Varje
månad presenteras opinionsundersökningar från ett antal institut.
Väljarstödet varierar väldigt mycket mellan instituten.
Tittar
vi på det senaste valet 2014 och jämför med
valresultatet
mellan
instituten ser vi en
väldigt
klar bild.
Alla etablerade opinionsproffs utom hårt kritiserade norska Sentio underskattade SD. Sentio – som är väletablerat i Norge – har mer eller mindre mobbats av konkurrenterna i Sverige och har ”SD-stämplats”.
De telefonbaserade instituten Ipsos, Novus(TV4), ST-Inzio (Aftonbladet), Sifo(SVT), Demoskop och Skop missade alla det verkliga valresultatet med mellan 15% och som sämst för Sifo med 33%. Det var framför allt SD siffror som underskattades och MP:s siffror som överskattades grovt.
Man vet ju inte längre om det går att lita på de opinionsundersökningar som presenteras och att en del opinionsinstitut siffror speglar inte verkligheten.
Verkligheten
tycks också vara svår att acceptera för SVT. SD
har
fått mycket bra siffror i Sentios och Yougovs opinionsmätningar de senaste
åren. Det har medfört att SVT inte längre redovisar institutets
siffror i sin nyhetsrapportering.
SVT:s rapportredaktör:
”Det är ett publiceringsbeslut som vi har fattat.”
Sentios arbetspartner Clints används däremot flitigt av SVT när det gäller andra saker än just Sentios väljarbarometer. För två och ett halvt år sedan dök webbpanelen upp för att göra en nyhet om att "Tre av fyra svenskar har klimatångest" och så sent som i maj 2016 rapporterade SVT om en undersökning om svenskars arbetsvanor som genomförts med hjälp av Cints webbpanel. Det verkar inte beröra SVT i sitt beslut.
Nu
är
frågan vad som i det ena fallet som SVT använder i sina
undersökningar anses som seriösa i sin metod undersökning i andra
fall anses oseriösa, men metodiken är den samma för att komma fram
till ett resultat. En förklaring vore nog på plats av SVT:s ledning
hur man tänker i frågan.
För något år sedan kunde vi läsa följande på SVT Nyheter:
Policy för opinionsmätningar
Relevans
SVT Nyheter redovisar bara mätningar där minst en förändring jämfört med tidigare mätning är statistiskt säkerställd. Om vi för jämförelsens skull redovisar resultat för partier där förändringarna hamnar inom felmarginalen anger vi det.
Urval
Det är bara undersökningar med ett slumpmässigt urval som kan
sägas ge en statistiskt korrekt bild av opinionen. SVT Nyheter
presenterar endast i undantagsfall resultat från självrekryterade
paneler och aldrig när det gäller väljarundersökningar. SVT
redovisar inte resultat om urvalet är för litet.
Bortfall
Bortfall
Om mer än hälften av de tillfrågade inte svarat på frågorna
publicerar SVT Nyheter inte undersökningen.
Öppenhet
Öppenhet
SVT Nyheter ska alltid redovisa relevant bakgrund, som till exempel
vem som beställt undersökningen, hur frågan är ställd och när
undersökningen är gjord.
Har
man utgångspunkten att SVT försöker att neutralt återspegla
verkligheten efter bästa förmåga verkar denna policy vara en aning
ogenomtänkt. Inte bara för att de institut som bäst förutsett
valresultatet för "vissa partier" plockas bort.
Det här ger ju den intressanta effekten att ett parti kan öka med en procentenhet i månaden under lång tid utan att det rapporteras överhuvudtaget.
Kommer SVT leva upp till sin policy kommer det nog bli mycket få mätningar som publiceras framöver.
Att SVT nyhetsrapportering saknar omdöme har vi kunnat observera under en längre tid. Men att deras dumhet och idioti skulle vara så omfattande trodde man inte.
Det är otroligt patetiskt och genomskinligt eftersom både Yougov och Sentio gått alldeles utmärkt tidigare, i synnerhet när det visat på framgångar för MP.
Det här ger ju den intressanta effekten att ett parti kan öka med en procentenhet i månaden under lång tid utan att det rapporteras överhuvudtaget.
Kommer SVT leva upp till sin policy kommer det nog bli mycket få mätningar som publiceras framöver.
Att SVT nyhetsrapportering saknar omdöme har vi kunnat observera under en längre tid. Men att deras dumhet och idioti skulle vara så omfattande trodde man inte.
Det är otroligt patetiskt och genomskinligt eftersom både Yougov och Sentio gått alldeles utmärkt tidigare, i synnerhet när det visat på framgångar för MP.
Det handlar alltså inte det
minsta om metoderna utan är helt enkelt förtäckt propaganda precis
som vanligt. Opinionen visar fel och SVT döljer den då med en gång
- man har inte brytt sig om att dölja tidigare men nu gör man
plötsligt det, knappast en slump.
Frågan är om det inte ligger en medveten strategi bakom deras klantiga agerande.
Men kan undra om de inte är så att de skjuter sig själva i foten. För när valet kommer 2018 så kommer ju alla korten att läggas på bordet. Var skall de då gömma sig?
Frågan är om det inte ligger en medveten strategi bakom deras klantiga agerande.
Men kan undra om de inte är så att de skjuter sig själva i foten. För när valet kommer 2018 så kommer ju alla korten att läggas på bordet. Var skall de då gömma sig?
Dessutom
har man i en artikel på SVT nyheter skrivit om hur frivilliga
väljarundersökningar ger skev bild av opinionen. Undersökningarna
baseras inte på slumpmässiga urval– och är därför meningslösa
rent statistiskt. I Sverige syns det på Sverigedemokraterna, som
konsekvent är större i frivilliga mätningar än i de som görs
slumpmässigt. Nyhetsredaktionerna måste ta större ansvar för att
säkerställa korrekta metoder och resultat.
En deltagarfrekvens på 50 procent anses ur ett historiskt perspektiv vara katastrofala siffror. Men i ett internationellt perspektiv är Sverige ett otroligt bra undersökningsland. I USA är bortfallet i vissa fall över 90%, med andra ord är det där bara en tiondel som svarar på undersökningarna.
Deltagarfrekvensen är ett problem som inte skall underskattas. Men det som nu sker, inte bara på DN:s ledarsida utan även på nyhetsredaktionerna, är att problemet i stället överskattas – och det riskerar leda till en felaktig uppfattning om att tillförlitliga undersökningar inte kan genomföras.
En deltagarfrekvens på 50 procent anses ur ett historiskt perspektiv vara katastrofala siffror. Men i ett internationellt perspektiv är Sverige ett otroligt bra undersökningsland. I USA är bortfallet i vissa fall över 90%, med andra ord är det där bara en tiondel som svarar på undersökningarna.
Deltagarfrekvensen är ett problem som inte skall underskattas. Men det som nu sker, inte bara på DN:s ledarsida utan även på nyhetsredaktionerna, är att problemet i stället överskattas – och det riskerar leda till en felaktig uppfattning om att tillförlitliga undersökningar inte kan genomföras.
SVT
anser att Sifos mätningar
är i högsta grad pålitliga och
deras prognos var sämst i valet 2014.
Inga
undersökningsmetoder ger ett säkert resultat... Enda sättet att
utvärdera en metods pricksäkerhet är att jämföra
undersökningarna med valresultatet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar