måndag 19 augusti 2019

Den kom förra veckan ”ikonen bland kataloger” i postlådan - IKEA-katalogen!

Förra veckan förmodar Foliehatten, att hela Sveriges befolkning i sina postlådor fick IKEA:s katalog som är en ikon, bland det som masskommuniceras i Sverige. I årets utgåva av katalogen, så har IKEA fullt ut visat, att man tillhör de goda företagen.

På framsidan längst ner till höger finns en bild av en kvinna med klara afrodrag, men samtidigt är hon blonderad och förmodligen sminkat "whiteface."
Foliehatten gissar att hon skall gestalta , vad som var greve Kalergis vision av den framtida nya euroafrikanska rasen som en upplyst elit ska härska över. Vi får inte glömma att den gode greven, var en stark anhängare av fascismen.

Övriga
modeller i IKEAs katalog är hämtade från jordens alla hörn. Kan kanske förklaras med, att katalogen distribueras till hela världen. Förra året retuscherade man bort kvinnor i den saudiarabiska utgåvan. Man kan också betrakta modelernas utseende som en del i varumärkesbygget. Eftersom IKEA är ett svenskt företag vill de kanske satsa på, det mångkulturella spåret. Den som är konspiratoriskt lagd, har kanske utrymme att anta, att det ligger mer bakom valet av modeller, än att alla skall kunna känna igen sig. När man tittar på katalogen på nätet, ser man helsvarta, halvsvarta och asiater och alltid i sällskap med vita kvinnor.  Det fanns också påfallande hög andel modeller med "svåridentifierad" etnicitet. Nog är det "Homo Världsmedborgare" som är budskapet från IKEA.

I Vietnam är det vithet som säljer. En melankolisk betraktelse från en vietnam/amerikan uppsnappad på unz.com. Man säljer drömmen om det vita Amerika, medan originalet förfaller.

IKEA lanserade också i samband med Pride, sin berömda plastkasse i regnbågens fagra färger.
”Just in time for Pride, IKEA has released a limited-edition rainbow version of its iconic blue Kvanting bag. The bags retail for $3.99 with 100% of the proceeds going to the Human Rights Campaign Foundation.” 

Tidigare hade IKEA en lista på nätet, över alla internationella samarbetsorganisationer av ”GloboHomo. ” IKEA hade ett avtal, med dessa organisation, men nu har de tagit bort hänvisningarna till detta.

Eftersom Foliehatten är konspiratorisk lagd undrar han om inte IKEA:s transformering till ett GloboHomo företag inleddes i samband med de ständigt av Aftonbladets och Bonniers upprepade attackerna mot Ingvar Kamprad för hans ungdoms kopplingar till nazismen. Han var 17 år när han gick med i det svenska nazistiska partiet. Han tvingades till avbön redan i början av 1990 talet och googlar man ser man, att MSM och SVT gjorde flera repriser på anklagelserna. 
Idag är det numera nästan ett krav för internationella företag, att ansluta sig till olika internationella agendor om feminism, mångfald, HBTQ och socialt entreprenörskap, så det har nog varit flera olika skäl till varför IKEA transformerats.

Man kan också observera samma agendor hos storföretag som H&M m.fl. Det har varit ett storslaget projekt att konvergera de västerländska internationella storföretagen till GloboHomo som tagit många år att genomföra.
Man hittar nog en del av svaret på frågan varför om man studerar IKEA:s hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar