måndag 26 februari 2018

Problem för elbilar i Östersund – de går inte att starta i kylan!

Östersunds kommun äger ett fyrtiotal elbilar. Två vintrar i rad har flera av dem, Renault Zoe av årsmodell 2014/15, inte startat på grund av kylan. Det här har gjort att hemtjänsten inte kunnat jobba. När temperaturerna kryper ner mot minus 20 strejkar batterierna.
Elbilarna används av hemtjänsten i Östersund och de körs korta sträckor. Om det är kallt minus 15-20 minus, vill personalen för hälsans skull, inte köra runt i en kall bil, utan man drar man upp kupévärme och stolsvärme. Förbrukningsbatteriet klarar inte av att ladda upp och drivbatteriet laddar därför snabbt ur och man har ingen lösning på problemet! I Oslo står Tesla elbilar i kö till verkstaden, eftersom de har problem med kylan.

Trots problemen kommer Östersunds kommun fortsätta att satsa hårt med att köpa in fler elbilar.
Ulf Löfvenberg ÖK: vi satsar så hårt vi kan på ett fossilfritt Sverige 2030! Östersunds ställningstagande visar dels hur klimathotet påverkar omdömet, samt hur illa den offentliga upphandlingen sköts. Våra skattepengar slösas bort. Det får kosta vad det vill, bara det är bra för miljön, hur man kan bevisa det, är en annan fråga!
En anonym vårdanställd till Länstidningen Östersund: ”Vi tvingas ha dessa jävla elbilar och de är inte gjorda för Norrland, men det fattar de inte på Rådhuset för det ska ju vara så miljövänligt i den här stan.”

Att ladda ur ett fruset litiumjonbatteri går bra, även om kapaciteten blir dålig. Att ladda det kan, däremot vara direkt farligt, man kan få en ”thermal runaway.”

Det finns troligen en bakomliggande strategi från den gröna ideologin, att i slutändan förbjuda privatbilismen, den enskilt största frihetsfaktorn för många.
På inrådan av politikeretablissemanget skulle vi köra på förnybar etanol vilket visade sig vara ett dåligt beslut, då världspriserna på mat ökade. Nästa råd var att köra på diesel, för att minska utsläppen av koldioxid, det blev inte heller bra, eftersom det gav fler partiklar och mer kväveoxider. Nu ska vi köra på el med hjälp av litiumbatterier, men det blir inte heller bra för miljön. När vi uttömt alla möjligheter till klimat(miljö)neutrala bilar, återstår bara att förbjuda hela rasket.

Det är fullkomligt orealistiskt och vettlöst att tro att man kan ersätta all fordonstrafik som idag använder bensin eller diesel med eldrivna fordon, samtidigt som man tänker sig att göra det med vad de kallar för ”förnyelsebara” energikällor. Varför görs inte en saklig och väl underbyggd utredning om vad det skulle innebära i form av tillgänglighet och kostnad för el. Foliehatten är 100% övertygad om, att den rödgröna regeringen inte vågar tillsätta en sådan utredning. Resultatet skulle inte bli det önskade!

De flesta biltillverkare har någon symbolisk elbilsmodell för att hävda en miljöprofil.
Men de säljer inget vidare ändå, utgör bara en pytteliten andel av nybilsförsäljningen. Trots stora subventioner(den nya bilskatten som vi betalar), så är ju ändå dieslar och bensinare mer ändamålsenliga och bättre bilar. Det är nästan bara det offentliga som köper el-bilar.
Men visst kommer elbilar att finnas kvar. De har ju ändå hållit ut sedan slutet av 1800-talet, så det är inget nytt. Men diskussionen om miljöförstöring från batteritillverkning lär hårdna framöver.


I en mycket intressant artikel om kolväten från bilar i Los Angeles som visar enormt intressanta fakta. LA har fått en tredubbling av bilar och kolväten minskar inte.
Det framgår i artikeln:
” För att förbättra luften är det mycket viktigt att veta var föroreningarna kommer ifrån. Ni kan se oss som detektiver som letar efter ledtrådar som ifrågasätter den vedertagna sanningen att trafiken är den största boven. Och vi fann överväldigande bevis på, att användningen av vardagsprodukter bidrar med en stor andel, säger Brian McDonald. Det är flaskorna du har under diskbänken, i badrummet och i garaget. De innehåller en rad olika lösningsmedel. ”
Vad skall nu Lövin säga? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar