tisdag 5 maj 2020

Drömmen om elektriska flygplan har kraschat!

Bara för något år sedan såg vi mängder av artiklar och inslag i SVT om el flygplan, att nu var det nära, att de första skulle sättas in i trafik. Politikerna pratade sig varma om det nya spännande och man kunde riktigt se hur fuktiga de blev i ögonen. Vi fick höra att det var framtiden, vi måste tänka på klimat och minska koldioxidutsläppen och rädda Jorden. Inom något år 2023 skulle det första elflygplanet tas i drift och på sikt skulle de ta över flygplan som använder flygbränsle!

Problemet är, att vi har totalt obildade politiker som Isabella Lövin, Annie Lööf, Stefan Löfven m.fl som tror, att fysiska lagar, är något som inte finns. De gröna politikerna har lyckats med det stora konststycket, att lura de lika obildade ”gröna” väljarna med ingen insikt i fysik, att tro, om vi bara avsätter några tiotals miljarder skattemedel, för att det ska bli "Miljövänligt", gäller inga fysiska lagar för att producera järn med vätgas, "klimatvänliga" batterier och elektriska flygplan.

Frågan är: "kan det vara möjligt att göra samma flygning med ett eldrivet plan?"
Nej det går inte.
Största problemet är vikten på batterierna, cirka 220 ton på stora plan. En Airbus A380 den största, väger 252,2 ton utan bränsle.
Det andra problemet är att det finns en maximal packningstäthet för litiumbatterier, vilket leder till att man får en maximal räckvidd för ett "snålplan" på runt 1000 km och med stor tur kan man kanske kan pressa det till 1500 km, om man verkligen maxar det. 6000 km, inte en chans. Tänk på att Sverige fågelvägen är 1600 km långt.

Utvecklingen av dagens batterier har det inte hänt mycket på 30 år. Siffran är ca 5-6 ggr bättre. 1988 fanns NiMh batterier på 60-70Wh/kg. Bästa NCA batterierna som finns kommersiellt idag ligger på 240Wh/kg. 4 gånger förbättring. Det är väldigt tydligt att största utvecklingen skedde under 90-talet och sedan dess har utvecklingen svalkat av betydligt. Klassisk S-kurva. Intressant är också, att om vi går drygt 130 år tillbaka, så har vi bara en förbättring på ca 10 ggr på batterierna. Både när det gäller antalet laddningar och energidensiteten. Det har funnits en stor marknad för att hitta nya typer av batterier sedan 90-talet. Simuleringar på miljontals typer har genomförts och resultatet ser vi i den typ av batterier vi har idag. Chansen att hitta batterier som är radikalt bättre är absurt liten, om man inte kommer på något radikalt nytt!

Det är lite farligt när professorer uttalar sig som experter utanför områden som de själva är experter inom. Det finns en risk att folk ser deras titel och direkt antar, att de kan allt de pratar om, medan de i själva verket är kunniga i ett betydligt smalare område.
Många företag har satsat miljarder på att utveckla elektriska flygplan och nu har samtliga projekt lagts ner.

Airbus E-Fan X var det enda seriösa projektet för elektriska flygplan som var kvar efter att Boeing avbröt alla sådana planer förra sommaren. Dessutom har det banbrytande företaget Zunum Aero, som Boeing investerat i, stoppat all verksamhet och de har gått i konkurs och inga investerare har hittills satsat några pengar.
Två andra projekt, israeliska Eviation Alice (8-10 platser) och Lilium Jet, som båda har blivit välrenommerade, har drabbats av förödande bränder i och runt batterierna. Bränderna avslöjade vad branschen länge visste, att elektriska flygplan utgör en stor risk, med för dålig säkerhet, för att de kan godkännas för trafik.
Ett rent elektriskt plan tillhör nu en mer avlägsen framtid. Om ett flygplan i storlek Airbus A320 (motsvarande en Boeing B 737) med startvikt på 80 ton är elektriskt drivet, kommer det att kräva 180 ton batterier! Detta slog ledarskapet för en av världens viktigaste och största tillverkare av flygmotorer, Safran i Frankrike, förra året.

Alla hyllade det elektriska flygprojektet Avinor. Miljöorganisationerna och politikerna. Avinor hade investerat stora belopp och de trodde att elektriska flygplan var framtiden för luftfarten. De skriv på sin webbplats:
”Avinor och partners i flygbranschen arbetar för att få Norge till en ledande roll i detta arbete. Målet var att Norge ska bli den första marknaden där elektriska flygplan tar en betydande marknadsandel, och att norsk inhemsk luftfart ska elektrifieras fram till 2040. Projektet stöds av regeringen, och Widerøe, SAS, Norwegian Air Sports Association och klimatstiftelsen ZERO är projektpartners."

Sedan kommer det intressanta: ”Det är flygbolagen som måste utveckla sådana elektriska flygplan och nu har det mest prestigefyllda projektet från Europas dominerande flygplanstillverkare
lagts ner. Detta innebär att ambitionerna från Avinor och deras partners också är slut.”
Avinor skulle bli världspionjärer på elektriska flygplan och satsade på att de skulle öppna ett kommersiellt elektriskt plan 2023 och nu är det bara
en illusion på marken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar