En
person som igår på morgonen,
loggade
in på Nordeas mobil-app, blev mött av en texten ”Beyourself!” med
en Prideflagga vid sidan
av på
startsidan. Efter
kontakt med
kundsupport, framkom,
att man
inte ta bort eller ändra välkomstmeddelandet. Kundsupport
svarade med att de är stolta sponsorer av Pride som står upp för
allas värde,och att det inte går att ta bort flaggan. Foliehatten
hörde att SEB och Swedbank, hade samma reklam i
bankautomaten.
Foliehatten anser inte det ankommer på en bank att pracka på kunderna kontroversiella budskap. HBTQ-frågor är definitivt minerad mark. Han tycker, att företag ska hålla sig lång borta kulturyttringar eller politisk propaganda. En bank ska vara bank.
Foliehatten anser inte det ankommer på en bank att pracka på kunderna kontroversiella budskap. HBTQ-frågor är definitivt minerad mark. Han tycker, att företag ska hålla sig lång borta kulturyttringar eller politisk propaganda. En bank ska vara bank.
Andra företag har börja utnyttja regnbågsfärgerna för att tjäna mer pengar, bl.a. IKEA och nu senast Älvsbyhus. De räknar kallt med att "dumsvenne" antingen inte bryr sig eller är positivt inställd till ”allas lika rättigheter.” Alla företag missar, att 20% som röstar SD generellt inte är positiva till Priderörelsen. Många invandrare är definitivt negativa till HBTQ. Redan där har de förargat 35-45% av befolkningen, men andelen kan vara mycket större. Skulle inte alls bli förvånad om en majoritet av de som bor i Sverige, är negativa till HBTQ.
Från Foliehattens sida blir det bojkott. Gillar inte Nordea sedan tidigare och kommer inte överväga den banken, vid nästa bankbyte.
Det
är väldigt olämpligt oavsett hur mycket man sympatiserar med HBTQ
eller
ej.
Problemet med PK överlag, är att man tagit politiska frågor och
politisk aktivism och försökt göra dem till allmängiltiga
sanningar som inte kan ifrågasättas. Alla ska älska Pride och nu
trycker man ner det i halsen på folk, via samhällsviktiga
institutioner som inte ska ta politisk ställning.
En bank ska vara öppen för alla oavsett sexuell läggning eller etnicitet o.s.v. Men det är också den personens ensak. Banken ska även vara till för personer med konservativ läggning eller väldigt kristna personer som förknippar Pride med ett översexualiserat jippo. Man PK struntar i det här, att samhällsservice ska vara till för alla, för precis som med kommunism, saknar kritikernas åsikt värde. De är inte människor, utan något ont som ska bekämpas. Foliehattens preferenser vad gäller sexualitet är något personligt och ingen ska kunna påverka den bilden utifrån. Lite som någon som är fast i spelmissbruk får reklam för olika nätcasinon, lika sjukt.
En bank ska vara öppen för alla oavsett sexuell läggning eller etnicitet o.s.v. Men det är också den personens ensak. Banken ska även vara till för personer med konservativ läggning eller väldigt kristna personer som förknippar Pride med ett översexualiserat jippo. Man PK struntar i det här, att samhällsservice ska vara till för alla, för precis som med kommunism, saknar kritikernas åsikt värde. De är inte människor, utan något ont som ska bekämpas. Foliehattens preferenser vad gäller sexualitet är något personligt och ingen ska kunna påverka den bilden utifrån. Lite som någon som är fast i spelmissbruk får reklam för olika nätcasinon, lika sjukt.
Ett
aktiebolag ska skapa värde för ägarna genom att skapa värde för
kunderna. Politiskt ställningstagande i kontroversiella frågor
skapar oftast inte värde för ägarna, utan tvärtom kan och har
lett till konkurs. Nu är de aktuella exemplen familjeföretag och
man får utgå ifrån att det är så ägarfamiljerna känner. Ett
publikt eller offentligt ägt bolag är en annan sak. Här kan man
utgå ifrån att det primära intresset för ägarna inte är att
bygga hus eller snickra möbler, utan en investering. I ett land med
”normalt debattklimat” brukar aktivism inom företagsledningarna
som orsakar lägre börsvärde "belönas" med ett
frånskiljande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar