Civilutskottet
i riksdagen vill skärpa lagstiftningen mot fordonsmålvakter.
Regeringen säger dock nej.
Fordonsmålvakt
kallas en person som registreras som ägare till ett fordon i stället
för den verklige ägaren. Upplägget används ofta för att den
verklige ägaren ska slippa att betala skatter och avgifter, eftersom
det är fordonsmålvakten som är betalningsskyldig.
Fordonsmålvakterna har ofta stora skulder, vilket innebär
svårigheter för myndigheterna att få in skatter och avgifter från
dem. I december 2013 fanns det enligt Kronofogdemyndigheten=KFM
100 000 personer med fordonsrelaterade skulder. Det totala
skuldbeloppet uppgick till ca 1,8 miljarder kronor. Bland de enskilt
största skuldslagen finns fordonsskatt och felparkeringsavgifter. En
betydande del av skulderna hos KFM kan hänföras till s.k.
fordonsmålvakter.
Enligt parkeringsbolag och Kronofogden varierar bilarnas värde kraftigt. Ibland är det fallfärdiga fordon, ibland nya fräscha bilar.
Totalt
är det elva personer, samtliga män, som äger mer än 1.000 fordon
var. Det finns 121 personer som äger mer än 100 fordon.
Högst
upp på listan står en 56-årig man skriven i Göteborg. Han är
registrerad som ägare av 2.906 fordon. Sedan den hårdare lagen
trädde i kraft i fjol har han skaffat ytterligare 397 fordon.
Mannen
har samtidigt
registrerade skulder hos Kronofogden på 24,3 miljoner kronor. Det är
långt ifrån något rekord. En 30-årig man i Malmö, som äger
1.835 fordon, har skulder på 54,6 miljoner.
Hur
svårt kan det vara att lägga in i polisens register att bilarna ska
beslagtas och skrotas om dom får syn på dom. Detta är ju grov
kriminalitet. Om de 2906 bilarna bara är värda 5000 kr styck så
är det ju nästan 15 miljoner. Personen borde ju kunna tas in och
förhöras. Kan han inte redogöra för var pengarna kommer från som
han köpt fordonen för, så skulle han väl kunna buras in eller?
Riksdagen uppmanade också regeringen i ett tillkännagivande att skyndsamt lägga fram förslag som förbättrar fastighetsägares möjligheter att få hjälp med att avlägsna otillåtna bosättningar.
Den
senaste lagändringen som gjordes 2014 för att stoppa sådan upplägg
är dock inte tillräcklig enligt riksdagens Civilutskott.
Upplägget
används ofta för att den verklige ägaren ska slippa att betala
skatter och avgifter, eftersom det är "fordonsmålvakten"
som är formellt betalningsskyldig.
I
juli 2014 genomfördes lagändringar som innebär att
Kronofogdemyndigheten har rätt att ta ett fordon i anspråk för
betalning av trängselskatt, fordonsskatt och kommunala
felparkeringsavgifter.
Civilutskottet
vill dock att man gör ytterligare förändringar för att minska
möjligheterna till lönsamheten när det gäller att utnyttja
fordonsmålvakter.
Men
regeringen säger nej till förslagen och pekar på att mer
långtgående åtgärder riktade mot fordonsmålvakter skulle kunna
innebära inskränkningar i äganderätten.
Dessa
fordonsmålvakter har skulder på flera miljarder och regeringen
anser att det kan innebära inskränkningar i äganderätten.
Man baxnar!
När man hör Ygeman prata om att man skall bekämpa brottsligheten inser man, att det är bara ”snack”!
När man hör Ygeman prata om att man skall bekämpa brottsligheten inser man, att det är bara ”snack”!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar