tisdag 30 mars 2021

Ett nytt sätt att lura av personer pengar!

 Foliehatten har sålt sitt hus och skall flytta in i en 4:a i centrala Simrishamn.Under alla år har man samlat på sig mängder av allt. Bland annat fina hibiskus som annonserades ut på FB Marketplace.

Följande hände:
Connie: ”God kväll, är artikeln fortfarande tillgänglig? I gott skick ? Vad är det fasta priset?”
MZ: ”Hibiskus 125/st”
Connie: ”OK, jag köper, men jag vill skicka pengarna kontant i ett kuvert via Chronopost EXPRESS budtjänst till din adress, och när pengarna tas emot hämtar Chronopost paketet hemma hos dig. min räkning.”
MZ: ”Hur skall man packa?”
Connie: ”Oroa dig inte för det tjänsten tar hand om det och informerar dig!”
MZ: ”OK. För mig var detta en nyhet! Meddela bara vilken dag det gäller!”
Connie: ” Ok fraktkostnaderna är mitt ansvar men det kommer att finnas försäkringskostnader men oroa oss jag lägger till din summa så att du inte tappar en cent.”
MZ: OK
Connie: ”Chronopost-tjänsten lät mig veta att den skulle skicka ett meddelande till dig för instruktionerna att följa, eller hur?”

Sedan kom detta:



kära kunder: Marcus Zadenius

Observera att vi har registrerat en betalningsorder i ditt namn för 572.00 kr på ett av våra kontor och väntar på försäkringsavgifter för frakt. Bekräfta dock leveransadressen nedan :




   Västergatan 12 268 71 Teckomatorp.

































Antal varor                              Kr 200
Försäkringskostnader    
            Kr 372

Speditörsbelopp                        Kr 572


Förfarandet som ska följas är mycket enkelt: Gå till den här


länken
 https://dundle.com/dk/pcs/   att köpa en PCS-påfyllning, dvs. (1) en
 

 kupong på 371.81 DKK och skicka sedan påfyllningskoder till 

CHRONOPOST MANDATE-tjänsten. per post, så du krediteras 

omedelbart summan av kr 572.00

Gå till dessa butiker och köp 1 PC-påfyllning på 371.81 kr  vardera, skicka sedan koder till Chronopost-tjänsten för att ta emot e-post! Här är försäljningsställena

 1- Mataffär

2- Bensinstation


Vi önskar dig varmt välkommen, vi väntar på PCS-faktureringskoder. För alla dina frågor, kontakta oss exklusivt via vår e-postadress: chronoposte21@gmail.com





MZ: Detta är inget jag beställt! Jag bestrider betalningen!

chrono poste:

KÄRA KUND: det är omöjligt att avbryta transaktionen eftersom pengarna är registrerade i ditt namn, men du måste betala försäkringskostnaderna för att bekräfta transaktionen så får du pengarna i ett kuvert hemma.  VÄNLIGT

MZ: Jag betalar inga försäkringspengar!

Chrono poste: KÄRA KUND: om du inte betalar försäkringskostnaderna måste vi ta dig till domstol

MZ: ”Ni är så välkomna att ta detta till domstol!

Polisen i Sverige är redan underrättad och kommer att få detta mail och det HOT ni kommer med!


Connie: ”Förfarandet som ska följas är mycket enkelt: Gå till den här länken https://dundle.com/dk/pcs/ att köpa en PCS-påfyllning, dvs. (1) en kupong på 371.81 DKK och skicka sedan påfyllningskoder till CHRONOPOST MANDATE-tjänsten. per post, så du krediteras omedelbart summan av kr 572.00 Gå till dessa butiker och köp 1 PC-påfyllning på 371.81 kr vardera, skicka sedan koder till Chronopost-tjänsten för att ta emot e-post! Här är försäljningsställena.

Connie: ”UPS ber dig bara att betala kurirförsäkringsavgiften som är 371,81 kr. För att säkra kuriren under transporten. Anledning till varför jag lägger till 372 kr mer på det ursprungliga beloppet, så att du inte tappar en enda krona till slut. Jag har redan betalat fraktkostnaden till UPS. E-postmeddelandet har redan skickats av UPS. Allt du behöver göra är att betala de avgifter som UPS begär för att få det. Om inte, observera att om jag avbryter att skicka e-post kommer UPS inte att återbetala mig för de avgifter jag redan har betalat. Tack för din förståelse och håll mig informerad. Men tänk på att de 371,81 DKK i avgifter som UPS ber dig inte kommer att förverkas. Om du har lagt märke till har jag lagt till 372 DKK mer i e-postmeddelandet. Så du behöver inte oroa dig. Nu är det jag som jag måste oroa mig för. Eftersom jag tappar pengar om du inte betalar den begärda avgiften.

Connie: ”när du har betalat försäkringsavgiften för att bekräfta transaktionen får du totalt 572 kr i kuvert.”
MZ: ”Tror du att jag skall betala in 571 kr. Glöm det. Du kan begära få dina pengar tillbaka.”

Där avslutades detta försök till blåsning. Foliehatten har inte sett detta tillvägagångssätt tidigare! Han undrar om någon gått på denna blåsning?

9 kommentarer:

  1. Förmodar att ett vanligt personrån är enklare för båda parter...

    SvaraRadera
  2. Tack MZ för info. Antingen du vill köpa eller sälja något begagnat finns det risker. "Släpp ingen djävul över bron." Vid personliga kontakter gå inte in eller släpp inte in någon om du inte är säker. Ha en person med som inte går in eller ha en person i annat rum innan du är säker. Det går att träffas på en bensinstation e.dyl. dagtid men din telefon visar ofta vad du bor och då kan det vara fritt fram hemma hos dig.

    - Det var bättre förr. Då fanns det bovar och poliser. Då kunde man lita på ett handslag och deras krafttag.

    SvaraRadera
  3. Tack för att du skrev om detta! Jag har haft en nästan identisk chat med en person som svarade på min annons på FB-market. Jag anade oråd och googlade chronopost och hittade detta. Nu hotar han med att stämma mig på 75 000 kr och 5 års fängelse. Yeah right...

    SvaraRadera
    Svar
    1. How is the situation after that? Have you faced any issue?

      Radera
  4. Hej vi råkade ut för exakt samma förfarande näst intill ordagrant och man känner sig så dum. Vad gjorde ni sen polisanmälde ni händelsen? Vad hände sen?

    SvaraRadera
  5. Hände ingenting! Att polisanmäla har jag mycket dålig erfarenhet av- Polisen avskrift i princip allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vi får vara mer uppmärksamma i framtiden.

      Radera
    2. I have same situation. I ignore to meet them. Do you think it's will be problematic?

      Radera
  6. Tack för värdefull upplysning MZ!! Jag har annons ute på Fb Marketplace och en dam i Tyskland vill köpa mina långfärdsskridskor på samma sätt som dina hibiskus. Jag började googla och hamnade här. Gudskelov. Vecket fôlk!

    SvaraRadera