Det
svenska samhället har totalt tappat kontrollen över
lag och ordning. Istället för att satsa mer resurser på vad som
smugglas in i landet och allt stöldgods som går ut ur landet har
Tullen istället
fått minskade resurser. I praktiken innebär det att de inte kan
fullgöra det de är ålagda att göra - kontrollera in
och utförsel!
Tullen
i Malmö tvingas ofta släppa in vissa
bilar
i Sverige, trots att man misstänker att de smugglar vapen eller
droger. Orsaken är underbemanning och
när
den enskilde tulltjänstemannen - som arbetar utan tjänstevapen -
anser att det är för stor risk att göra en kontroll.
Jan
Martinsson, fackordförande för tullen i Malmö: ”Vi drar oss för
att plocka ut en bil med exempelvis fem stycken som tillhör något
kriminellt band, eftersom vi inte har tillgång till någon backup.
Det är framförallt nattetid och vid tillfällen då tullen är
underbemannad, som personalen tvingas släppa förbi misstänkta
fordon.
Tullen
känner
till,
att just i Malmö är det mycket vapen. Man kan säga att polisen
har en viss skyldig att hjälpa oss, men den hjälpen kommer att ta
alldeles för lång tid, om något skulle hända.”
Enligt
Jan Martinsson borde antalet tulltjänstemän i Skåne och Blekinge
vara dubbelt så stor som den är i dag, för att kontroll av fordon
och personer in i Sverige ska fungera tillfredsställande.
I
ett debattinlägg i Sydsvenskan skriver Johan Lindgren, för
Tull-Kust, det fackförbund som organiserar anställda inom
Tullverket och Kustbevakningen:
"Det är hög tid att regeringen tar sig an den gränsproblematik, med ökad smuggling av vapen och droger, som finns i Skåne. Oförmåga att visa sig handlingskraftig mot kriminalitet och smuggling kan slå hårt mot de partier som inte är villiga att sätta in tillräckliga åtgärder.”
Det är inte bara den ökade smuggling som är ett stort problem, men även stöldgods som förs ut ur landet. Bara i år har antalet stölder av båtmotorer ökat med 30%.
"Det är hög tid att regeringen tar sig an den gränsproblematik, med ökad smuggling av vapen och droger, som finns i Skåne. Oförmåga att visa sig handlingskraftig mot kriminalitet och smuggling kan slå hårt mot de partier som inte är villiga att sätta in tillräckliga åtgärder.”
Det är inte bara den ökade smuggling som är ett stort problem, men även stöldgods som förs ut ur landet. Bara i år har antalet stölder av båtmotorer ökat med 30%.
I
Tullverkets uppdrag ingår inte att förhindra utförsel av stöldgods
och en lagändring måste till för att utöka myndighetens
befogenhet.
Att det i stort sett är svängdörrar hos Tullen är väl ingen nyhet. Det här landet styrs i mångt och mycket på ett så löjeväckande och katastrofalt sätt att en parodi på parodin står sig slätt i jämförelse!
För att komma fram till ett beslut måste man första ta till politikernas paradgren: en utredning som antingen slutar med ett förslag, om det varit mycket skriverier i media. Men oftast begravs frågan, för ett beslut om några år och då hoppas politikerna att frågan är glömd.
Signalerna vi nu ger omvärlden är att vi är retarderade idioter som inte kan stå emot någonting alls, smuggling och utförsel av stöldgods ”as usual!”
Att det i stort sett är svängdörrar hos Tullen är väl ingen nyhet. Det här landet styrs i mångt och mycket på ett så löjeväckande och katastrofalt sätt att en parodi på parodin står sig slätt i jämförelse!
För att komma fram till ett beslut måste man första ta till politikernas paradgren: en utredning som antingen slutar med ett förslag, om det varit mycket skriverier i media. Men oftast begravs frågan, för ett beslut om några år och då hoppas politikerna att frågan är glömd.
Signalerna vi nu ger omvärlden är att vi är retarderade idioter som inte kan stå emot någonting alls, smuggling och utförsel av stöldgods ”as usual!”
Tullen
gör flest kontroller vid Öresundsbron och mellan Helsingborg och
Helsingör.
De
senaste åren har
en
tydlig trend kunnat
dokumenterats att
förutom
smugglingen
av cannabis, kokain och heroin har
beslagen
av vapen och farliga föremål ökat.
Enbart i Malmö och Helsingborg beslagtog Tullen till exempel 25 kilo heroin och drygt 950 vapen under förra året. Det är en ökning med 44 procent på två år. Samtidigt råder det ingen tvekan om att dessa beslag bara är toppen av ett isberg.
Enbart i Malmö och Helsingborg beslagtog Tullen till exempel 25 kilo heroin och drygt 950 vapen under förra året. Det är en ökning med 44 procent på två år. Samtidigt råder det ingen tvekan om att dessa beslag bara är toppen av ett isberg.
Idag
är det
inga som helst problem att få tag i
insmugglade varor som vapen, narkotika och alkohol. Den
organiserade brottsligheten är
i
hög grad beroende av en icke
fungerande
gränskontroll. Ett av
problem
är den
dåliga samordningen
av
brottsbekämpningen, men
framför allt brist på resurser och personal.
Flera
myndigheter är inblandade och det största ansvaret
vilar på polisen,
men även
Tullen är inblandad. Polisens konfiskeringar är bara ett ”nålstick”
och det smugglas snabbt in det som konfiskerades.
Det
absolut effektivaste brottsbekämpningsmetoden är att Tullen gör
stora beslag vid gränsen av det som smugglas in, än att Polisen
letar efter små knarkpåsar på gator och torg.
Enligt
Tullverkets underlag för 2018 års budget, som lämnats till
regeringen, måste antalet anställda minskas med 135 heltids
tjänster och de anställda som går i pension ersätts inte nästa
år, om inte mer pengar tillförs. Det
blir det ännu större svängdörrar
Ett
stort problem är alla stölder som genomförs i lantbruket och de
som säljer lantbruksmaskiner har de senaste åren varit utsatta för
enormt mycket stölder. Tjuvarna
vet exakt vad de är ute efter, dyra traktorer, gps eller växtskydd.
Båtmotorstölderna har länge varit ett gissel för svenska båtägare och det stjäls varje år utombordsmotorer för mer än 100 miljoner kronor och i år har det ökat med 30 %. Kostnaderna ersätts till stor del via försäkringar vilket försäkringsbolagen tvingas bemöta med höjda premier.
Båtmotorstölderna har länge varit ett gissel för svenska båtägare och det stjäls varje år utombordsmotorer för mer än 100 miljoner kronor och i år har det ökat med 30 %. Kostnaderna ersätts till stor del via försäkringar vilket försäkringsbolagen tvingas bemöta med höjda premier.
Nu
måste regeringen ta sitt ansvar och
koncentrera insatserna till de gränsstationer som tjuvarna måste
passera. Det är hög tid att vi i Sverige slutar stå handfallna
inför stöldligornas framfart. Därför bör och
skall Tullverket
snarast ges utökad befogenhet att ingripa när man misstänker att
det handlar om utförsel av stöldgods.
Nu
är måttet rågat anser Svedea och menar att tullen måste ges
befogenhet och uppdrag att agera för att stoppa utförseln av stulna
båtmotorer.
Internationella
ligor stjäl i Sverige. Stöldgodset förs huvudsakligen österut på
de bilfärjor som trafikerar Östersjön. I Östeuropa är nyare
båtmotorer hett eftertraktade på hälarmarknaden och eftersom ingen
utförselkontroll förekommer är risken för tjuvarna att åka fast
mycket liten.
Många känner stor frustration över att inget görs från statsmakten, trots att det över en tioårsperiod handlar om värden för miljardbelopp som förts ut ur landet. Statsmakterna visar en stor nonchalans inför problemet vilket är totalt obegripligt med tanke på omfattningen.
Hos Svedea har antalet utombordarestölder hittills i år varit närmare 40 procent fler än 2016. Av de inbetalda premierna för båtar med utombordsmotorer av nyare datum går idag närmare hälften till stölder. En minskning av stölderna skulle möjliggöra markanta premiesänkningar.
Det är förståeligt att trafiken fortsätter när risken att åka fast i en gränskontroll är i det närmaste obefintlig. Inte ens i de mest uppenbara fallen får tullen ingripa på egen hand mot misstänkta tjuvar.
Sverige i ett nötskal – vi har en regering som bara tittar på, medan tjuvarna får härja fritt! Ordet skandal räcker inte till!
JA du, hela armadan av politiska partier gör ALLT för att sänka landet så snabbt som möjligt. Landet faller lika snabbt som Twin Towers. Alltså, vi är utsatta av en terrorregim.
SvaraRadera