måndag 22 augusti 2016

Höstlovet byter till läslovet och varför inte sommarlovet till multiplikationslovet?

Statsminister Löfven flankerad av utbildningsminister Fridolin har räddat den svenska skolan!

Regering slår på
den riktigt stora trumman och byter namn på "höstlov" till "läslov".
Undrar varför inte båda dessa herrar tog tillfället i akt och döpa om alla lov.

Sommarlovet till multiplikationslovet
Jullovet till ordklasslovet
Sportlovet till fotosynteslovet

Med dessa namnbyten kommer vi att stiga som en raket i Pisamätningarna!

Herrarna slår sig för bröstet: vi satsar 5 miljoner kronor under 3 år.
Det finns
ca 5000 skolor i Sverige, de får alltså ca 330 kr per skola och år,  för denna "satsning". Helt fantastiskt mycket pengar per skola och mycket briljant.

Löfven är vad jag förmodar en produkt av den gamla skolan och han om någon borde känna till hur den gamla skolan fungerade.
Det är därför verkligen förvånande, att d
e verkliga problem inte tycks existera för denna eminenta minister.
Undrar om inte Löfvén har sopat problemen under mattan? De är alldeles för besvärliga att ta itu för en socialist.
Att dessa herrar skulle komma med förslag som skulle skapa lite ordning och reda i skolan med disciplinåtgärder mot elever som missköter sig och krav på närvaro, inga mobiler, kepsar etc på lektioner, mer anständig klädsel, varför inte skoluniform, var nog för mycket begärt?

De vågade helt enkelt inte komma med dessa radikala idéer och då hade de verkligen överraskat alla. Som ett brev på posten hade de säkert fått ”löpa” gatlopp för tyckarvänsterns alla skriverier i media och twittrande.

Vad vänstern inte förstår är att ”ordning och reda” i skolan är det som behövs, inte namnbyte på loven.
Höstlovet ska byta namn till läslovet.
Förlåt på ren skär svenska, hur fan kan man ödsla tid med att sitta å diskutera namn på vad loven skall ha för namn.
Ett erkännande skall i alla fall Stefan Löfven ha, när han konstatera och erkände att den svenska skola som för 2-3 decennier sedan tillhörde världens bästa, nu befinner sig i fritt fall.

I krissituationer
som den svenska skolan befinner sig i, dyker det upp många ogenomtänkta förslag från våra politiker, det gäller att visa handling.

Att som Löfvén tro, att det blir bra, om eleverna googlar och klipper och klistrar och sedan lämna in såna redovisningar, är
anmärkningsvärt!
Sveriges lärare
kommer att tycka att dessa redovisningar är skitkul. De kommer att läsa redovisningarna och tycka att detta är helt OK,
eftersom "lärare" Löfvén tycker så.
Med Löfvéns tyckande kommer inga elever att behöva prestera något självständigt tänkande.

Jag tror att lärarkrisen är helt löst nu - inte behövs det några lärare, för eleverna ska nu sitta och googla
ännu mer på lektionerna. De behöver faktiskt inte alls komma till skolan. Det går lika bra att googla, klippa & klistra hemifrån sängen.

Skolans utförsbacke

Vänstern förstår inte att det finns en
samhällsinsats som är effektivare än alla andra, om man är ute efter att minska inslaget av klassamhälle: ge alla elever en god start genom fungerande skolor.

Känns lite som att respekten för lärarna är nyckeln till en bättre skola. Det är någonting som alla de mest framgångsrika länderna har gemensamt.
Finland är ett bra exempel. För några år sedan sändes en programserie  på SVT, Världens sämsta skitskola.
I ett av programmen redovisades svenska lärares besök i finska skolor,
där disciplin är ledordet.
Med en röst från lärarna: den finska skolan ströp den individuella utvecklingen. Att finska skolan är en av Europas bästa, tycks dessa lärare in
te ha en susning om!

Men detta vägrar vänsterpartierna inse, eftersom de är emot all disciplin och de anser det vara fascistiskt, att lärarna bestämmer i skolan. Denna vänsterideologi har de senaste 50 åren förstört svenska skolan.
Det är en brist som kanske kan förklara svenska elevers fall i Pisa och andra kunskapsstudier:
skolk, sen ankomst och oordning i klassrummen.

Sverige utmärker sig extremt negativt när det gäller just elevernas studiero.
Hur kan någon tro att unga lär sig något, när man trotsar lärarna, pratar i mobilen eller spelar spel i telefonen under lektionstid?
Åtgärder mot arbetsmiljön i klassrummen har inte vidtagits. Hade man genomfört mätningar av ljudnivån, hade den klassats som hälsofarlig.


Men krisen handlar inte primärt om resursbrist. Den handlar om en samhällsutveckling som tillåtits. En samhällsutveckling där det har blivit fult och osolidariskt att ställa krav på skötsamhet. Där ordning i klassrummet har hånats som någon sorts militärdisciplin.
Jag har erfarenhet av den gamla skolan där det rådde ordning och reda och var man minsta stökig, åkte man ut ur klassrummet och inte har jag mått dåligt av denna militärdisciplin.

Förslag på fler utbildade lärare.
Lärarprogrammen gapar tomma på de svenska högskolorna och "universiteten", speciellt inom de jobbskapande naturvetenskaperna och matematik. Antagningspoäng kan vara ner till 0.1 på högskoleprovet för att komma in som lärare.


För att lösa detta problem gick statsminister Löfvén ut med att det ska bli 3 600 fler platser för utbildning av lärare på högskolorna och "universiteten".

När man tänker på vad det innebär att vara lärare är det rätt chockerande, hur enkelt det är att bli lärare i dagens Sverige.
Som lärare sprider man sig kunskap till tusentals andra människor,
i ett stadium där de är väldigt öppna för intryck. Det är helt logiskt att enbart de allra smartaste bör kunna bli det.
Svårare än så var det alltså inte. Nu är skolans lärarbrist löst och krisen.

Regeringen lyckas alltså med konststycket att lägga ett förslag som bara kommer kosta 5 miljoner, men inte löser grundproblemen.

En annan intressant aspekt på skolans nivå, är att ge eleverna kompetens. Ett lands välfärd och framgång kommer ungefär 20-40 år efter att eleverna har gått sin grundskola, gymnasium och högskola.

Den framgång som Sverige rider på idag är grundlagt i skolan som var fram till ungefär 1980- och 1990-talet, vilket är 20-40 år tillbaka i tiden. Det är alltså den yrkeskår som är aktiv nu, som ser till att Sverige går riktigt bra.

Det innebär också att de försämringar vi sett i skolan och alla de problem som finns inom grundskola, gymnasium och även högskola kommer att påverka Sverige som samhälle som allra mest ca 20-40 år efteråt.

Vi har börjat se hur högskolan har extrema problem att fylla på med kompetens och detta är ett problem som väl varit i några år redan. Vi kan därför ana att hela svenska samhället kommer att ha sina allra största problem runt åren 2030-2070.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar