måndag 2 december 2019

Att köpa en 3-5 år gammal elbilen är en tveksam affär!

Foliehatten vill starkt påpeka, att det är hans tankar om elbilen. Fakta redovisas och det är ganska säkert, att någon elbilfantast inte håller med.
De flesta elbilar som idag rullar på våra vägar är inte sålda, utan leasade. Det är den offentliga sektorn, mest kommuner som leasar. Man räknar med, att bara behålla dom i 24-36 månader, för att sedan återlämna och byta till nya hos bilhandlarna. Då kommer nästa fråga. Vem kommer köpa dessa bilar?

Nu är
elbilen ett icke problem eftersom det knappast säljs några rena elbilar. Elbilar står för 3% av nybilsförsäljningen, medan knappt 10% är hybrider och nästan 90% diesel och bensinare.

Bonus malus hit och dit, spelar ingen roll, innan bonus malus inträdet juli 2018, låg elbilsförsäljningen på 2%, nu ligger den på 3%. Försäljningen styrs snarare mot mindre bilar, med mindre motorer. Det finns inte heller varken efterfrågan, utbud eller ekonomi för att elbilsförsäljningen skulle öka något nämnvärt de närmsta åren. Även om miljömupparna vill få det att låta som ett historiskt genombrott.
Elbilen anses av klimatförespråkarna i första hand vara ”klimatsmart” och den framställs som räddaren av planeten, p.g.a. noll utsläpp av CO2. Det är en grov lögn som klimatförespråkarna hävdar. Foliehatten tror att det är en ren okunskap hos dem som förespråkar elbilen.
En elbil omvandlar 5 – 10% av energin från naturgas (produktion av el) till kinetisk (rörelse) energi. En fossildriven bil omvandlar 20 – 30% av energin till rörelse. En fossildriven bil är 3 – 4 gånger energieffektivare än en elbil om elen produceras från fossila bränslen.

De politiska miljöförespråkarna (MP) hävdar att elbilen är 5 gånger effektivare än motsvarande fossildrivna bil. Det påstås att elbilen har en 60% verkningsgrad när den verkliga är ca 25%. För fossildrivna bilar påstår ”miljövännerna” att verkningsgraden är 15% när den är 25 – 30%. Tas hänsyn till förluster i produktion/transport av el blir resultatet bedrövligt för elbilen. Fossildrivna bilen slår elbilen i energieffektivitet (även om vi räknar transportförlusterna för distribution av bensin).
Bensin- och diesel-bilar kan redan idag, köras med lägre CO2-utsläpp än en elbil och kan den insikten få en större spridning, får man stå ut med, att man kan låta som en klimatalarmist. Det viktiga är att bromsa det enorma slöseri, med skattepengar, på en teknik som elbilar, elcyklar och elutombordare utgör som inte har någon framtid. Varje förslösad skattekrona är en stöld från dom fattiga, idag kanske mer än någonsin.
 
Batteriet är själva hjärtat i en elbil och det är stort och väger väldigt mycket (500 kg). Det kan bestå av 20.000 små celler som byggts ihop till större grupper och kopplas samman till ett helt paket. Batteriet består av kobolt och litium till två tredjedelar. Dessa metaller finns inte att tillgå i en större mängd. Oroande är förstås, att en stor del av utvinningen sker i Kina, huvudkonkurrenten för batteritillverkning. Lithium, vars brytning är starkt ifrågasatt av miljöskäl. Någon dramatisk kostnadsreduktion som för solpaneler, är därför inte möjlig.
Att ersätta ett nytt batteri kostar allt mellan 40-50.000. Många forskar idag på ett effektivare och bättre batteri med längre livslängd. Men man har ett bra bit dit. Om man inte lyckas att förbättra batteriet livslängd och det höga priset består, blir det problem med livslängden. Vem vill köpa en kanske 10 år gammal bil och dessutom behöva betala kanske 40-50.00 för ett nytt batteri?
Hade fabrikanterna offentliggjort prestandamodeller för elbilens batterier från fabrik, hade en normal tänkande person aldrig köpt en elbil.
Batteriet har är en medellivslängd på 4-5 år. Det tappar i snitt 15% av kapaciteten på 2 år. Sista året kan inte batterierna prestera med än högst 60 %. Med varje minusgrad tappar du i snitt 5% effekt. +3 grader, är kyla för en elbil!
Källor: härhär – bra uträkning frän Stanford här! Här finns fakta på hur långt du kan köra!

Är elbilar större miljöbovar än dieselbilar?
Svaret är JA!!! Fakta här!
De senaste åren har man läst i artiklar, om hur forskare hittat på revolutionerande nya batterisystem som ska mer än dubbla kapaciteten av dagens batterier, men trots att man läste sådana artiklar, redan för 10 år sedan, så verkar inget hända ute hos konsumenten.

Elbilsfantasterna begriper inte, att batterierna inte trivs speciellt annat än i idealtemp. Det går att göra ett enkel test. Om man har en laddningsbar ficklampa i sina ägor, laddar man ficklampan och lyser med den tills batteriet tar slut. Ladda på nytt och stoppa in den i frysen, gärna mer än ett dygn, innan lampan ska tändas.
Då kanske även en miljöpartist som Lövin, kan börja förstå problemet! Tyvärr spelar fakta ingen roll för Lövin , hon kör elbil för klimatet, in i kaklet och grinar illa, när sanningen blir ett faktum! Åsna och vagn passar bättre för Lövin. I vagnen där bak kan Löfvén och någon till sitta!
Eltandborstar, rakapparater, mobiltelefoner och laptops, allt med batteri blir sämre med åren, har säkert de flesta redan konstaterat, så det ska bli intressant och se framtiden, för elbilar. Det kan bli en rejäl chock och dessutom en mycket dyr affär, att äga en elbil.
Många hävdar att det enda dagens elbilar duger till, det är att köra runt med i stan för att handla eller lämna ungarna på dagis. Korta avstånd gör att man slipper ladda dem så ofta. Alla klimatförespråkare med Isabella Lövin i spetsen, anser det är självklart, att vi på sikt kommer vi få renare luft i stan, men pendlar man långa avstånd eller kör ofta långa avstånd och gör detta när det är -20 C, då är elbilarna inte till någon nytta alls. De startar inte ens!
För något år sedan genomförde man en luftmätningen i Stockholm. Resultatet kom säkert som en rejäl chock för alla miljöaktivister, när det visade sig att föroreningarna i luften i Stockholm, var nere på 1960-tals nivå. Daniel Helldén MP:s borgarråd som ansvarar för trafiken, ansåg att mätningarna inte var korrekta. Här finns mer fakta.

De som köper äldre bilar är de som inte har så mycket pengar. Men de kommer behöva uppdatera mjukvaran och byta batterier, vilket kommer vara en mycket hög kostnad. Jag tror många inte kommer ha råd med den. Så andrahandsvärdet på begagnade el-bilar lär inte bli så högt. Kostnader för service o reservdelar, inte minst batteri efter garantitid blir så hög, att de inte kommer ha något värd på den begagnatmarknad vi känner idag.

Problemet är att biltillverkarna tillverkar de bilar de kan sälja nya. Hur den 5:e ägaren 10-20 år senare tycker att bilen är att mecka med bruk är nog inte vara någon avgörande fråga.
Begagnade/Skrotade elbilar kommer att bli Scrap-industrins nya Guldko. Det kommer att vara Köparens Marknad dock. I takt med att brytningen av sällsynta jordartsmetaller blir mer och mer illa sedd i den miljömedvetne västerländska hippiens sinnessfär, så kommer Skrotnings/Återvinningsmarknaden blomstra mer och mer. Under en begränsad tid i all fall...
Det finns folk till allt, som det är nu köpts tex taxibilar som gått 50 000 mil, de skruvar mätaren och säljer den som långmilare på tex 19 000 mil. Elbilarna kommer kanske köpas av någon som kan mixtra med mätaren, sedan stjäl de en bil med friska batterier som de flyttar över. Det har redan varit ligor som stjäl Teslor.
"Polisen varnar nu för att biltjuvar med signalförstärkare slår till mot nya Tesla-bilar. Två ägare i Västsverige hann bara ha sina nya bilar en dryg månad."
Tesla tappar 60-70% värde på 3 år c
irka 10 Sek för varje kilometer man kör.
Så det gäller att ha bra med stålar om man köper
Tesla. Rena elbilar, batteribilar - som Tesla, kostar en förmögenhet att byta batteri på. Ska man räkna in kommande batteribyte i begagnat kalkylen måste Teslas pris först ner i källaren för att affären ska bli intressant. Det betyder att marknaden med ökad erfarenhet lär skapa ett prisfall/km-kostnad som gör Tesla ekonomiskt omöjlig.
Östersunds kommun äger ett fyrtiotal elbilar. Två vintrar i rad har flera av dem, Renault Zoe av årsmodell 2014/15, inte startat på grund av kylan. Det här har gjort att hemtjänsten inte kunnat jobba. När temperaturerna kryper ner mot minus 20 strejkar batterierna.
Elbilarna används av hemtjänsten i Östersund och de körs korta sträckor. Om det är kallt minus 15-20 minus, vill personalen för hälsans skull, inte köra runt i en kall bil, utan man drar man upp kupévärme och stolsvärme. Förbrukningsbatteriet klarar inte av att ladda upp och drivbatteriet laddar därför snabbt ur och man har ingen lösning på problemet!
I Oslo står Tesla elbilar i kö till verkstaden, eftersom de har problem med kylan. När det är riktigt kallt och dåligt väder, inte fan har någon lust att stå och ladda bilen en timme på en offentlig blåsig laddstation, för att få några mils räckvidd.
SvD skriver: ”Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft”

Då har vi ändå inte sett hur hög batteriavgift Magdalena Andersson planerar att införa. D v s en skatt för att ta hand om skrotning/återvinning av batterier och metaller. Plus en skatt för att du belastar nätet med din laddning av bilen. Att de kommer är jag helt övertygad om och de ska också in i kalkylen.

Det pågår redan en utredning om hur man lämpligast inför en 'kilometerskatt' för att kontra statens minskade intäkter från skatten på bensin och diesel när allt fler köper elbil. Idag påförs bensin cirka 10 Sek/liter i olika former av skatt.

4 kommentarer:

  1. Lysande fakta som vanligt Ren el-bil är en statusgrej en s.k. penisförlängare.

    SvaraRadera
  2. Att skapa värme ur el (vem vill inte ha värme och isfria rutor i bilen?) är vansinne, att skapa värme ur el från batteri, än värre...
    En detalj särskilt viktig i våra nordiska länder.
    Nån typ av klimatanläggning = att mha el skapa kyla är väl inte att tänka på?
    El är en återvändsgränd.
    När någon kommer på hur man skapar billig vätgas (som ger vatten som "avgaser") då börjar det hända saker.

    SvaraRadera
  3. Arlav! Att använda vätgas är svårt. Se på de bussar som finns. De är rullande "krematorier" och inte speciellt billiga i drift!

    SvaraRadera
  4. Att över huvud taget köpa en elbil är en tveksam affär. Som biljournalist avråder jag.

    SvaraRadera