Samhällsbyggnadsnämnden
i Botkyrka kommun beslutade att avslå en mans begäran, om att få ut
e-postmeddelanden med bilagor som hade skickats till en tjänsteman
hos kommunen från bland annat Trafikverket, Svenska kyrkan och
Sweco. Begäran gällde meddelanden om "Avtal för bullervall,
Prästviken Botkyrka" och "trafikens förutsättningar"
med mera.
Kommunen
motiverade sitt avslagsbeslut med att meddelandena hade skickats till
kommunen i syfte att bereda ett pågående ärende, inför dess
slutliga avgörande och att de därför inte ens utgjorde allmänna
handlingar. De hade inte heller arkiverats.
Kommunen hänvisade till bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen där det framgår att utkast under vissa förutsättningar, till exempel handlingar som har skickats "för samråd", inte utgör allmän handling.
Kommunen hänvisade till bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen där det framgår att utkast under vissa förutsättningar, till exempel handlingar som har skickats "för samråd", inte utgör allmän handling.
Mannen
överklagade beslutet till Kammarrätten i Stockholm och pekade på
att e-postmeddelandena och dessas bilagor utarbetats av externa
företag och att bestämmelsen i tryckfrihetsförordningen därför
inte kunde tillämpas.
Kammarrätten
konstaterade att samtliga e-postmeddelanden - inklusive bilagor -
utgjordes av allmänna handlingar. De hade inte lämnats till
kommunen i "samrådssyfte" och omfattades därför inte av
den åberopade bestämmelsen. Handlingarna hade inkommit till och
förvarades hos kommunen och var därför allmänna handlingar och
det upp till kommunen att sekretesspröva dem.
Kommunen
överklagade till Högsta förvaltningsdomstolen avvisar
överklagandet. HFD understryker i sitt beslut att att endast den
sökande och alltså inte myndigheten är behörig, att överklaga
ett beslut om rätten att ta del av allmän handling.
Det
Botkyrka kommun inte hade ”kläm” på var att
offentlighetsprincipen inte bara handlar inte om domar. Det handlar
om att alla ska ha rätt att ta del av offentliga/allmänna
handlingar. Det handlar om maktbalans och att motverka korruption.
Det är viktigt att inte bara de redan inflytelserika får ta del av
viktig information. Inte bara de som är statligt godkända och
betrodda. Med medborgarna avses inte nödvändigtvis enbart
journalister. Med medborgarna menas alla medborgare, faktum är att
offentlighetsprincipen, även gäller icke-medborgare. Man behöver
inte ens vara bosatt i Sverige eller befinna sig inom Sveriges
gränser, för att nyttja tryckfrihetsförordningens principer om
offentlighet.
Det
är just därför de rödgröna i Sverige vill begränsa den. För
att få mer kontroll och mer makt. Man gillar inte att
"alternativmedia och medborgare" visar upp en annan
bild, än den de själva så gärna vill måla upp. När problemen
ökar i Sverige ökar också behovet av att dölja dessa. Annars har
man inga väljare kvar.
Tack
vare offentlighetsprincipen har flera oskyldiga kunnat få
upprättelse, då journalister och andra kunnat granska domarna.
Quick, Linna, m.fl.
Makten
ska kunna granskas. All makt utgår från folket, och vi som
medborgare ska självklart ha rätt att själva söka information, om
hur våra skattepengar används. Utan offentlighetsprincipen hade vi
aldrig fått reda på kommunpampar som festar loss på Mallorca,
statligt anställda som fifflar med löner m.m. Program som ”Uppdrag
granskning och Kalla fakta” hade saknat förutsättningar för att
ens bedriva sin grävande journalistik.
Utan
offentlighetsprincipen hade politiker och tjänstemän inte kunnat
granskas. Samma sak med andra myndigheter. Hur vet du att en
upphandling gått rätt till? Genom att begära ut information
kring hur man gjort, vilka anbud som fanns, vem från
kommunen/myndigheten som var ansvarig, samt vem som vann
anbudet. Utan offentlighetsprincipen så hade du aldrig kunnat
få ut information kring sådana saker.
Hur vet du att polisen inte undanhåller massa information i utredningar? Informationen går att få ut.
Hur får du reda på varför en åklagare lägger ner en utredning eller hur får du reda på varför en dom blev som den blev?
För att vi har offentlighetsprincipen.
Ett
mycket intressant fall är en
företrädare för Medborgerlig Samling som
på Sala Kommuns Facebooksida ställde
frågan
om kommunens befolkningsökning berodde på mottagande av
invandrare.
Kommunens kommunikatör vägrade svara på frågan med hänvisning till att den var del av ett "invandringsfientligt spår". Utöver det googlade han sannolikt frågeställaren och när han såg att hon var från Medborgerlig Samling meddelade han att "samtliga agitatorer" från partiet skulle komma att blockeras från kommunens hemsida.
En pikant detalj i sammanhanget är att kommunikatören har bakgrund som journalist, han har vunnit det stora journalistpriset och arbetat på medier såsom Expressen och Sveriges television. Ett högst olämpligt beteende av en offentlig myndighet, att bemöta medborgare på det sätt.
Kommunens kommunikatör vägrade svara på frågan med hänvisning till att den var del av ett "invandringsfientligt spår". Utöver det googlade han sannolikt frågeställaren och när han såg att hon var från Medborgerlig Samling meddelade han att "samtliga agitatorer" från partiet skulle komma att blockeras från kommunens hemsida.
En pikant detalj i sammanhanget är att kommunikatören har bakgrund som journalist, han har vunnit det stora journalistpriset och arbetat på medier såsom Expressen och Sveriges television. Ett högst olämpligt beteende av en offentlig myndighet, att bemöta medborgare på det sätt.
Offentlighetsprincipen är en fundamental grundpelare för att ett samhälle skall kunna fungera och då för man neka information. Dessutom skall politisk tillhörighet inte ha någon betydelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar