måndag 26 februari 2018

2018 blir ett dyrt år för bilägarna!

Nyårsklockorna hann inte mer än klinga ut, innan den nya höjningen på drivmedel slog igenom. Nu är det snart tre år sedan regeringen klubbade igenom förslaget om en årlig, automatisk höjning av drivmedelsskatten. 2018 blir bensinen och dieseln 30 respektive 27 öre dyrare vid pumpen. Med de automatiska höjningarna kan Sverige snart vara landet med högst drivmedelsskatt i världen.
Bertil Moldén, vd för branschorganisationen BIL Sweden: ”Folk är grundlurade, för de har inte förstått vad det innebär på lång sikt!”

Som om inte detta var nog, införs från 180701 ett nytt system för fordonsskatt. Skatten gäller för bilar modell 2018.
Nya bilar med låga utsläpp ska få bonus och nya bilar med höga utsläpp ska betala extra. För nya el- och vätgasbilar kan det betyda 45 000 kr i engångsbonus. Laddhybrider får ungefär 20 000 kr eller lite mer och gasbilar 7 500 kr. Alla andra nya bilar med koldioxidutsläpp över 95 g/km får i gengäld betala straffskatt under bilens första tre år i trafik.
Volvo(diesel) V90 D3 AWD (CO2-utsläpp 128 g/km) betyder det att skatten höjs från dagens nivå på 1 984 till 4 800 kr/år. Skatten sänks efter fyra år till 2 985 kr.

Volkswagen(bensin) Golf 1.4 (CO2-utsläpp 121 g/km) ökar skatten från 580 till 2 362 kr/år. Skatten sänks efter fyra år till 932 kr.

Även om straffeffekten försvinner efter 3 år tre år, blir
skatten högre jämfört med i dag i de flesta fall. Bonusar och höjd skatt under de första tre åren gäller endast bilar som registreras från och med 1 juli 2018 – men befintliga bilar påverkas också av förändringarna. Gränsen för när den så kallade koldioxidavgiften tas ut sänks från 111 till 95 g/km. Det blir helt enkelt fler gram att betala för. Varje gram kostar 22 kr/år för bensin- och dieselbilar och 11 kr/år för gas- och etanolbilar.

Bensinbilar blir höjningen 352 kr/år.
Diselbilar tillkommer ett extra bränsletillägg och därmed blir höjningen mer kännbar. En dieselbil med CO2-utsläpp på 111 g/km får betala 1 300 kr/år extra. Något överraskande får dieselbilar med CO2-utsläpp över 186 g/km sänkt fordonsskatt.

Äldre bilar som beskattas enligt det viktbaserade systemet, oftast handlar det om bilar tillverkade innan 2006, får också höjd fordonsskatt. Ökningen är nio procent för dieslar och 16 procent för övriga bilar. Det betyder att skatten höjs med ungefär 350 kronor för en normal bensinbil och med drygt 500 kronor för en vanlig diesel.

Ökade skatter på fordon handlar inte om klimat och miljö, det handlar enbart om att maximera inkomsterna till staten för att få budgeten att gå ihop ett tag till, de få kronor de förlorar på fordon som uppfyller miljökraven, är än så länge bara några droppar i havet.
De flesta har
aldrig förstått Lövéns tal om MP som en naturlig samarbetspartner. Nu står han där "inmålad" i ett hörn. Hans problem är bristen på intern kritik hos sossarna. S har alltid funkat så, slut leden och tig. MP står inte högt i kurs bland LO-folket, men det får man inte kritisera internt, så röstar man med fötterna istället i nästa val. Löven lär bli en parentes, som Mona och Juholtarn, synd att han ska hinna ställa till det innan han åker.
 
Klimathotsaktivisterna har investerat så mycket prestige i sitt narrativ att de känner sig tvungna att alltmer bortse från fakta för att inte tappa ansiktet. När politiker lägger sig i frågor om teknik och vetenskap, så blir det kaos. Den totala dumheten regerar. Så länge alla politiska partiers företrädare med en dåres envishet och som en ryggmärgsreaktion nämner klimatet som roten till allt elände blir det nog svårt att tänka om. Demokrati är det bästa styrelseskick mänskligheten kommit på. Svagheten i systemet är bara, att det inte går att byta färdriktning, förrän en majoritet har fattat att man är på väg åt fel håll.

Foliehatten
måste medge att han ändå njuter lite. Svensson går här och röstar på Löfvèn och MP, med hopp om mer rättvisa och bättre socialt skyddsnät.
Vad händer? Skattechock efter skattechock har svenska folkets drabbats av de senaste 3 åren som främst drabbar dom fattiga, samt ett socialt skyddsnät som monteras ner snabbare än någonsin. Allt behövs för att täcka det ”stora svarta hålet” utan botten i ekonomin! Grattis Sverige och heja Löfvèn och MP!
Ni som åker på bilbomben till skattehöjning, tänk på miljön! Några tusenlappar extra är väl ändå miljön värd? Sanningen är att utsläppen inte kommer att minska, ett enda dugg och det påverkar INTE klimatet!

1 kommentar:

  1. Hoppas Du på att korkade Svenssons ska rösta för en förändring av politiken?
    Kommer inte att ske i närtid och snart är det ändå försent om den skulle spela nån roll?
    Väljarna väljer politiker som en liten grupp (partimedlemmarna..) har satt upp på en lista.
    Medlemmarna är ett relativt fåtal.
    I praktiken är det partiorganisationerna som styr landet, ekonomin sköts via "partistöd" dvs våra skattemedel, demokratin fungerar sådär.
    Nu ser jag, iaf hoppas jag, att mp och L försvinner ur riksdagen, mp pga fullständig mentalstörd politik och L har för många verklighetsfrämmande "cecilior".
    Kd kan bättre men inte under B-T.
    Tiden får utvisa om landet förblir ett land, eller et kalifat...

    SvaraRadera