Det
är dags igen med en ny miljölagstiftning som träder i kraft den
1
juli 2022 som
kommer att drabba bensinmackar, främst
på landsbygden, eftersom
de inte kommer att ha råd med renoveringskostnaden. Att banken
skulle låna ut vad som behövs, efter det de har tittat på kalkylen, är en utopi. Vi kan se framemot
att många mackar kommer att lägga ner efter den 1 juli 2022 och det kan bli en lika stor nedläggning som när pumplagen genomfördes 2006.
Lagen
innebär att det blir skärpta miljökrav som innebär att cisterner
och rörledningar behöver fuktisoleras, vilket oftast innebär
plastning av utrustningen, en investering på runt två miljoner
kronor. I
lagen finns
det
regler
om saneringar vid en nedläggning av
en bensinmack.
Om
marken behöver saneras
finns det
en
odefinierad miljöskuld som varken en ny köpare eller en bank är
intresserad att ta över, utan
det är den gamla ägaren som får ta kostnaden. Idag är det
mycket svårt att
få lönsamhet i en mindre bensinstation och
att man skulle
lyckas
med att bygga
upp ett tillräckligt eget kapital för
att efterleva den nya lagen och ta kostnaden för renoveringen, finns
i på kartan för många mackägare på landsbygden.
Tillväxtverket anser
att det är
en viktig fråga för lokalbefolkningen, att det finns post- och
paketservice samt tillgång till drivmedel.
Robert Dimmlich, VD för branschorganisationen Svensk Bensinhandel: "Det varken allmänheten eller landets politiker tycks förstå är ett
en stor del av drivmedelsbranschen har en stor ofinansierad miljöskuld,
som utgör ett näst intill oöverstigligt hinder vid generationsskifte
eller för att erhålla krediter vid investeringar. På kort sikt behöver en säker finansieringslösning komma på plats
för att erbjuda brygglån och möjliggöra glesbygdsstationer att kunna
finansiera sina investeringar. På längre sikt är det helt nödvändigt att
hitta en finansieringslösning för landets drivmedelsbransch och dess
ofinansierade miljöskuld som enligt Svensk Bensinhandel uppgår till
drygt 600 miljoner kronor."
Förra
gången den
gröna maffian slog till mot bensinmackar var
med
pumplagen
2006. De
var
främst MP
och
C
som
drev igenom pumplagen, för
de ville styra
över till etanol. Pumplagen
innebar att alla bensinmackar var tvungna att installera en E85 pump till
en kostnad av 500.000. Följden
blev att minst 1000 mackor försvann från landsbygden. Syftet
med beslutet var enligt MP
att minska koldioxidutsläppen, genom att förbättra tillgången på
förnybara drivmedel och
att etanol var framtidens bränsle.
Pumplagen
var
ett bra exempel på att politikerna och miljökämparna, ibland inte
ser längre än näsan räcker!
Med facit i hand kan vi se att pumplagen blev ett gigantiskt fiasko. 2700 mackar investerade 500.000 var för en E85 pump till kostnad av 1,35 miljarder. Idag säljs inga rena bilar som går på etanol. Flera Norrlands kommuner investerade stora pengar på att framställa etanol och på skämt kallades det för ”När Etanol-Jesus kom till byn!” Ett par kommuner gjorde brakförlust(över miljard) på sina investeringar. Centerns ekonomiska snille Maud Olofsson var djupit inblandad och pådrivande i detta.
Lagen
byggde
på en god tanke. Men de negativa biverkningarna har visat sig vara
avsevärt större än den klena nyttan.
I och med att mackorna försvann från landsbygden, fick landsbygdsbefolkningen som vill köpa bränsle - ibland köra flera mil - till andra orter för att tanka. Det är definitivt inte miljövänligt! Det blev också ett dråpslag mot många småorter. Servicen urholkades ännu mer, eftersom många mackar hade ett litet sortiment av andra varor som var gångbara på landsbygden.
Långt om länge insåg den rödgröna regeringen 2014 att ”pumplagen” slog hårt mot landsbygden. Man ville mildra gränsen för hur mycket drivmedel en mack får sälja för att slipa investera i dyra pumpanläggningar för alternativa bränslen. Om detta förslag hade funnits med när pumplagen började gälla, hade hälften av landets mackar, främst på landsbygden inte behövt investera i dyra E85–pumpar. Tyvärr kom denna ändring alldeles för sent. Många mackar på landsbygden hann lägga ner innan ändringen av säljvolymerna!
I och med att mackorna försvann från landsbygden, fick landsbygdsbefolkningen som vill köpa bränsle - ibland köra flera mil - till andra orter för att tanka. Det är definitivt inte miljövänligt! Det blev också ett dråpslag mot många småorter. Servicen urholkades ännu mer, eftersom många mackar hade ett litet sortiment av andra varor som var gångbara på landsbygden.
Långt om länge insåg den rödgröna regeringen 2014 att ”pumplagen” slog hårt mot landsbygden. Man ville mildra gränsen för hur mycket drivmedel en mack får sälja för att slipa investera i dyra pumpanläggningar för alternativa bränslen. Om detta förslag hade funnits med när pumplagen började gälla, hade hälften av landets mackar, främst på landsbygden inte behövt investera i dyra E85–pumpar. Tyvärr kom denna ändring alldeles för sent. Många mackar på landsbygden hann lägga ner innan ändringen av säljvolymerna!
Politikerna gav
etanolen flera år att etablera sig, men konsumenterna vill inte ha den, eftersom förbrukningen är 1,5 gång jfr med bensin. Bilmotorerna gick inte rent på etanol och i tanken växte det svampar!
Även miljödieseln HVO verkar drabbas av chockhöjningen. Om HVO100 beskattas som vanlig diesel blir priset vid pump cirka 27 kr. Inga bilägare kommer att ha råd att tanka etanol eller HVO100 efter skattechocken. Följden är att Sverige får svårare att klara sina klimatmål. Många bussbolag i Sverige har dessutom satsat miljardbelopp på att köpa in etanoldrivna bussar som blir extremt dyra att köra med.
Foliehatten anser att den gröna maffian och deras politik, visar gång på gång, att de inte har något huvud att tänka med!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar