fredag 13 maj 2016

Den rödgröna regeringen vill ta död på landsbygden med den nya bilskatten.

Den rödgröna regeringens utredning om ny bilskatt har blivit klar. Förslagen är hårresande och skrämmande. Åtminstone om du bor på landsbygden, inte är jätterik och måste ta bilen för att handla varor och ta dig till jobbet.

Utredningens förslag handlar om en enorm skattehöjning på vanliga bilar från 3000 kr till 10000 kr per år. Samtidigt kommer de rika storstadsborna subventioneras.

Ökade avgifter på fordon handlar inte om klimat och miljö, det handlar enbart om att maximera inkomsterna till staten för att få budgeten att gå ihop ett tag till, de få kronor de förlorar på fordon som uppfyller miljökraven är än så länge bara några droppar i havet.

Den nya skatten blir en omvänd Robin Hood skatt – den tar från de fattiga och ger till de rika.

Den rödgröna regeringen har satt direktiven för utredningen så regeringen är fullt medveten om att den kommer att göra det svårt för vanligt folk att bo på landsbygden.
Den nya skatten har blivit hårt kritiserad och mycket omskriven även i gammelmedia. Nu ska politikerna förstöra bilmarknaden som man nu förstör elmarknaden med utbyggnaden av förnybar el!

De som köper en ny Tesla kommer att få 60.000 kr i supermiljöpremie. En Tesla model S kostar ca 1.000.000 kronor. Inget för den fattige även om du får 60.000 i statliga subventioner när du köper den.

Det som förvånar mig att Socialdemokraterna stor bakom detta förslag! De gynnar redan de som har pengar och inte sina väljare.

Tesla Model 3 kommer att bli billigare men priser har inte annonserats i Sverige ännu.

Tesla ska börja säljas i USA i slutet av 2017. Priset i USA är satt till från $ 35.000. Mitt tips är att den inte kommer till Sverige förrän 2019 och hamnar runt 450.000 kronor utan subventioner. Tesla Model 3 har kritiserats för sitt trånga bagageutrymme. Inget för en svensk boende i hus på landsbygden.

Hur är det då med Teslans miljövänlighet? 
Bjorn Lomborg har skrivit om att den inte är så miljövänlig. Avgörande är hur elektriciteten som laddar batterierna producerats.

Är det via kolkraft, gas som är fossil kraft eller koldioxidfri kraft? I Sverige är elen idag producerad utan koldioxidutsläpp men om kärnkraften avvecklas - som Stefan Löfven planerar - så kommer importen av el att öka.

I länder som Indien och Kina produceras det mesta av elen med kol. I Singapore fick Tesla ägare böta $11.000 får för höga koldioxidutsläpp,
läs här.

Anledningen var att elen producerades med CO2-utsläpp och det sattes en faktor 0.5 g CO2/Wh för elproduktionen.
Bjorn Lomborg visar att världens alla elbilar har fått 100.000.000.000 kronor i subventioner men har bara sparat 3.3 miljoner ton koldioxid. Detta kommer att reducera jordens temperatur - om man nu tror på IPCC:s klimatmodeller - med 0.000001 grader till år 2100 motsvarande att globala uppvärmningen skjuts upp 30 minuter.

Men hur är det med den totala miljöpåverkan av en elbil jämfört med en snål dieselbil?
Då ingår även produktionen t.ex. så har en elbil litiumbatterier som även kräver nickel och kobolt. EPA har gjort en studie om detta. Produktionen av batterier för Tesla sliter en hel del på miljön.

Experternas omdömen går isär om miljöfarligheten.
Nu pågår det en jakt på litium som kan bli en bristvara och det spekuleras en hel del. Veckans Affärer har skrivit om detta.

Kommer Litium att räcka till massproduktion av elbilar?
Blir det ett Peak-Litium snart?
Under alla förhållande är elbilen inte så miljövänlig som det framställs.

Men regeringens utredning tittar ingenting på totala miljökonsekvenserna. Nollutsläpp av koldioxid när man kör elbil ger stora subventioner. Det kan bli så framöver att en snål diesel blir miljövänligare än en elbil.
Vi får nu en mycket stor skattechock på vanliga bilar. Till förslaget har regeringen Löfven redan beslutat höja bensin- och dieselskatten rejält.

Kör du 2500 – 3000 mil om året får du en minsta skattehöjning 2016 – 2018 om 6900 kronor, Skattebetalarna
Med 5 mil till jobbet och du reser med bil kommer du snabbt upp över 2500 mil om året även om du kör bara lite privat.
Regeringen Löfven har indexerat skattehöjningen på drivmedel så den kommer att öka mer och mer. Tillsammans med utredningens förslag blir det mycket dyrt att ha bil framöver. Om du inte är rik, bor i en storstad och köper en elbil. Det blir dyrt ändå men då får dessutom lantisarna betala dig för att du ska få en elbil billigare.


I Sverige har de som bor på landsbygden statistiskt lägre inkomster än storstadsborna. De är också beroende av bilen på ett helt annat sätt. Ingen tunnelbana finns eller bussar saknas också eller går mycket sällan. Bilen är enda alternativet. Att köpa en ny Tesla för 450.000 kronor är inget alternativ för de flesta. På landet behöver man också en bil som kan lasta mer - typ V70.

Tekniken finns inte för att fasa ut fordon med traditionell motorteknik. Den som påstår något annat ljuger eller är förvillad, förvirrad, indoktrinerad, obildad, etc.

Till dessa intill infantila tankegångar, saknas insikt om att elbilar inte laddar sig själva. Motoreffekten kräver laddning från batterier som tar sin laddningsström från ett elnät. Det tragiska är att samma politiker som vill skrota våra personbilar, lastbilar, traktorer etc, samtidigt vill skrota kärnkraften. Hur är det ställt?

Man inplanterar ett problem i befolkningen som sedan de rödgröna politikerna måste adressera. Motståndet mot att höja skatt på bensinbilar har nu minskats till den grad att det är görligt.
Målet är att få in så mycket skatt som möjligt som man sedan kan distribuera.

Helt enligt den socialistiska modellen?

Så länge alla politiska partiers företrädare med en dåres envishet och som en ryggmärgsreaktion nämner klimatet som roten till allt elände blir det nog svårt att tänka om. Demokrati är det bästa styrelseskick mänskligheten kommit på. Svagheten i systemet är bara, att det inte går att byta färdriktning förrän en majoritet har fattat att man är på väg åt fel håll

Vad tycker övriga Allianspartier?
Nya Moderaterna – sover ni?
Centerpartiet - bryr ni er om landsbygden nuförtiden?
Vänsterpartiet bryr ni er alls längre om arbetares villkor?

När politiker lägger sig i frågor om teknik och vetenskap så blir det kaos.  Den totala dumheten regerar.

Glöm inte en sak:
”Bilskatterna handlar inte om att kontrollera klimatet utan att kontrollera folket”

Nu står det klart (S) = Stolle partiet
(M
P
) = Musse Pigg-partiet
S + MP = Ett fåtal stollar regerar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar