Först
stör en elev
lektionen och åker ut
, sedan
kräver eleven
få ersättning för
kränkning. Barn-
och elevombundet skriver
i sitt beslut:
”Händelsen har utspelat sig inför andra elever och torde ha varit
förnedrande för A att bli behandlad på det sättet inför sina
kamrater."
En anställd som såg händelsen blev chockad, och upplevde det som en maktdemonstration från resurslärarens sida.
Föräldern skriver om sin sons tillvaro i skolan.:"Han kände sig ensam, utsatt och tyckte det var jobbigt!"
En anställd som såg händelsen blev chockad, och upplevde det som en maktdemonstration från resurslärarens sida.
Föräldern skriver om sin sons tillvaro i skolan.:"Han kände sig ensam, utsatt och tyckte det var jobbigt!"
I
svaret från föräldern, framgår
att föräldern inte förstår, att om en elev
förstör undervisningen
för andra elever och får en tillsägelse
och inget händer,
ska eleven ut
ur klassalen.
När Foliehatten gick i skolan hade man specialklasser, för dem som behövde det och rejäla regler för vanliga klasser. Kanske dags igen, att återinföra specialklasser? En del kommer att hävda, att de elever som hamnar i dessa klasser pekas ut.
Som Foliehatten ser det, antingen går eleven kvar i en normal klass och förstör undervisningen för kanske 20-25 elever eller placeras i en specialklass, med gott om utbildad personal. En vinst för normalklassen och för eleven som har problem, eftersom eleven kan få hjälp!
Vad som hände i Malmö, är en konsekvens av avskaffandet av särskolan och OBS-klasser. Personligen tror Foliehatten, att det vore avsevärt bättre, för såväl specialbehovsbarn som barn inom normalspannet, om man grupperade efter behov.
Kränkta föräldrar och elever ska inte få förstöra för resten av en normalklass.
Vad
är det för fel på det här samhället? Det är så snedvridet. Vi
har en massa barn som av olika orsaker inte kan vistas i ett klassrum.
Ibland är de till och med en fara för andra. Våldsamma. Stressar
upp andra elever.
Då måste läraren göra något. Att lyfta ut en helt oregerlig elev kan inte ses som en kränkning. Man måste kunna bedriva undervisning. ”Tack vare” skolans enorma förfall, så är det nu rena rama kaoset. Eleven (de stökiga) har all makt. De kan bete sig hursomhelst. Innan var ordet kränkning något allvarligt, något som folk inte bara drog fram ur rockärmen, så fort de kände sig aningens förfördelade, nu är det samma sak som ”möjlighet att tjäna 25 000 snabbt.” Sen frågar Foliehatten sej, hur fan denne elevs föräldrar tänker? Bryr de sig inte? Är folk som fruktansvärt korkade, att de tror att skolan och lärarna ljuger, att deras guldgosse är ett mönsterexempel?
Då måste läraren göra något. Att lyfta ut en helt oregerlig elev kan inte ses som en kränkning. Man måste kunna bedriva undervisning. ”Tack vare” skolans enorma förfall, så är det nu rena rama kaoset. Eleven (de stökiga) har all makt. De kan bete sig hursomhelst. Innan var ordet kränkning något allvarligt, något som folk inte bara drog fram ur rockärmen, så fort de kände sig aningens förfördelade, nu är det samma sak som ”möjlighet att tjäna 25 000 snabbt.” Sen frågar Foliehatten sej, hur fan denne elevs föräldrar tänker? Bryr de sig inte? Är folk som fruktansvärt korkade, att de tror att skolan och lärarna ljuger, att deras guldgosse är ett mönsterexempel?
Det var både omotiverat och förnedrande menar barn- och elevombudet, BEO och kräver nu Malmö stad på 25 000 kronor i skadestånd.
BEO är (Barn- och elevombudet) är en sektion under skolinspektionen vars uppgift är att ta tillvara barns och elevers rättigheter i skolan genom att se till att förskolor och skolor följer den del av skollagen som handlar om kränkande behandling.
Vart
är vi på väg, en
mycket relevant fråga, när det gäller skolan?
En
sak är säker: De svåra disciplinproblemen i svenska skolor beror i
hög grad på den inställning som våra myndigheter har haft till
lärare och elever, under några decenniers tid och på de åtgärder
man har vidtagit och inte vidtagit. Och vilka man har straffat
och vilka man har inte har straffat. Och vilka man har
belönat.
Svaren på dessa frågor låter som en spegelbild av och en förklaring till, hela det svenska samhällets utveckling under de senaste decennierna.
Svaren på dessa frågor låter som en spegelbild av och en förklaring till, hela det svenska samhällets utveckling under de senaste decennierna.
Lärare
saknar ett lärare-ombudet
(likt barn- och elevombudet) som inspekterar och på något sätt kommunicerar med elevens föräldrar, när deras barn skapar
kaos och kränker lärare i klassrummet och
som inte kan uppfostra sina barn i uppförande i skolan. Foliehatten är medveten om, att detta är inte lätt, men något måste göras!
Respekt
finns
inte längre.
Barnen har tappat respekten för sina föräldrar, hur ska de då
kunna respektera en lärare. Människor tror att det bara är
till att skaffa barn, men att andra ska ta hand och
uppfostra dem.
Skylla på pedagoger som inte lyckas, när det inte finns någon
grund hemmaifrån.
Det
är dags att föräldrarna
tar ansvaret. Myndigheten kan fråga sig varför det finns en så
stor lärarbrist. Vem vill jobba med barn som inte ens egna föräldrar
kan uppfostra.
Som jag skrivit så många gånger förut: "Ta ansvar är ingen svensk paradgren"!
SvaraRaderaI exemplet ovan är det föräldrarnas uppgift att lära ynglet ta ansvar men då de inte lyckats (eller mer troligt, helt struntat i det) blir det skolan som får lära ynglet grundläggande beteende..
Och då ska !"#¤%& inte ynglet få en belöning för att han uppfört sig illa!
Nu vill man utbilda ungarna i att sköta sig illa redan i skolan!
Antagligen skulle "Specialklassen" vara det normala för majoriteten av eleverna ... verkligheten är att nysvenska barn saknar incitament att lära sig läsa och skriva ... dom klarar sig bra ändå ... på drog- och människohandel ... med basförsörjning från soc och tolkhjälp betald av dumma fattigpensionärer ... tio döda fattigpensionärer minst ... för att försörja en enda nysvensk ...
SvaraRaderaUtrusta lärarna med sådana kroppsburna kameror som polisen fått.
SvaraRaderaVisa filmerna med bråkstaken på Efterlyst eller Veckans Brott.
Folkopinionen kommer att kräva lämpliga åtgärder.