onsdag 11 augusti 2021

Elsparkcykeleländet!

 I söndags var Foliehatten bjuden till ett födelsedagskalas för ett av barnbarnen! Hon bor i Malmö och när vi lämnat Hyllieområdet för att ta hos till rätt adress var det cirka 1 km och under den korta vägbitrn såg Foliehatten 17 stycken elsparkcyklar slängda lite var stans – diken, nära vägbanan m.fl. ställen.

Vad Foliehatten förstår är det dags att förbjuda dem helt eller ha 18-årsgräns och B-körkort. Det är rena vilda västern med dessa elsparkcyklar. De körs kors och tvärs, på gångbanor, mot körriktningen, och mot rött. Det har blivit allt farligare att promenera i på gatorna. Det är nästan som i filmen Screamers nu att man måste vara på sin vakt för att dessa snabba projektiler kommer farande utan förvarning.
Man har fiskat upp mängder av rostiga elsparkar ur vattnet. Argumentet att det skulle gynna miljön köper Foliehatten inte. De ligger omkullvälta eller stående på gångbanor, övergångsställen och i vägen för folk som promenerar.

Enligt uppgift är det 10 veckors avskrivningstid om de hyrs jämt. Om någon slänger en i sjön efter elva veckor gör det inget för uthyraren eftersom de redan fått kostnaden för den. Det kan knappast vara miljövänligt med dessa batterier som ligger och skräpar på sjöbotten och framförallt verkar individer som åker dem helt oförmögna till vanligt hyfs.

Kan lika så väl förbjuda dem, om vi pratar om hyrflottorna.
Som jag ser det fyller de ingen praktisk funktion. De enda som använder elsparkcyklar är unga och, i mindre utsträckning, personer i åldern 25-50. Dessa personer kan alla ta sig fram för egen maskin eller via cykel.
Dumt att ha ett trafikfarligt, störande och miljöovänligt fordon i stadsmiljö, som dessutom inte främjar vardagsmotion.
Och då har jag inte ens faktorerat in kaoset med elsparkcyklar som ligger och skräpar precis överallt, som jag inte tror går att få bukt med.
Möjligtvis kan elsparkcykel fylla en funktion inom vissa sektorer, typ matleverans, hemtjänst, paketbud osv. Att köpa och använda elsparkcykel för personligt bruk är också ok, antar jag. Men det nuvarande systemet med att kunna hyra elsparkcykel får gärna försvinna, om jag får välj

Sjukvården önskar/vill ha totalförbud, vissa städer har strypt användandet över dygnet, och andra begränsat farterna. Notera mängden konkretiserade problem bara i sporadiska delområden - vad blir summan?

"Nu har Stockholm stad och uthyrarna infört begränsningar // I Stockholm ... nu 21 260 elsparkcyklar // Enligt Trafikkontoret [dvs bara Stockholm] har 1 032 klagomål beträffande elsparkcyklar kommit in mellan den 1 juni och 26 juli // ... infört hastighetsbegränsningar och parkeringsförbud i vissa områden // nu bara köra i 4–6 kilometer i timmen. Flera boende i Hornsberg skickade filmer på hur förarna körde elsparkcyklarna i hög fart längs med kajen och sedan fortsatte rakt ut i vattnet. Men nu ... lugnare // också på att ta fram ... att ... avgift för varje elsparkcykel // De senaste ... 2019 då 613 olyckor med elsparkcyklar inträffade. Mycket tyder på att siffrorna är högre nu, enligt ... överläkare och traumaortoped vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg ... rent elände. Vi får in mellan fyra och sex personer varje dag som ... fått frakturer ... enda lösningen på problemet är att förbjuda uthyrningsföretagen helt, men en start är att förbjuda elsparkcyklar nattetid. I
Oslo har ett sådant beslut redan tagits" ur Svd 27e juli 2021. Om tex ett enskilt sjukhus får in ca fem frakturer om dagen, vad blir det totalt? Du betalar.

Sydsvenskan: ”Elsparkcykelföretag klassar områden som no go-zoner. I Malmö har elsparkcykelföretaget Voi klassat Rosengård, Holma och Kroksbäck som no go-zoner helt eller delvis. Företaget erbjuder inte sina tjänster i områdena och det är förbjudet att parkera där.”

Tobias Persson news desk manager på Voi förklarar företagets beslut för tidningen:
“Vi har tidigare haft verksamhet i både Rosengård och Holma men beslutat att stänga ner på grund av incidenter som skett vid upprepade tillfällen i dessa områden. Vi har haft medarbetare och tredjeparts-leverantörer som har blivit hotade, vilket har lett oss till beslutet stänga ner tjänsten i dessa områden.”

Det stora problemet med elsparkcyklar är att de totalt har konkurrerat ut kollektivtrafiken. För att ta sig från en punkt till en annan i en storstad kan det kosta för en enkel biljett allt mellan 30-40 kr.

Bolt tar en krona per minut och ingen upplåsningsavgift. De andra, Tier & Voi tligger på 2,50 per minut plus en upplåsningsavgift om 10 kr. Sen kan du hos Tier eller Voi köpa ett månadskort som ger dig hur många fria resor som helst för 399 eller 499.
Om man bara kan kliva av sparkcykeln var som helst och avsluta hyrperioden så kommer det att vara kaos fortsättningsvis också. På något sätt borde cykeln vara placerad på ett avsett ställe för att kunna avsluta, annars tickar minuttaxan vidare.

Det borde vara krav på att sparkcykeln ska parkeras i anvisat cykelställ, och om de inte gör det så skulle bolaget som tillhandahåller cyklarna åka på rejäla avgifter. Så pass rejäla att de behöver ta fram en fungerande vad gäller att få cyklarna att stå rätt.

Det är bara att acceptera att en majoritet av brukarna helt saknar folkvett. Lägg ansvaret på bolagen istället för de förståndshandikappade förarna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar