måndag 29 maj 2017

Trängselskatten i Göteborg 2016 gick inte till infrastrukturen utan till ……..!

Trodde ni att man betalar trängselskatt för att minska trängsel och miljöslitage?
Trodde ni att man betalar trängselskatt för att finansiera infrastruktursatsningar?
Tänk om!
Att pengarna går till regeringens budget kan vara ett brott mot det avtal som finns och nu hotar Göteborgs kommun med en juridisk process.
Meningen var att de stora satsningarna på infrastrukturen i Göteborg ska till viss del finansieras via trängselskatten. Det garanterar det avtal staten ingick för flera år sedan med Göteborgs stad, kommunerna runt Göteborg och regionerna i Västra Götaland och Halland. När trängselskatten infördes för tre år sedan sa västsvenska politiker att det inte fanns någon som helst risk för att staten i en framtid skulle använda intäkterna till andra saker än det Västsvenska paketet.

Johan Nyhus, (S) kommunalråd i Göteborg:
”Vi har ju ett avtal om hela Västsvenska paketet där trängselskatten ingår. Då tycker vi att man från regeringens och
Trafikverkets sida pratar med avtalsparterna och informerar. Om det är brott mot det ingångna avtalet vet inte vi, men vi har bett vår stadsjurist att undersöka saken.”

Men infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att det hela rör sig om en budgetteknisk lösning som inte ska påverka satsningarna.

Anna Johansson:
”Under 2015 hade staten kraftigt ökade utgifter bl.a till följd av flyktingmottagandet. För att komma under utgiftstaket fick alla departement gå igenom och se vad man skulle kunna bidra med. En sådan åtgärd var att istället för att staten tar upp lån gällande trängselskatterna så fick Trafikverket göra det.”

Det Anna Johansson eller Magdalena Andersson inte vill tala om, är att statens finanser är mycket ännu värre än de ser ut. Regeringen tar till alla trix för att försöka täppa igen ”slukhålet!” De statliga företagen får på sig skulder, utan även de enskilda myndigheterna för att dölja läget. Trängselskatten i Göteborg går nu till statskassan för att finansiera slukhålet=invandringens kostnader och Trafikverket ska istället låna pengar till Västlänken och de andra projekten i Göteborg.

Ett annat trix för regeringen är att kraftigt höja utdelningarna från de statliga företag. Dessa tar på sig skulder som delas ut som utdelning till staten.
Det ser som en sorts bolagsplundring. Vad händer om ett statligt bolag hamnar i trubbel? Kommer det inte kosta rätt mycket mer att få det bolaget på rätsida? 
En annan intressant fråga är om vägnätet ens kan sättas som pant. Frågetecknet är om vägen ägs av Trafikverket - i deras balansräkning står tillgångar bara upptagna till runt 1 miljard  kronor, för det andra ifall det är en tillgång som kan utmätas. För att kunna pantsätta något måste det förmodligen gå att sälja.
En sak är i alla fall säker, vi har flera "pantade" minister med "överkuckun" i spetsen som inte går att sälja, hur än vi försöker!


Nu låter man även statliga myndigheter ta lån direkt från Riksgälden för att inte statsbudgeten ska drabbas av underskott, vilket är ett ren bokföringsmässigt trix.
Sedan kan man undra vad "låna upp till trängselskatterna" innebär. Lånar man upp pengarna med framtida trängselskatter som säkerhet eller vad?
Staten plundrar nu allt man kommer över för att kunna fortsätta finansiera invandringen liiite till!
Regeringens tillvägagångssätt är att försöka skjuta upp kraschen i statsfinanserna, till efter valet 2018.

Egentligen är det här en form av bedrägeri. Vi har blivit lurade helt enkelt med hela syftet med trängselskatten - pengarna går inte till infrastruktur.
Om någon skulle göra samma sak i ett aktiebolag, så kommer ekobrottsmyndigheten att vakna. Men politiker verkar straffimmuna i Sverige. Dumhet och enfald borde inte vara en ursäkt heller. Undrar om Magdalena  möjligtvis specialstuderat Enron? Låter förvånande likt deras upplägg. Alla känner till hur det gick för detta bolag!
 
Det kostar sannerligen att ligga på topp. Endast de mest godtrogna kan ha gått på de så kallade löftena från politikerna, om att pengarna från trängselskatten skulle investeras i infrastrukturen. I Stockholm blev det både en höjning och utökning av avgifterna, för att få in ytterligare 5 miljarder. Konstigt det där...

Kanske just därför man försöker frisera siffrorna? Fasaden ska se bra ut och det är "fullt i ladorna" och Sverige går som en Tesla säger man inför långivare. Bakom fasaden håller huset=Sverige redan på att falla samman och nattväktarstaten är redan här på många ställen i landet. Finns väl ingen ansvarskännande byggherre som vill bygga hyresrätter till hyresgäster som inte kan betala hyran? Lösningen är på vanligt sossemaner att "någon annan betalar" detta också tills pengarna tar slut. 

 
Man har alltid ädla syften när man argumentera för högre skatter men när väl pengarna ligger i statens kista då är de inte öronmärkta längre. Så har sossarna alltid betett sig och aldrig fattar Svensson att han blir lurad.
Trängselskatten har rätt namn nu. Det blir trängre i Sverige när vi får fler invandrare som tar plats. Så långt stämmer det. Å andra sidan är det ren stöld av medel som skulle gått till infrastrukturen.

Jämför gärna med den
Göran Persson som stal ett antal miljarder ur pensionskassorna. Resultatet ser vi nu, ”skitdåliga” pensioner.
 
Inte konstigt att politikerföraktet är så stort i Sverige. Majoriteten av svenska folket tror ännu att S och MP gör något bra för Sverige.

Men vart efter samhället förändras till det sämre, kommer fler och fler få upp ögonen för hur politikerna har misskött vårt land.

Inte blir det bättre av, när man inser att kommunerna gör på ett liknande sätt via Kommun invest. Går ihop och borgar för varandra och lånar upp ohyggliga summor. Detta belastar inte heller kommunkassan... på kort sikt.

Vad händer när skiten träffar fläkten?
Bostadskris, höjda räntor, kommuner och statliga verksamheter kommer att få lägga en allt större del av budgeten på att betala gamla lån och betydligt mindre pengar till kärnverksamheten.
Det här kommer inte bli bra...

Inget annat än
galenskaper!

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar