Idag
pågår en kampanj mot dieselbilar som är en ren häxjakt! Nu vill regeringen förbjuda dieselbilar att köra i städerna. Samtidigt
skriver SvD att elbilar
inte
är en
lösning där
de hänvisar till en
rapport från IEA. ”År 2040 kommer vi att ha 300 miljoner elbilar.
Men de globala utsläppen blir inte mycket mindre för det, spår
internationella energimyndigheten, IEA, i sin årliga
rapport.”
Elbilens smekmånad är över” skriver DN! Vad skall ”de gröna khmererna” satsa på nu? De vill att vi föregår med gott exempel. Först med etanol, först med gas, först med diesel, först med elbil. Nu vill de förbjuda dieselbilar och man börjar ifrågasätta elbilar från flera håll!
Det
är faktiskt enklare att ersätta några politiker än hela
fordonsflottan av
dieselbilar.
Vid det här laget är det nog få i Sverige som inte har
genomskådat
miljöfascisternas
ideologi. Det var
i alla fall trevligt av dem att visa sina kort före
valet…..
De gröna khmererna S och MP har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda och införa miljözoner i städerna. I Stockholm är förslaget att hela innerstaden ska bli miljözon 2 och Gamla Stan miljözon 3. Miljözon 2 kan införas redan 2020 och beslutet kan redan tas nästa år. Dieselbilar ska uppfylla kraven enligt Euro 6 och bensinbilar Euro 5 enligt förslaget. I praktiken kommer en massa dieselbilar och en hel del bensinbilar att förlora allt sitt värde och spridningseffekterna blir stora. Skillnaden mot att konfiskera de äldre bilarna är inte stora. Det kommer att drabba de mindre rika i Stockholm. För miljözon 3 kommer bara el- och vätgasbilar tillåtas. För båda kategorierna finns undantag.
Euro 6 uppfyller alla nya bilar från 2016 och från 2011 Euro 5. För att komplicera det hela ytterligare, så uppfyller många bilar inte vad de specificerats för i verkliga tester.
I utredningen försöker Transportstyrelsen sig på en ekonomisk kalkyl och beräkning av värdet på dieselbilar. Hela beräkningen är helt absurd, för de har glömt bort en viktig komponent! De har glömt bort de dynamiska effekterna. Marknaden för äldre bilar kommer att kollapsa. 100.000 begagnade bilar kommer ut på marknaden bara i Storstockholm. Men även i övriga landet kommer man också vilja sig göra av med bilar som inte uppfyller de nya kraven. Dieselbilar med Euro 5 blir nästan osäljbara. Mycket få kommer att vilja köpa dem, då de inte får köras i städerna. Alla förstår att efter Stockholm kommer flera andra städer att följa efter. Likaså kommer priset för de äldre dieselbilarna som uppfyller Euro 6 att öka. Tillgång och efterfrågan. Spridningseffekterna blir stora och det berör hela Sverige. Tänk så glada alla bilhandlare blir, då massa gamla bilar blir värdelösa!
De gröna khmererna S och MP har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda och införa miljözoner i städerna. I Stockholm är förslaget att hela innerstaden ska bli miljözon 2 och Gamla Stan miljözon 3. Miljözon 2 kan införas redan 2020 och beslutet kan redan tas nästa år. Dieselbilar ska uppfylla kraven enligt Euro 6 och bensinbilar Euro 5 enligt förslaget. I praktiken kommer en massa dieselbilar och en hel del bensinbilar att förlora allt sitt värde och spridningseffekterna blir stora. Skillnaden mot att konfiskera de äldre bilarna är inte stora. Det kommer att drabba de mindre rika i Stockholm. För miljözon 3 kommer bara el- och vätgasbilar tillåtas. För båda kategorierna finns undantag.
Euro 6 uppfyller alla nya bilar från 2016 och från 2011 Euro 5. För att komplicera det hela ytterligare, så uppfyller många bilar inte vad de specificerats för i verkliga tester.
I utredningen försöker Transportstyrelsen sig på en ekonomisk kalkyl och beräkning av värdet på dieselbilar. Hela beräkningen är helt absurd, för de har glömt bort en viktig komponent! De har glömt bort de dynamiska effekterna. Marknaden för äldre bilar kommer att kollapsa. 100.000 begagnade bilar kommer ut på marknaden bara i Storstockholm. Men även i övriga landet kommer man också vilja sig göra av med bilar som inte uppfyller de nya kraven. Dieselbilar med Euro 5 blir nästan osäljbara. Mycket få kommer att vilja köpa dem, då de inte får köras i städerna. Alla förstår att efter Stockholm kommer flera andra städer att följa efter. Likaså kommer priset för de äldre dieselbilarna som uppfyller Euro 6 att öka. Tillgång och efterfrågan. Spridningseffekterna blir stora och det berör hela Sverige. Tänk så glada alla bilhandlare blir, då massa gamla bilar blir värdelösa!
Det
är inte första gången som
fullständigt vansinniga och
tokiga beslut som ska
fattas, där en
konsekvensutredning saknas.
Alla med någorlunda sinnen
i behåll, inser
att det blir enorma
konsekvenser, att införa Miljöpartiets förslag om miljözon i
Stockholm till 2020. Foliehatten
förutsätter att Socialdemokraterna ännu
en gång kommer att ”kröka” rygg och stödja
Miljöpartiet som annars hotar med att avgå. Detta under antagandet
att det blir ett rödgrönt styre i Stockholm efter valet 2018.
Uppenbarligen
förstår inte de gröna
khmererna att omställningar
måste få ta tid. 5 år för så
stora samhällsomställningar
är givetvis för kort tid. Det krävs minst
en bils/lastbils livslängd och denna är minst 20 år med tanke på
att fordonen i förslagets kalkyl inte skrotas utan säljs som
begagnade i flera led efter att de inte passar in i zonerna längre.
Sverige lär komma att exportera många funktionsdugliga fordon till
utlandet framöver – vilket är en stor skada för miljön.
Sverige
har samtidigt flera andra omställningar på gång. Samtliga är
unika jämfört med omvärlden och därför belastande för svenskt
näringsliv respektive
exporten. Vad dessa idealister ständigt glömmer, är att vi lever
av, vår välfärd är beroende av, producerande företags
exportintäkter. Införande av hållbarhet och vindkraft är en annan
katastrof, som skall betalas. Nämnda omställning behöver vara ca
100 år för att vara ”hållbar”. Sedan tillkommer den
obegränsade invandringen av individer som inte platsar i svenskt
samhälle och skall försörjas, samt i allt för hög grad inte
heller tycks vilja
försörja sig själv.
Att producera en ny bil gör definitivt avsevärt större miljöskada än sådana fordon åstadkommer, vilka man vill rensa ut i förtid, under sin optimala återstående livstid.
Att som politiker sätta upp miljöreglerna för försäljning av personbilar och sedan förbjuda dem att användas, är att jämställa med konfiskation av egendom. Gröna politiker har tidigare uppmanat till köp av dieselbilar, eftersom de uppfyllde miljökraven och var bränslesnåla. Eftersom de gröna khmererna nu tänkt till, förutsätter Foliehatten att de också tänkt till och bygger ut kollektivtrafiken! Hur ska annars kollektivtrafiken klara en kraftig ökning av resandet?
Nu
till en annan intressant fråga om miljözonerna eftersom man
överhuvudtaget inte tagit upp straffpåföljderna vid överträdelser.
Foliehatten undrar om han
tolkade förslaget rätt,
eftersom det blir
körandet som skulle bli förbjudet.
Vad blir straffet om jag vägrar sälja/byta bilen eller om jag ertappas köra en icke godkänd bil i en miljözon? Böter eller fängelse? Beslagtas bilen utan ersättning? Kan körkortet dras in?
Vad blir straffet om jag vägrar sälja/byta bilen eller om jag ertappas köra en icke godkänd bil i en miljözon? Böter eller fängelse? Beslagtas bilen utan ersättning? Kan körkortet dras in?
Vad
händer med turister som kör med icke godkända bilar? Kommer de att
förbjudas att köra in i miljözonerna? Frågorna är många och
svaren får man se i himlen!
Är
det Transportstyrelsen som ska administrera kontrollapparaten? Måste
ju till en enorm kontrollapparat för detta.
De
gröna khmererna tycks vara totalt omedvetna om, att en
ny avgasrening för
dieselbilar håller på genomföras för alla nya dieselbilar som gör
dem mer miljövänliga än elbilen!
Den tyska tidningen Auto motor und sport testade i augusti 48 bilmodellers avgasutsläpp utmärkte sig en bilmodell som klart bäst – BMW 520d med RDE, "Real Driving Emissions." Bakom den effektiva avgasreningen hos BMW 520d finns egentligen inga hemligheter, "bara" en väldigt hög teknisk nivå som är resultatet av decenniers utvecklingsarbete. Inte minst har det varit en mycket tuff utmaning att möta de hårda, amerikanska avgaskraven som är betydligt strängare än i Europa.
Den tyska tidningen Auto motor und sport testade i augusti 48 bilmodellers avgasutsläpp utmärkte sig en bilmodell som klart bäst – BMW 520d med RDE, "Real Driving Emissions." Bakom den effektiva avgasreningen hos BMW 520d finns egentligen inga hemligheter, "bara" en väldigt hög teknisk nivå som är resultatet av decenniers utvecklingsarbete. Inte minst har det varit en mycket tuff utmaning att möta de hårda, amerikanska avgaskraven som är betydligt strängare än i Europa.
Den
teknik som BMW använt sig av i USA, och som nu införs på bred
front, på alla dieselmodeller även i Europa. NOx-utsläpp enligt
avgasnormen Euro 6 är 80 mg/km för dieselmodeller. Under
RDE-mätningen som gjordes ihop med brittiska Emissions Analytics
släppte BMW 520d ut endast 28 mg/km NOx. Ett i det närmaste
otroligt lågt utsläpp av kväveoxider som alltså bara är en dryg
tredjedel av gränsvärdet 80 mg/km.
Mäktiga krafter i Tyskland där en efter annan den senaste tiden påpekat, att dieseldrivna bilar kommer att dominera försäljningen de närmaste 20 till 40 åren, för att vi helt enkelt inte har några bättre alternativ. Bränslet kanske kommer att framställas av annan råvara än crude oil och få namn likt HVO där ”V” står för vegetable och uppfyller EU-normen för diesel.
Mäktiga krafter i Tyskland där en efter annan den senaste tiden påpekat, att dieseldrivna bilar kommer att dominera försäljningen de närmaste 20 till 40 åren, för att vi helt enkelt inte har några bättre alternativ. Bränslet kanske kommer att framställas av annan råvara än crude oil och få namn likt HVO där ”V” står för vegetable och uppfyller EU-normen för diesel.
Vi
ska komma ihåg att Tyskland klarade 2:a världskriget och Sydafrika
sanktionerna med syntetiska bränslen från kolfyndigheter. Bensin
och diesel kan på det sättet bli tillgängligt i 400 år framåt.
Så vårda din bil väl, det kommer att finnas bränsle så länge
den fungerar. Vad gör MP och S?
Om de gröna khmererna hade insett vad det kommer att innebära för dieselbilarnas utsläpp med den nya avgasrening, borde förslaget med miljözoner hamnat i papperskorgen.
Alla
känner till att MP
är ute efter i det närmaste bilfria städer. Den
höjda bilskatten och
bensinskatten som kommer
nästa år, är ett steg i denna riktning. Trängselavgifterna
i Stockholm och Göteborg
har höjts och planeras
höjas igen med utökade tider, parkeringsplatser tas bort, nya
områden byggs med få parkeringsplatser. De som gynnas är rika
personer som har råd med nya bilar, hyra garage som kan kosta 3000 –
4000 per månad i Stockholms innerstad.
Politikeradeln som inför dessa tokigheter drabbas givetvis inte av detta, utan de kan precis som tidigare åka obegränsat med taxi på skattebetalarnas bekostnad.
Politikeradeln som inför dessa tokigheter drabbas givetvis inte av detta, utan de kan precis som tidigare åka obegränsat med taxi på skattebetalarnas bekostnad.
Att
S blivit en lydig knähund till MP visade beslutet om de illegala
ensamkommande från Afghanistan som får stanna i Sverige. Vi kan nog
vänta oss att Centern stödjer förslaget, att ta din bil för
”miljöns och klimatets” skull.
Bilen
är en symbol för individens frihet och är en nödvändig för
transporter. Sådant gillar inte socialister och de gröna khmererna.
Hur tänker MP och övriga socialister och idealister? Skall alla
viktiga kuggar i arbetslivet förbjudas att transportera sig själva
till sina arbetsplatser? Att konfiskera bilar är då direkt
kontraproduktivt. Därför bekämpas bilen med allehanda skatter som
ständigt höjs. De i glesbygd kommer särskilt i kläm, då de inte
har något annat alternativ.
Snart
borde det finnas zoner där man slipper Miljöpartister. Miljöpartiet
vet verkligen hur man förpestar den mentala miljön. Däremot så är
dom väldigt liberala när det gäller knark. Kanske för att det är
många miljöpartister som använder droger.
Det
vi
ska hoppas
på, är en
MP-fri riksdag redan 2018.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar