onsdag 12 december 2018

Man skövlar och ödelägger enorma mängder av tropisk regnskog för att få fram palmolja!

Domedagen är nära, det är det budskap vi matas med nästan dagligen i SVT, MSM, av politiker och av den störste av dem alla, klimatpastorn Johan Rockström!
Vi kan inte spy ut mer koldioxid i Sverige anser de. Omställningen måste göras nu och omedelbart, om vi skall rädda planeten. Sverige skall gå före och visa vägen!
I M och KD:s budget finns förslag om att flygskatten skall tas bort och det har blivit ett ramaskri bland klimatförespråkarna. I gårdagens Rapport släppte de fram en förvirrad kvinna som predikade om, att vi måste sluta dricka kaffe, för det är inte bra för miljön!

Sydsvenskan skriver idag att ”Världen på väg mot 3-grader varmare klimat!” I artikeln redovisas inte med ett ord, vad man stödjer sig på. Sanningen är att vi går in i en ny istid!

EU hjälper också till, när de beslutade att en utsläppsminskningen ska genomföras med hjälp av den s.k. energiomställningen där de koldioxidproducerande energikällorna ska skrotas, till förmån för dyra och opålitliga ”förnybara” energikällor.

Hyckleriet och den totala okunskapen är i höjd med en satellit och det vi bevittnar i klimatförhandlingarna i Katowice i Polen, är ett bra bevis på detta. Det är inte seriösa vetenskapsmän som diskuterar problemen, utan politiker som har noll koll, om vad det handlar om. I Parisavtalet skulle de rika länderna betala in 100 miljarder för att hjälpa U-länderna och hittills har det bara kommit in 8 miljarder. Sverige har som vanligt visat sig vara bäst i klassen! Betalt in sina miljarder! Säg vad man vill om Trump, USA har hoppat av cirkusen och Kina och Indien struntar också i vad som sägs, när de bygger tusentals kolkraftverk! Tala om hyckleri!

Omställningen som EU och Sverige pratar om, innebär att man skövlar och ödelägger tropisk regnskog, inte minst i Sydostasien. Sedan 1990 har Indonesien förlorat enormt stora arealer regnskog, att landet släpper nu ut mer CO2, än Tyskland, Frankrike, Sverige och Storbritannien tillsammans. Det gör Indonesien till världens tredje största producent av växthusgaser efter Kina och USA och det är till stor del beroende på efterfrågan av palmolja.
Med skövlingen av regnskogarna och att man ersätter detta med odling av oljepalmer, innebär att man förstör habitat för orangutanger, ökar mängden koldioxid i atmosfären och förstör livet för ursprungsbefolkningar Palmoljan har inom miljökretsar blivit en symbol för hur Västerlandets egoistiska masskonsumtion skördar liv och lem i tredje världen.

 Sepilok Orangutan Rehabilitation Centre - Asienguiden.se

Användningen av palmoljan i livsmedel och godis är omstridd. En del anser att den är farlig, medan certifierad palmolja inte anses  vara farlig. Du hittar palmolja i glass, lösgodis, Aladdin, ja i princip i mängder av livsmedel och även i tvål.

Palmolja ingår i den diesel som säljs i Sverige idag, alternativt andra biodrivmedel. Orsaken är att vi ”måste öka andelen biobränslen”, som inte ger upphov till några CO2 utsläpp, netto. Fr. o. m. 1 juli skall andelen biobaserat i diesel vara minst 7 %, från tidigare 5 % genom den s k reduktionsplikten.Andelen skall därefter öka, annars får oljebolagen betala straffskatt. Att man skövlar regnskogar i andra nationer, blundar man för, huvudsaken är att Sverige håller ”fanan högt!
Över 50% av den palmolja som används i Europa används till biodiesel.

Enligt Cogan kommer palmoljediesel att fasas ut före 2030. Han förklarade: "Palmoljediesel för EU: s ekonomi har resulterat i att hundratusentals hektar torvmark och skog dräneras och bränns, sänder mer CO2 och metan till atmosfären, än om de okända drivrutinerna hade fastnat på vanlig diesel."

Etanol var väl inte mycket bättre, då det visade sig, att man eldade med kol i brännerierna i Brasilien och skogsskövlingen var enorma. I Sverige skulle alla köra på etanol och hela bilindustrin gick ”bananas.” MP och C såg till att tusentals bensinstationer fick läggas ner på landsbygden och de 4500 som var kvar, blev tvungna att installera E95 pumpar, för en kostnad av en halv miljon per station.

Överhuvudtaget har inte något miljöbränsle visat sig varit bra för miljön eller mänskligheten. Mänskligheten, tänker Foliehatten närmast på, att man gör bränsle av sånt man borde äta . Dessutom fick man mögel i tanken av miljöbränslen, om man kör väldigt lite på en tank och inte kör slut ordentligt. För diesel gäller, att man blandar in rapsolja. är inte bra för någon egentligen.

I valspurten kunde Annie Lööf strålande berätta, att flyget inom några år kommer att använda stora mängder av miljöbränsle. Det Lööf glömde tala om, att detta befinner sig på experimentstadiet och problemet är råvaran som inte finns i tillräcklig mängd – den svenska skogen!

Det har inget med partiklar och koldioxid att göra.
Svenska politiker och MSM kan inte förlika sig med, att en privat bil tillåter vemsomhelst att obehindrat förflytta sig när-och vartsomhelst, utan att fråga om lov eller registreras. Därför är det meningslöst att diskutera miljöeffekterna av bilar i Sverige, eftersom utsläppen i Sverige är bara några promille av världens utsläpp. Det är bara ett sidospår som perfekt passar de svenska makthavarna, med alla skatter som de kan hitta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar