På
en grundskola i Göteborg beslöt rektorn att avstänga en pojke från
en fem dagar långa klassresan till Rom i Italien.
Rektorn
motiverade sitt beslut med "Andra
elevers trygghet och studiero."
Enligt rektorn var orsaken till avstängningen av pojken, att han hade lekt med eld i skolan vid två tillfällen och att han vid ett av dessa tillfällen inledningsvis hade nekat så att "tre andra elever felaktigt ansetts som skyldiga i ett dygn."
Enligt rektorn var orsaken till avstängningen av pojken, att han hade lekt med eld i skolan vid två tillfällen och att han vid ett av dessa tillfällen inledningsvis hade nekat så att "tre andra elever felaktigt ansetts som skyldiga i ett dygn."
Rektorn
motiverade i övrigt sitt beslut om avstängning på följande sätt:
"Han
har inga genomtänkta svar på varför han agerade som han gjorde.
Med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero under den
planerade skolresan är det viktigt att medföljande elever kan fatta
mogna beslut och vara tillförlitliga. Händelsen i sig och oviljan
att reda ut det inträffade gör att skolan inte känner en trygghet
inför den planerade flera dagar långa resan och
att pojken måste se
avstängningen
som
ett straff!"
Pojken överklagade, genom sina föräldrar, beslutet till Förvaltningsrätten i Göteborg. Av överklagandet framgick följande:
"X
(pojken) är mycket ångerfull inför det som inträffat. Rektor har
nu beslutat att han inte ska få följa med på den skolresa som
planerats sedan två år... Familjen upplever avstängningen som ett
straff... Förutom det inträffade finns det ingen annan grund för
avstängningen."
Förvaltningsrätten konstaterade att det var incidenterna då pojken hade eldat papper i skolan som hade varit avgörande för rektors beslut.
Förvaltningsrätten
skrev:
"Det
framkommer inte av utredningen i målet att X sedan tidigare skulle
ha varit föremål för åtgärder i form av exempelvis kvarsittning
eller skriftlig varning. För att en avstängning ska vara tillåten
krävs det därmed enligt skollagen att det förelegat särskilda
skäl."
Förvaltningsrätten slog också fast att det som pojken hade gjort sig skyldig till i och för sig var så allvarligt att de formella förutsättningarna för avstängning rent generellt var uppfyllda.
Domstolen
ansåg dock att beslutet i det här fallet stred mot skollagen.
Förvaltningsrätten
skrev:
"Ett
beslut enligt 14 § får innebära avstängning endast under den tid
som behövs för en skyndsam utredning av vilka andra åtgärder som
kan behövas."
En avstängning måste dessutom ske "i relativt nära anslutning" till det inträffade. Eftersom avstängningen i det här fallet gällde en kommande klassresa - som skulle äga rum en knapp månad senare - ansåg förvaltningsrätten att syftet med avstängningen inte kunde anses vara att utreda vilka andra åtgärder som kunde behöva sättas in.
Beslutet
stred därför mot skollagen och förvaltningsrätten gick på
pojkens linje och upphävde rektorns beslut.
Skolan
överklagade domen till Kammarrätten i Jönköping - som dock
instämmer i förvaltningsrättens bedömning.
Att
domstolar ska kunna ”knäppa” rektorer på näsan för sådant
här är absurt. Att utesluta honom från klassresan var väl ett
alldeles utmärkt straff. Han går miste om det roliga men missar
inget viktigt. Det enda man kan hoppas på är att klassen hann åka,
innan Förvaltningsrätten tog sitt beslut och att pojken lärde sig
en läxa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar