Årets
”Eldfest” firades i Kungsträdgården i Stockholm. Festen hälsar
vårens
ankomst med
eld, fyrverkerier och festligheter. På persiska heter festen,
Chaharshanbeh Soori och hålls varje år tisdagen före, det persiska
nyåret nouroz som infaller på vårdagjämningen, men
den firas
även
i
Afghanistan
och lockade enligt arrangören tiotusentals besökare.
Mansour
Hosseini, producent för arrangemanget:
”Från frusna eller leriga fotbollsplaner till firande i storstäder som direktsänds världen runt. Den uppmärksammas nu världen över. Det här är störst i hela världen, det där därför vi har haft livesändning sedan fem år tillbaka.”
”Från frusna eller leriga fotbollsplaner till firande i storstäder som direktsänds världen runt. Den uppmärksammas nu världen över. Det här är störst i hela världen, det där därför vi har haft livesändning sedan fem år tillbaka.”
Hela
arrangemanget direktsändes i SVT och en av artisterna var Andy:
”Jag tycker att det är ett vackert tillfälle. Eld är en symbol, men det för med sig också glädje och värme till människor. Sådana här tillfällen är bra för världen i dessa dagar. Vi borde leta efter saker som vi har gemensamt och för oss samman och när folk ser oss sjunga, dansa och äta inser de hur lika vi är.”
”Jag tycker att det är ett vackert tillfälle. Eld är en symbol, men det för med sig också glädje och värme till människor. Sådana här tillfällen är bra för världen i dessa dagar. Vi borde leta efter saker som vi har gemensamt och för oss samman och när folk ser oss sjunga, dansa och äta inser de hur lika vi är.”
Det
tog inte många timmar innan polisen uttalade sig:
Det var riktig "kalabalik" på området.
Det var riktig "kalabalik" på området.
Kristoffer
Samsing, stationsbefäl vid citypolisen i Stockholm
”Vi
håller på att reda ut vad som har hänt. Polispatrullerna har
precis kommit tillbaka in. Vi har poliser från hela länet som är
inne och skriver på Norrmalms polisstation, vid 00.10-tiden. Förutom
mordförsök och grov misshandel finns anmälningar om misshandel och
sexuellt ofredande. Det verkar ha varit olika falanger. När ett
ungdomsgäng
från Uppsala skulle åka hem med pendeltåget blev det stökigt på
centralstationen i Stockholm. Det urartade. Det var flera gäng med
framförallt yngre personer, ja
ensamkommande som vi kallar dem, som
bråkade med varandra. ”
Knivar, sexuellt ofredande och ungdomsgäng som pendlar Stockholm - Uppsala. Kan det handla om de afghanska ungdomarna som brukar pendla till Stockholm för att köpa heroin tro?
Skall man översätta vad polisen säger ”borde” det handla om iranier, irakier, afghaner, marocaner och möjligtvis lite syrianer och kurder. Nu säger inte Foliehatten att det är grupp mot grupp. Det kan även vara "tjafs" med kniv och knytnävarna inom en eller flera grupper=falanger.
Händelseutvecklingen får Foliehatten att fundera hur stämningarna mellan "nyanlända" hazarer och mer etablerade iranska invandrare i Sverige ser ut - i den mån de ens kommer i kontakt med varandra, men Eldfesten igår kan väl mycket väl ha varit ett sådant tillfälle. Relationen mellan majoritetsbefolkningen och den hazariska gruppen är ju minst sagt problematisk i Iran, där många av de hazarer som kommit till Sverige just har vuxit upp i ett sorts (OBS: med all rätt) diskriminerat och avskytt underskikt. Bland de dominerande iranska grupperna i Afghanistan, pashtuner, balucher, tadzjiker osv.) är hazarerna minst lika illa sedda. Är bitterhet mot dessa grupper något som hazarerna har med sig i bagaget? Som sagt bara en tanke och en förklaring till kalabaliken i Kungsan!
Knivar, sexuellt ofredande och ungdomsgäng som pendlar Stockholm - Uppsala. Kan det handla om de afghanska ungdomarna som brukar pendla till Stockholm för att köpa heroin tro?
Skall man översätta vad polisen säger ”borde” det handla om iranier, irakier, afghaner, marocaner och möjligtvis lite syrianer och kurder. Nu säger inte Foliehatten att det är grupp mot grupp. Det kan även vara "tjafs" med kniv och knytnävarna inom en eller flera grupper=falanger.
Händelseutvecklingen får Foliehatten att fundera hur stämningarna mellan "nyanlända" hazarer och mer etablerade iranska invandrare i Sverige ser ut - i den mån de ens kommer i kontakt med varandra, men Eldfesten igår kan väl mycket väl ha varit ett sådant tillfälle. Relationen mellan majoritetsbefolkningen och den hazariska gruppen är ju minst sagt problematisk i Iran, där många av de hazarer som kommit till Sverige just har vuxit upp i ett sorts (OBS: med all rätt) diskriminerat och avskytt underskikt. Bland de dominerande iranska grupperna i Afghanistan, pashtuner, balucher, tadzjiker osv.) är hazarerna minst lika illa sedda. Är bitterhet mot dessa grupper något som hazarerna har med sig i bagaget? Som sagt bara en tanke och en förklaring till kalabaliken i Kungsan!
Kalabaliken
i Kungsan tycks ha gått SVT
Nyheter förbi.
Istället
var dessa nyheter viktigare:
Kriminella tonåringar till SVT: Idag kan vi inte gå ut utan vapen.
GW: Sätt in insatsstyrkan i förorten.
Fler väljer den kriminella banan.
Bara två procent av butiksstölderna anmäls!
Kriminella tonåringar till SVT: Idag kan vi inte gå ut utan vapen.
GW: Sätt in insatsstyrkan i förorten.
Fler väljer den kriminella banan.
Bara två procent av butiksstölderna anmäls!
Det
säger en hel del om SVT…
Bara
två procent av butiksstölderna anmäls.
Denna fantastiska nyhet, är alltså viktigare än upplopp, mordförsök, sexuella ofredanden, misshandel, angrepp på poliser i huvudstaden under natten…
Denna fantastiska nyhet, är alltså viktigare än upplopp, mordförsök, sexuella ofredanden, misshandel, angrepp på poliser i huvudstaden under natten…
Vem
skyddar SVT med sitt agerande?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar