Den
4
September kommer
påven Franciskus
att
förklara
Moder Teresa för ett helgon.
Moder
Teresa saligförklarades
av påven Johannes Paulus den
19 oktober 2003.
Moder
Teresa eller Teresa av Calcutta, föddes
som Anjezë
Gonxhe Bojaxhiu i
Skopje i Makedonien den 26 augusti 1910. Hon dog den 5
september 1997.
Hon grundade Missionaries of Charity i Calcutta, Indien 1948. I över 45 år tog hon hand om de fattiga, sjuka, föräldralösa och döende medan Missionaries of Charity expanderade, först i Indien och sedan i andra länder.
Under 1970-talet var Moder Teresa internationellt känd som kristen humanist och förespråkare för de fattiga och hjälplösa. 1973 blev hon den första mottagaren av Templetonpriset och 1979 belönades hon med Nobels fredspris för sina insatser för de fattiga i Indien.
Hon grundade Missionaries of Charity i Calcutta, Indien 1948. I över 45 år tog hon hand om de fattiga, sjuka, föräldralösa och döende medan Missionaries of Charity expanderade, först i Indien och sedan i andra länder.
Under 1970-talet var Moder Teresa internationellt känd som kristen humanist och förespråkare för de fattiga och hjälplösa. 1973 blev hon den första mottagaren av Templetonpriset och 1979 belönades hon med Nobels fredspris för sina insatser för de fattiga i Indien.
John
Sannes sade
i motiveringen att
hon fick Nobelpriset
för sin "vördnad för livet."
Det är mycket typiskt för den norska Nobelkommittén att välja sådana kandidater, såsom Gyrid Gunnes skriver i sin artikel: "Moder Teresa strategi var inte att skapa förändring, men att hålla människor i fattigdom och förnedring."
Det är mycket typiskt för den norska Nobelkommittén att välja sådana kandidater, såsom Gyrid Gunnes skriver i sin artikel: "Moder Teresa strategi var inte att skapa förändring, men att hålla människor i fattigdom och förnedring."
Kritiska
röster
Kritik mot Moder Teresa har kommit från flera håll. Mycket av kritiken har kommit fram efter hennes död eller kort före hennes bortgång.
En av de främsta kritikerna var Christopher Hitchens som skrev boken:
The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice där han ifrågasatte det mesta av hennes verk. Hitchens gjorde också en 30 minuter lång dokumentärfilm, Hell's Angel, 1994, där han kritiserade Moder Teresa.
Kritik mot Moder Teresa har kommit från flera håll. Mycket av kritiken har kommit fram efter hennes död eller kort före hennes bortgång.
En av de främsta kritikerna var Christopher Hitchens som skrev boken:
The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice där han ifrågasatte det mesta av hennes verk. Hitchens gjorde också en 30 minuter lång dokumentärfilm, Hell's Angel, 1994, där han kritiserade Moder Teresa.
Gyrid
Gunnes, en präst och doktorand i teologi, skriver i
en krönika
den
förste
september
2016 om den albanska nunnan. Han
skriver att hon
mycket lite är
helgonlik
i
både
ideologi och praktik. Gunnes arbetade under en tid för Moder Teresa
ordern
och skriver:
”Jag träffade självuppoffrande och starka kvinnor som arbete med tillförsikt och vänlighet. Men först och främst träffade jag en organisation som var förälskad i sin egen ideologi, utan förmåga till kritisk reflektion. Fattiga människor gjordes till ett medel för att förverkliga ett samtal. Moder Teresa syn på fattigdom är komplett utan förmågan och vilja att förändra de grundläggande villkoren som skapar fattigdom”.
Gunnes berätta vidare om sina erfarenheter med organisationens mycket förnedrande klädbidrag till de fattiga i Rom, och fortsätter:
”Mina erfarenheter är fortfarande inte det värsta. På Youtube finns en dokumentär om Moder Teresa. En europeisk volontär är döende i Calcutta som intervjuas. Hon är sjuksköterska i sitt vanliga liv och säger: Dessa människor behöver inte dö. De dör inte för att de är döende. De dör eftersom de inte får adekvat vård”.
Vid en presskonferens i 1981, frågade man Moder Teresa om hon lärde de fattiga att acceptera sitt öde. Hon sade:
”Det finns något vackert i att se de fattiga acceptera sin lott, att lida på samma sätt som Kristus”. När hon själv var döende lades hon in på ett toppmodernt sjukhus i USA”.
”Jag träffade självuppoffrande och starka kvinnor som arbete med tillförsikt och vänlighet. Men först och främst träffade jag en organisation som var förälskad i sin egen ideologi, utan förmåga till kritisk reflektion. Fattiga människor gjordes till ett medel för att förverkliga ett samtal. Moder Teresa syn på fattigdom är komplett utan förmågan och vilja att förändra de grundläggande villkoren som skapar fattigdom”.
Gunnes berätta vidare om sina erfarenheter med organisationens mycket förnedrande klädbidrag till de fattiga i Rom, och fortsätter:
”Mina erfarenheter är fortfarande inte det värsta. På Youtube finns en dokumentär om Moder Teresa. En europeisk volontär är döende i Calcutta som intervjuas. Hon är sjuksköterska i sitt vanliga liv och säger: Dessa människor behöver inte dö. De dör inte för att de är döende. De dör eftersom de inte får adekvat vård”.
Vid en presskonferens i 1981, frågade man Moder Teresa om hon lärde de fattiga att acceptera sitt öde. Hon sade:
”Det finns något vackert i att se de fattiga acceptera sin lott, att lida på samma sätt som Kristus”. När hon själv var döende lades hon in på ett toppmodernt sjukhus i USA”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar