Att
överhuvud prata om höghastighetståg i Sverige är inte seriöst,
men så kommer idén också från politiskt håll, utan nämnvärd
tanke på nytta, behov och framför
allt kostnader.
Att politikerna kommit på denna idé visar deras dåliga omdöme, när de inte inser verkligheten. Verkligheten är att i Sverige inte finns pengar till detta projekt – allt behöver lånas – men framför allt finns det överhuvudtaget inte ett passagerare underlag som räcker till. De höga biljettpriserna kommer också vara avskräckande!
Kina är idag världsledande när det gäller höghastighetståg. De har fler banor än hela övriga världen tillsammans. Där finns också passagerare underlag.
Att politiker ägnat tid åt att diskutera planer för höghastighetståg i Sverige är inte trovärdig. Minst en delegation från det officiella Sverige har besökt Kina med visat intresse att köpa in tåg, men det kanske är roligt för vissa att få resa, bara man inte själv behöver betala.
Dagligen ser vi artiklar i media om höghastighetståg. För några dagar sedan i Sydsvenskan:
”Skåne får vänta på höghastighetståg. Allt talar för att nya snabbare snabbtåg kan rulla mellan Göteborg och Stockholm först i slutet av 2030-talet. Det är mer osäkert när – och om – höghastighetstågen når fram till Skåne.”
Hela projektet påminner om ”Kejsarens nya kläder”. Nu vill man ta bort stambanan mellan Jönköping och Malmö!
Drömmen
om höghastighetståg
I den senaste valrörelsen var de borgerliga och rödgröna partierna ense om att höghastighetståg var en framtidsmodell för Sverige.
Nu har flera partier insett, att kostnaderna blir alldeles för stora och att passagerarunderlaget inte finns.
Att Liberaler och Moderater nu säger blankt nej till att satsa 230 miljarder kronor på höghastighetsbanor är inte förvånande. De har äntligen insett att kostnad och passagerare underlag är en kombi som inte går ihop.
Det politikerna borde frågat sig från början är hur Sverige med knappt 10 miljoner invånare har tänkt sig att kunna fylla tågen med folk. Kanske hade de en vision eller tanke, att importera resenärer som idag sker med det mesta av dagens konsumtionsvaror.
En annan fråga politikerna också borde ställt sig till hur driften skall kunna säkerställas på ett bättre sätt än den gör på svenska järnvägen idag.
Politikerna borde synat de ekonomiska kalkylerna i sömmarna som presenteras, att det aldrig skulle hålla, snarare skulle det bli vägen mot en fördubbling.
Botniabanans ökade kostnader borde varit ”en klockringning” för våra ledande politiker – men icke, de verkar leva i en annan värld.
Sverige har idag järnvägsbanor som är under all kritik. Både de borgerliga och den rödgrön regeringen får ta på sig ansvaret för det urusla och missköta underhållet av landets järnvägar.
I den senaste valrörelsen var de borgerliga och rödgröna partierna ense om att höghastighetståg var en framtidsmodell för Sverige.
Nu har flera partier insett, att kostnaderna blir alldeles för stora och att passagerarunderlaget inte finns.
Att Liberaler och Moderater nu säger blankt nej till att satsa 230 miljarder kronor på höghastighetsbanor är inte förvånande. De har äntligen insett att kostnad och passagerare underlag är en kombi som inte går ihop.
Det politikerna borde frågat sig från början är hur Sverige med knappt 10 miljoner invånare har tänkt sig att kunna fylla tågen med folk. Kanske hade de en vision eller tanke, att importera resenärer som idag sker med det mesta av dagens konsumtionsvaror.
En annan fråga politikerna också borde ställt sig till hur driften skall kunna säkerställas på ett bättre sätt än den gör på svenska järnvägen idag.
Politikerna borde synat de ekonomiska kalkylerna i sömmarna som presenteras, att det aldrig skulle hålla, snarare skulle det bli vägen mot en fördubbling.
Botniabanans ökade kostnader borde varit ”en klockringning” för våra ledande politiker – men icke, de verkar leva i en annan värld.
Sverige har idag järnvägsbanor som är under all kritik. Både de borgerliga och den rödgrön regeringen får ta på sig ansvaret för det urusla och missköta underhållet av landets järnvägar.
Vi
har en statsminister som säger:
”En
särskild satsning på 200 miljoner kronor genomförs under 2017 för
att höja järnvägens kapacitet och göra systemet mer robust.
Därefter ska 1,24 miljarder kronor satsas på järnvägen under de
närmaste tre åren. En åtgärd som ska förhindra tågkaos. Vi har
för mycket brister. Människor blir stående på perrongen och
kommer inte till arbetet eller släkten. Och framför allt företag
kan inte skicka sina varor som man skulle vilja.”
Vet
ej om man skall gråta eller skratta när man ser/hör Löfvéns
uttalanden.
Frågan
är om Stefan Löfvén överhuvudtaget inser i vilket skick dagens
järnvägsnät befinner sig i?
Om
du vill bli trovärdig Löfvén, se då till att satsa minst 15-20
miljarder per år under några år på underhållet, så får du ett
järnvägsnät som fungerar – nu får folk precis som tidigare stå
och frysa på perrongerna och vänta på tåget – hade du väntat
dig något annat med din halvdana satsning?
Stefan Löfvén, se också till att projektet höghastighetståg begravs snarast möjlighet!Svälj förtreten innan allt blir ett prakt fiasko!
Nu kostar konsult och projektkostnader bara stora pengar till ingen nytta!
Stefan Löfvén, se också till att projektet höghastighetståg begravs snarast möjlighet!Svälj förtreten innan allt blir ett prakt fiasko!
Nu kostar konsult och projektkostnader bara stora pengar till ingen nytta!
Här
finns mer fakta om Sveriges urusla
järnvägsnät:
http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2016/10/regeringens-klimatpolitik-del-3.html
http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2016/10/regeringens-klimatpolitik-del-3.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar