Kawesa
har sannerligen inte legat på latsidan i att utnyttja sin ställning
som privilegierad
svart kvinna. På kort tid har hon med hjälp av sin rastillhörighet
avancerat i den politiska hierarkin för att berätta för oss andra
att hon är ett offer och att det existerar en manlig vit
konspiration som håller henne tillbaka.
Nättidningen
Feministiskt perspektiv skriver nu
om
hur Kawesa ertappats med att plagiera andra forskares verk om
"vithet". Undra hur långt det ska gå innan hon får gå?
Först kopplingen till islamisterna, sedan detta... blir bara bättre
och bättre!
Victoria Kawesa inbjöds till G16, arrangerad av Nationella sekretariatet för genusforskning, som en av huvudtalarna. Ämnet var svarta kroppar och vit vrede – reaktioner på Black Lives Matter i Sverige. I publiken fanns doktoranden Therese Svensson som forskar om vithet och icke-vithet inom ämnet litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Therese Svensson kunde identifiera ett stort antal formuleringar på Kawesas powerpoint presentation som sina egna, utan att det fanns en referens till hennes arbeten. Inte heller i sitt tal nämnde Kawesa att texten var hämtade ur Svenssons arbete. Formuleringarna, närmare 20 stycken, finns i Therese Svenssons magisteruppsats ”Trött på vithet”. Intersektionalitet i Dan Anderssons Kolarhistorier och Chi-mo-ka-ma samt i en vetenskaplig artikel med liknande rubrik i Edda. Nordisk tidskrift för litteraturforskning.
Victoria Kawesa inbjöds till G16, arrangerad av Nationella sekretariatet för genusforskning, som en av huvudtalarna. Ämnet var svarta kroppar och vit vrede – reaktioner på Black Lives Matter i Sverige. I publiken fanns doktoranden Therese Svensson som forskar om vithet och icke-vithet inom ämnet litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Therese Svensson kunde identifiera ett stort antal formuleringar på Kawesas powerpoint presentation som sina egna, utan att det fanns en referens till hennes arbeten. Inte heller i sitt tal nämnde Kawesa att texten var hämtade ur Svenssons arbete. Formuleringarna, närmare 20 stycken, finns i Therese Svenssons magisteruppsats ”Trött på vithet”. Intersektionalitet i Dan Anderssons Kolarhistorier och Chi-mo-ka-ma samt i en vetenskaplig artikel med liknande rubrik i Edda. Nordisk tidskrift för litteraturforskning.
Enligt
Doktorandkommittén på Göteborgs universitet som har satt sig in i
ärendet är det fråga om plagiat, stöld av annans verk. Detta är
riktigt allvarligt i den akademiska världen. På den nivå att man
får sparken.
Plagiering
som
Kawesa
sysslade
med lär
försvaga hennes
ställning
i F! betydligt mer än hennes otaliga betalningsanmärkningar och
FB-vänskap
med
islamister. Ovanligt många av F!:s medlemmar är akademiker eller
högskolestuderande. Många av dessa känner sig garanterat obekväma
med att företrädas av någon som begår så allvarliga brott mot de
akademiska spelreglerna.
Ta
er gärna tid att läsa jämförelsen som
presenteras:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...forskares-verk
Förutom det självklara att Kawesa har plagierat sin text kan man få sig ett litet skratt. Detta är akademin år 2017:
"Vitheten är inte först och främst en egenskap hos kroppar utan ett historiskt tillstånd, och de kroppar som passerar därigenom utan att bli stoppade är de kroppar som vi i vardagligt tal kallar vita".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...forskares-verk
Förutom det självklara att Kawesa har plagierat sin text kan man få sig ett litet skratt. Detta är akademin år 2017:
"Vitheten är inte först och främst en egenskap hos kroppar utan ett historiskt tillstånd, och de kroppar som passerar därigenom utan att bli stoppade är de kroppar som vi i vardagligt tal kallar vita".
Tydligen
är plagiatoffret den vita kroppen som startade den antirasistiska
twitter kampanjen #inteerkvinna,
där kvinnliga vita kroppar undanbad sig beskydd av vita manliga
kroppar från sexuella övergrepp från svarta manliga kroppar.
Vidrigt, dehumaniserande dravel som skulle ha gjort Hitler avundsjuk.
"Men det är ju människor ni har föst in i gaskammaren, människor!!!" "Nej då, det är bara vita kroppar. Cirkulera.”
Det här debaclet är en perfekt bomb som slår åt två önskade håll.
Internt inom F! bland dess ”skitnödiga” akademiker är det extremt graverande att hon ägnat sig åt att plagiera eller snarare appropriering. Det är som att sitta i styrelsen för Ung vänster och bli ertappad med att vara riskkapitalist. Hon har ”skitit” i det blå skåpet och kommer att få många onda blickar från publiken hädanefter.
Utåt är det besvärande att vanliga Svenssonkvinnor som sympatiserar med F! för att det känns lite oskyldigt progressivt sådär nu får läsa vilka sjuka, sjuka jävla idéer som florerar bland dessa feminister.
Vidrigt, dehumaniserande dravel som skulle ha gjort Hitler avundsjuk.
"Men det är ju människor ni har föst in i gaskammaren, människor!!!" "Nej då, det är bara vita kroppar. Cirkulera.”
Det här debaclet är en perfekt bomb som slår åt två önskade håll.
Internt inom F! bland dess ”skitnödiga” akademiker är det extremt graverande att hon ägnat sig åt att plagiera eller snarare appropriering. Det är som att sitta i styrelsen för Ung vänster och bli ertappad med att vara riskkapitalist. Hon har ”skitit” i det blå skåpet och kommer att få många onda blickar från publiken hädanefter.
Utåt är det besvärande att vanliga Svenssonkvinnor som sympatiserar med F! för att det känns lite oskyldigt progressivt sådär nu får läsa vilka sjuka, sjuka jävla idéer som florerar bland dessa feminister.
Polisanmälan
mot Kawesa är rolig på många olika sätt.
Texten i sig: Vithet. 2017!
”Therese Svensson, doktorand i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, är en av initiativtagarna till #inteerkvinna – en nationell protestaktion mot rasistiskt våld."
Fattas bara att dessa två feministiska och vithets normkritiska kvinnor råkar i våldsamheter med varandra för att föreställningen skall bli komplett.
Texten i sig: Vithet. 2017!
”Therese Svensson, doktorand i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, är en av initiativtagarna till #inteerkvinna – en nationell protestaktion mot rasistiskt våld."
Fattas bara att dessa två feministiska och vithets normkritiska kvinnor råkar i våldsamheter med varandra för att föreställningen skall bli komplett.
Det
mest spännande som skulle kunna hända härnäst är utifall Kawesa
anklagar Svensson för att kritiken egentligen bottnar i att hon är
svart. Då kanske äntligen ett statligt finansierat praktskämt
som Svensson inser hur absurd debatten kring hudfärg är och kan
ägna sig åt sådant som adderar värde istället.
Jisses, vilken cirkus av människor. Vilket hade gått an om vi skattebetalare inte hade betalat detta. Det visar ju återigen att genusvetenskap och liknande "vetenskap" långt ute i vänsterkanten är allt annat än riktig vetenskap.
Jisses, vilken cirkus av människor. Vilket hade gått an om vi skattebetalare inte hade betalat detta. Det visar ju återigen att genusvetenskap och liknande "vetenskap" långt ute i vänsterkanten är allt annat än riktig vetenskap.
Efter
att ha rådgjort med jurister och ordföranden för disciplinnämnden
beslutade Linköpings universitet att inte föra saken vidare. Någon
disciplinär påföljd verkar det inte bli, eftersom Kawesa
är doktorand och att plagiatet inte skedde vid examination. Hon
verkar dock ha fått någon form av "varning" vad nu det
innebär.
För
den som är intresserad är här
Svenssons uppsats:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/207...77_31471_5.pd
”Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vithet och svarthet som litterära formationer tar gestalt i Dan Anderssons Kolarhistorier och Chi-mo-ka-ma samt hur detta påverkar texternas formulerande av människoskapet. För att uppnå detta syfte när läser jag texterna ur ett vithetskritiskt perspektiv och tar fasta på den diskursivitet som aktualiseras i en sådan läsning. Användningen av begreppet diskurs ansluter uppsatsen igenom till den tradition som etablerats av Michel Foucault.3"
Om jag hade varit handledare eller examinator hade jag kommenterat otydligheterna som jag har markerat ovan. Rena snurren. Hur kan detta få passera på magisternivå?
”Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vithet och svarthet som litterära formationer tar gestalt i Dan Anderssons Kolarhistorier och Chi-mo-ka-ma samt hur detta påverkar texternas formulerande av människoskapet. För att uppnå detta syfte när läser jag texterna ur ett vithetskritiskt perspektiv och tar fasta på den diskursivitet som aktualiseras i en sådan läsning. Användningen av begreppet diskurs ansluter uppsatsen igenom till den tradition som etablerats av Michel Foucault.3"
Om jag hade varit handledare eller examinator hade jag kommenterat otydligheterna som jag har markerat ovan. Rena snurren. Hur kan detta få passera på magisternivå?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar