På
FOI - Totalförsvarets forskningsinstitut forskar man på en helt ny
teknik för att skanna av många människor.
Hur
gör man det svårare för terrorister som gör hemmagjorda bomber?
Det finns två forskningsprojekt inom EU som sysslar med just det.
Ett
av sätten är att göra "bombråvaror” mindre användbara,
utan att den traditionella användningen av ämnen försämras.
Ungefär som att lägga kräkmedel i rödsprit. Spriten fungerar
fortfarande som bränsle, men är äcklig att dricka.
På
FOI har man i ett forskningsprojektet hittat ett ”kräkmedel” för
en av bombråvarorna - väteperoxid.
FOI
tror sig ha hittat en kemikalie som skulle fungera för väteperoxid
- som ett ”kräkmedel”!
Vilken
kemikalie det handlar om vill man inte avslöja. Den har ännu inte
börjat tillsättas väteperoxiden.
Än
så länge har inte tillverkarna av väteperoxid varit så lockade av
förslaget
I
början var tillverkarna positiva till forskningen inledningsvis, men
när vi väl fann kemikalien, så minskade intresset. Problemet
blev att väteperoxiden får lite kortare lagringstid, och en redan
komplicerad tillverkningsprocess blir lite mer än komplicerad.
Forskarna
tror också att de är på god väg att hitta en "kräk-kemikalie"
som skulle kunna användas i hexamine, en annan bombråvara.
Sedan
något år finns en lag i Sverige som förbjuder försäljning av de
mest kända bombråvarorna till allmänheten, förutom i betydligt
lägre koncentration än tidigare.
Ett
annat sätt att försvåra för bombtillverkarna är att avslöja
själva tillverkningsplatsen. Det skulle kunna ske med hjälp av
sensorer, som automatiskt detekterar bombråvaran på avstånd.
Polisen
i Madrid och Helsingfors samt FOI i Stockholm har testat ett
sensorsystem för automatiskt detektion av väteperoxid. Systemet
fungerade bra och det får plats i en takbox. Systemet blev till slut alldeles för dyrt att tillverka så ingen har intresse att tillverka det i dag.
De
sprängämnesdetektorer som redan i dag används på flygplatsernas
säkerhetskontroller är tillräckligt bra för att hindra att bomber
tas med på flygplanen.
Idag
får vi inte in bomber i flygplan längre. Men vi har ju inget skydd
i ankomsthallen, som blev tydligt i Bryssel.
Att
sätta säkerhetskontrollen vid ingångarna till ankomsthallen i
stället, löser inte problemet eftersom köerna bara flyttas dit. Då
placeras bomben bara där i stället.
En
ny teknik är på gång men den är fortfarande på
forskningsstadiet. Man räknar med att den finns på marknaden inom
fem år.Fördelen
med den nya lösningen är att den kan skanna av folk som passerar
genom en ingång och den orsakar inte köer. Den är liten och inte
så synlig. Den stora fördelen men denna skanner är att den blir rätt
billig.
Den
skulle kunna sättas vid varje ingång på viktiga platser, och
obemärkt skanna av alla som passerar genom dörren.
Varför tar det tid att göra en bomb?
Det
tar
upp till
två månader att göra en hemmagjord bomb. Ett
av problem är att det
inte
är
helt
enkelt att få tag i hundra liter väteperoxid. Sedan
tar det tid att göra det mer koncentrerat genom att koka bort
vattnet i ett vanligt kök. Sedan
måste
man koppla
in initiatorn - kanske en mobiltelefon. Det är ju inte helt
riskfritt.
Tändarna
tar också en stund att tillverka. Säkert flera dagar för de som
inte är vana. Sedan
ska väteperoxiden blandas med bränslet och fyllas i kärl och
sedan förses med spikar som splitter.
Råvaran som används för hemmagjorda bomber
Väteperoxid används främst för olika typer av blekning, exempelvis av jakttroféer, porslin och möbler, samt för desinfektion. I de flesta fall kan både blekning och desinfektion ske med halter som inte är tillståndspliktiga, det vill säga maximalt 12 viktprocent.
Nitrometan används främst som komponent i bränsleblandningar för modellfarkoster. De flesta farkosterna behöver mindre än 30 viktprocent nitrometan, för vilket något tillstånd inte behövs. 30 viktprocent nitrometan motsvarar 25 volymprocent i modellbränslen. För bränsleblandningar med upp till 25 volymprocent nitrometan behövs inget tillstånd.
Råvaran som används för hemmagjorda bomber
Väteperoxid används främst för olika typer av blekning, exempelvis av jakttroféer, porslin och möbler, samt för desinfektion. I de flesta fall kan både blekning och desinfektion ske med halter som inte är tillståndspliktiga, det vill säga maximalt 12 viktprocent.
Nitrometan används främst som komponent i bränsleblandningar för modellfarkoster. De flesta farkosterna behöver mindre än 30 viktprocent nitrometan, för vilket något tillstånd inte behövs. 30 viktprocent nitrometan motsvarar 25 volymprocent i modellbränslen. För bränsleblandningar med upp till 25 volymprocent nitrometan behövs inget tillstånd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar