onsdag 12 augusti 2020

Det kostar för de som vill leka klimatsmarta att äga en elbil!

De första Renault Zoe börjar bli mer än 5-6 år gamla och det är är dags för byte om den rullat mycket. Nypris på dessa bilar beroende på rabatter låg mellan 320-350.000. Garantitiden för batteriet varar i tre år och ett nytt kostar 90.000:-. Lägg sedan till kostnaden för byte av batteriet som går på cirka 20.000. 110.000 för ett battteribyte. Garantin gäller endast till 16.000 mil, alternativt 8 år och det som gäller på de allra flesta elbilar på marknaden. Nytt batteri till en Tesla är enormt dyrt.

En kamrat till Foliehatten har en drygt 3 år gammal Zoe och den har rullat 12.000 mil. Han åkte in till bilfirman för att diskutera byte och blev erbjuden 65-70.00 beroende på skick och kondition på batteriet. Det kunde bli ännu mindre efter test. Det finns uppgifter om 20-25.00 om batteriet är slut. Bytet gällde en ny elbil Renault Zoe. En förlust på cirka 270.000 på tre år och en milkostnad på cirka 23 kr/mil i värdeminskning.
Foliehatten äger en Toyota Verso som gått 12.000. Han var inne för en vecka sedan och diskuterade byte till en Toyota RAV4 och blev erbjuden 100.000. På de tio problemfria åren har milkostnaden varit 15 kr.

Om batteriet skulle bli defekt
på en tre år gammal Zoe när garantin gått ut, så är bilen värdelös, om du inte köper ett nytt för 90.000 + kostnaden för batteribyte och det är mer än vad bilen är värd.
Foliehatten kamrat var lite bekymrad över kvaliteten på batterierna. Enligt Renaultverkstad hade nu i våras två nyare Z
oe med defekta batterier, båda var nästan nya och hade endast rullat 2500 mil respektive 4000 mil och enligt verkstaden är defekta batterier - citat: "inte jätteovanligt."

Nu kommer ett intressant problem upp på bordet när det gäller elbilar.
Garantitiden för batteriet är 16.000 mil eller åtta år. Kvalitén och hållbarheten på batteriet säger att du skall ha mycket tur om det håller i 16.000 mil eller 8 år. Enligt Foliehattens kamrat fick han ladda betydligt oftare efter det att bilen hade gått över 10.000. Det är exakt samma problem med gamla Iphone och eltandborstar. Det finns uppgifter om de som köpt elcyklar av Biltema. Batteriet blir efter 300 st uppladdningar inte bra. Knappt 10 km klarar det utan fullständig omladdning.. Ett nytt batteri kostar hälften av vad cykeln kostade.
Ett allvarligt miljöproblem är återvinningen av uttjänade elbilsbatterier. I takt med att fler och fler batterier behöver bytas, finns idag ingen anläggning i Sverige som klarar av att återvinna den mängd det handlar om. Export till Afrika för att bli av med miljöproblemen kan kanske bli en faktum!

Det här är ett problem som elbilsskeptiker lagt fram länge men som inte tycks tas på allvar av tillverkarna. Andrahandsmarknaden för de här bilarna kommer vara sval milt uttryckt. En livslängd på 3-4 år (om man nu inte vill köpa nytt batteri för priset av en Dacia) medan folk fortfarande kör runt i fullt fungerande Volvo 240.

När bilar anses uttjänta värdemässigt i Europa exporteras de ofta till Afrika. En elbil med förbrukat batteri vill ingen ha, inte ens afrikanerna. Klart de kan spänna en åsna framför elbilen och namnge åsnan efter någon känd politiker!

Elbils-vurmare är ett sällsynt korkat släkte. Åtminstone någon har till slut fattat, att den där elen de tror är gratis (bara för att någon annan betalar för den) ändrar inte på den totala milkostnaden när värdeminskningen sjunker som en sten i vatten. Det finns ingen gratis lunch, inte ens med en Renault Zoe.
Nu när kostnaderna och värdeminskningen för elbilen blivit ett faktum och att det kostar skjortan, kan det innebära att privatpersoner lämnar elbilen och istället köper en fossildriven bil. Myndigheter/kommuner kommer att fortsätta köpa elbilar. Kostnaden får skattebetalarna stå för. Foliehatten hoppas på några rejält kalla vintrar, så att dessa elbilsfantaster får sig en tankeställare, när inte elbilen inte startar vid -20 C.
Du kan själv göra ett test. Lägg ditt Iphonebatteri i frysen ett dygn och testa sedan om du får igång din Iphone! Svaret är NEJ!


Trendiga prylar som elbilen tenderar båda parter att bättra på sanningen. Tillverkarna vill framhävda varornas perfektion och kunderna vill bekräfta både för sig själva och andra att det hutlösa priset var värt att betala. Din Tesla behöver rulla mer än 20000 mil på varje batteripack för att den skall vara klimatmässigt bättre än en utsläppsfri dieselbil och då fungerar inte marknadsföringen som "utsläppsfritt" taxiföretag om batterierna behöver bytas innan dess.

Foliehatten hade gärna sett att något oberoende provningsinstitut testade några bilar för att under kontrollerade former undersöka hur långt bilarna rullar utan reparationer. Då hade man kunnat avfärda både skräckhistorier och solskenshistorier. Tyvärr tycks ingen vilja betala för sådana tester. Om tillverkaren betalar själv så blir testerna naturligtvis inte oberoende, så det krävs statliga medel eller liknande för att skapa trovärdighet.

Östersunds kommun äger 400 bilar, varav ett fyrtiotal elbilar. Två vintrar i rad har flera av dem, Renault Zoe, inte startat på grund av kylan. När temperaturerna kröp ner mot minus 20 strejkade batterierna.

Sverige fick i juni månad ett Klimatkollegium. En centralkommitté med Stefan Löfven som ordförande och 7 ministrar från S och MP. En centralkommitté där det naturvetenskapliga kunskaperna om miljö/klimat enligt deras CV, inte ens befinner sig på gymnasienivå. Nu skall dessa genier besluta om en grön skatteväxling och Foliehatten gissar att de fossildrivna bilarna utsatta för ännu mer skatter.
Att centralkommittén skall följa elbilmarknaden och se vad som händer där, kan vi bara drömma om.

2 kommentarer:

  1. Köp du en RAV 4 och sov lugnt!
    Det enda som skrämmer mig är att vi tänker taga bilen till det underliga landet sverige från trygga Finland i morgon...
    Håll tummarna, please!

    SvaraRadera
  2. Det är svensk PK-media som driver på det här. Gå in på vilken bilsite du vill och du kommer att finna att de skriker "Halleluja" hela tiden. Total galenskap, är vad det är. Finansierad av svenska skattepengar.

    SvaraRadera