tisdag 24 maj 2016

Folkets demonstration!

Folkets demonstration har kommit att bli ett stående inslag och sedan i höstas har fem demonstrationer hållits i Stockholm och två i Göteborg.

Mycket märkligt är v
arför makteliten så rädda för Folkets Demonstration? Lika märkligt är varför media inte väljer att rapportera från själva demonstrationen, utan bara från motdemonstranterna?
Anledningen är kanske för att de är kritiska mot regeringens politik. Troligtvis är det uppåt 75 % av befolkningen som delar den åsikten.

Folkets demonstrations syften:
Att ingen i dagens svenska samhälle för folkets talan, därför är deras ambition att demonstrationen ska vara en folkets röst.
Att man därmed vill samla människor som är missnöjda med samhällets utveckling, att dessa får träffa likasinnade, samt lyssna på bra talare med intressanta tal.

De:
vill att regeringen ska avgå och utlysa extraval.
står för demokrati, öppenhet, humanitet, välfärd, rättsstat.
vänder sig till vanliga hederliga medborgare.
tar kraftigt avstånd från alla former av våld och extremism, oavsett om det handlar om höger eller vänsterinspirerat sådant.
tar kraftigt avstånd från extrema grupperingar och identiteter.
anser att den offentliga makten utgår från folket.
Att ”Folkets demonstration” upprört känslorna på vänsterkanten är inte alls förvånande. Mer förvånad blir man när man läser deras inlägg på FB:

”Protestera mot rasistiska Folkets demonstration:
VISA RASISMEN RÖTT KORT
Söndag 22 maj håller det rasistiska nätverket Folkets demonstration en manifestation på Raoul Wallenbergs torg, kl. 13-15. Arrangörerna gör sitt bästa för att verka folkliga med populistiska och till synes oskyldiga paroller – men i själva verket är nätverket en front för rasister och rena fascister, som Nordisk ungdom. Syftet är att skapa en bredare miljö där de kan verka, sprida sitt rasistiska gift och hitta nya rekryter. Vi antirasister får inte låta dem lyckas med det!

Rött forum, som samlar olika vänster- och solidaritetsorganisationer och personer, anordnar därför en protest mot Folkets demonstration och deras rasistiska och nazistiska dagordning. Vi tänker inte låta dem sprida sitt gift oemotsagda, och vi vägrar att låta dem få sina manifestationer att verka oskyldiga och legitima. Den 22 maj samlas vi för att ge rasismen rött kort”!

Det går en del rykten om Folkets demonstration” och de klargör följande:

Nej, inget parti står bakom detta.
Nej, vi är inte islamofober, men vi är emot bland annat barnäktenskap.
Nej
, vi har ingenting med Pegida att göra.
Nej, vi samarbetar inte med andra organisationer.

EXPO
Enligt uppgifter från den senaste demonstrationen har vänster Expo under en tid registrerat deltagarna på medborgarinitiativet Folkets Demonstration. De befann sig dessutom innanför avspärrningarna, med polisen goda minne, för att fotografera deltagarna är skrämmande.
Syftet är att smutskasta de som demonstrerar och skrämma nya deltagare från att komma till manifestationerna.
Att svenska medier sedan en längre tid använder Expo som källa, till sina artiklar är välkänt. Få inom media vet vilka Expo samarbetar med och vilka extremistiska och militanta rörelser som är knuta till organisationen.

Ett intressant faktum är att Expo är rädda för att själva bli granskade och vägrar att svara på frågor från journalister. När medarbetare på Expo ställs inför frågor tystnar dom, springer därifrån eller påstår att personerna som undersöker organisationen är högerextremister, rasister eller fascister.

Anneli Sjöberg skriver på Facebook:
”Idag, strax innan demonstrationen började, gick jag fram till motdemonstranterna. Jag tänkte inombords att det var väl då tusan om det inte skulle kunna gå att prata med dem om jag själv är lugn och vänlig.

Jag ställde frågan om varför de är så arga. Jag fick inget svar.
Sedan frågade jag vad de menade med att skrika "Alerta, alerta" hela tiden. Då fick jag svaret: - Har du inte gått ut mellanstadiet?
Sedan frågade jag vad de protesterar emot och då fick jag svaret: -Dig!
-Varför då, frågade jag.
-För att du är äcklig, fick jag till svar
Jahopp!?? Jag är alltså äcklig för att jag pratar om mänskliga rättigheter och säger att människoliv inte kan värderas i pengar och att människor bör behandlas med värdighet och respekt?
Det som är lite skrämmande, inte minst för mig själv, är att jag börjar bli van och reagerar knappast inte längre. Jag är tydligen rasist, nazist, fitta, hora, kräk, en obehaglig person som borde våldtas och få stryk etc etc. Detta är exempel på vad jag har fått höra alltsedan den dag jag började kritisera svensk feminism och delta i politiska diskussioner och debatter och hävdade att vi måste stå upp för demokrati och jämlikhet.
Under mina 20 år som verksam lärare har jag inte ens kommit i närheten av att få höra liknande invektiv och förolämpningar. Ingen av mina elever har någonsin sagt något så oförskämt till mig en enda gång under hela mitt yrkesverksamma liv. Jag brukade säga till mina elever vad de skulle göra. Då gjorde de det. Om någon ifrågasatte vad jag sade och frågade varför de skulle göra så förklarade jag varför och då accepterade de min motivering och gjorde som jag sa. Några gjorde det kanske även om de inte helt säkert fattade eller var helt säkra på vad jag menade. Om någon elev ville ha mer hjälp så erbjöd jag det så gott jag kunde. Om en elev inte var nöjd med sitt eget resultat så försökte jag visa hur hur han eller hon kunde göra för att nå ännu längre. När jag sa att det som de lär sig i skolan kommer de att ha nytta av i framtiden även om de inte inte inser det just nu och att de ska lita på sig själva och sin egen förmåga att göra gott för sig själva och andra så litade de på mig och gjorde som jag sa.
Något har gått sönder på riktigt i vårt land. Jag är ledsen och förtvivlad över det. Det räcker inte med bamseplåster denna gång.
Men jag är hoppfull. Förnuftet och kärleken kommer att segra till slut”.

Undrar om de styrande kommer att bry sig om Folket Demonstration?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar