.400 miljarder dollar. Projektet kommer att beröra 64 nationer och inte mindre än 4,4 miljarder människor och cirka 40% av den globala ekonomin. Med andra ord, skapa en ny "uppfinnings, uppfriskande, sammanhållning och integration och en annan syn på handel. Otvivelaktigt kommer det att skapa en post-geopolitisk win-win situation.
Ett arrangemang för finansiella lösningar finns redan på plats. AIIB stödjer med mer än $ 100 miljarder, The Silk Road Fund med 40 miljarder dollar, BRICS New Development Bank (NDB) har lovat 100 miljarder dollar. Även China Development Bank och Hong Kong-baserade China Merchants Holdings International kommer att stödja projektet.
Kinesiska statliga företag och fonder har de senaste åren köpt upp mängder av tekniska företag i Västeuropa - från Grekland till Storbritannien.
Godståg kör nu från Zhejiang till Teheran på 14 dagar, genom Kazakstan och Turkmenistan. Den kommer definitivt att vara en del av ett trans asiatiskt nätverk av snabbtåg, inklusive den snabba transsibiriska anslutningen.
En ekonomisk korridor från Kina till Pakistan har potential att öppna stora hamnanslutningar i södra Asien. Det kommer att drivas av China Overseas Port Holdings. De skall vara ett maritimt nyckel centrum för den nya Sidenvägen.
Djuphamnar kommer att byggas i Kyaukphyu i Burma, på Sonadia Island i Bangladesh och Hambantota i Sri Lanka.
Sätt sedan till Kina- vitryska industriområden och i Kazakstan som täcker allt från gruvor och utvinning av olja och gas.
Kina har föreslagit Obor som är ett asiatiskt systemet och är planerat att bli en stormarknad som kommer att vara minst 10 gånger större än den amerikanska marknaden under de närmaste två decennierna.
USA motsätter sig denna stormarknad eftersom det kommer bli ett stort hot mot den internationella handeln och projektet har väckt stor irritation i Washington
Man behöver inte var ett orakel för att se vilket fascinerande projekt detta är. Projektet är på sitt sätt förföriskt.
När man pendlar landvägen mellan västvärlden och Asien, kan man ana en bildligt talat oräknelig mängd av möjligheter. Det är ett enormt ambitiöst projekt till beräknad kostnad av 1.400 miljarder dollar. Projektet kommer att beröra 64 nationer och inte mindre än 4,4 miljarder människor och cirka 40% av den globala ekonomin. Med andra ord, skapa en ny "uppfinnings, uppfriskande, sammanhållning och integration och en annan syn på handel. Otvivelaktigt kommer det att skapa en post-geopolitisk win-win situation.
Ett arrangemang för finansiella lösningar finns redan på plats. AIIB stödjer med mer än $ 100 miljarder, The Silk Road Fund med 40 miljarder dollar, BRICS New Development Bank (NDB) har lovat 100 miljarder dollar. Även China Development Bank och Hong Kong-baserade China Merchants Holdings International kommer att stödja projektet.
Kinesiska statliga företag och fonder har de senaste åren köpt upp mängder av tekniska företag i Västeuropa - från Grekland till Storbritannien.
Godståg kör nu från Zhejiang till Teheran på 14 dagar, genom Kazakstan och Turkmenistan. Den kommer definitivt att vara en del av ett trans asiatiskt nätverk av snabbtåg, inklusive den snabba transsibiriska anslutningen.
En ekonomisk korridor från Kina till Pakistan har potential att öppna stora hamnanslutningar i södra Asien. Det kommer att drivas av China Overseas Port Holdings. De skall vara ett maritimt nyckel centrum för den nya Sidenvägen.
Djuphamnar kommer att byggas i Kyaukphyu i Burma, på Sonadia Island i Bangladesh och Hambantota i Sri Lanka.
Sätt sedan till Kina- vitryska industriområden och i Kazakstan som täcker allt från gruvor och utvinning av olja och gas.
Kina
är hyperaktiva på alla fronter. De kommer att öka användningen av
Singapores kunskap för att främja Sidenvägen projekt.
Singapore har en befolkning, där nästan 75% är etniska kineser. Singapore är också Kinas största utländska investerare och ett stor utomlands centrum för handeln med yuan. Mer än 20% av Singapores BNP är relaterad till Kina.
Singapore har en befolkning, där nästan 75% är etniska kineser. Singapore är också Kinas största utländska investerare och ett stor utomlands centrum för handeln med yuan. Mer än 20% av Singapores BNP är relaterad till Kina.
Kina planerar redan för ett Syrien efter kriget. Peking har åtagit sig att öka handel och ekonomiskt samarbete med Damaskus. Kina ser Damaskus som ett framtida Obor centrum.
Peking har gjort klart att Sydkinesiska havet inte skall diskuteras vid G20-mötet. President Rodrigo Duterte i Filippinerna säger: "Vi har inte bråttom att starta ett krig, vi har bråttom att tala."
Deng Xiaoping var en ledande politiker i Kinas kommunistiska parti. Han var Kinas de facto ledare år 1978 till sin egen död 1997, hade som slogan:
"Aldrig ta ledningen, aldrig avslöja din sanna potential, aldrig gå utöver din förmåga" är nu ett minne blott.
Vid G20-mötet, kommer Kina återigen säga att de tar ledningen. De kommer inte bara att ta ledningen – deras storslagna projekt Sidenvägen kommer att förändra världshandeln. Man kan kalla projektet för ett monster PR-övning eller en enkel win-win lösning.
Faktum är att Pentagon ser Kina som en kraftfullt "hot" mot den södra världen - och även i G20-mötet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar