Kommer
elbilen
att hålla lika
längre som
den
konventionella bilen
och kommer vi att kunna köpa en 20 år gammal elbil för säg
10.000kr som faktiskt fungerar precis som vi kan göra med äldre
bilar idag?
Det är ju förstås svårt att svara på, eftersom det inte finns några elbilar som har några år på ”nacken.”
Att dagens
elbil
har ett antal
stora
problem är ett faktum. Frågan är hur gammal kommer en elbil att bli? Problemet är
batteriets livslängd, det höga
inköpspriset
och
korta körsträcka.
Batteriet
Elbilen använder precis som vindkraften samma sällsynta jordartsmetall – lithium, vars brytning är starkt ifrågasatt av miljöskäl.
Elbilen använder precis som vindkraften samma sällsynta jordartsmetall – lithium, vars brytning är starkt ifrågasatt av miljöskäl.
Att
ersätta ett nytt batteri kostar
allt mellan 40-50.000.
Många forskar idag på ett effektivare och bättre batteri med
längre livslängd. Men man har ett bra bit dit. Om man inte lyckas
att förbättra batteriet livslängd och det höga priset består, blir det
problem med livslängden. Vem vill köpa en kanske 10 år gammal bil
och dessutom behöva betala kanske 40-50.00 för ett nytt batteri?
Malus – Bonus system som SVT rapporterat kommer att beskatta nya bilar med 20.000 kr eller mer för att bekosta ”miljöbilspremier” till elbilar. Men vad gör man inte för att minska koldioxidutsläppen som man är paniskt rädda för?
En
företrädare för Motormännens Riksförbund ställde, i en intervju
med anledning promemorian och Malus – Bonussystemet, frågan om det
är så här socialdemokraterna vill bedriva fördelningspolitik?
Kraftigt höjda skatter på bilägande för barnfamiljer, arbetslösa,
pensionärer och andra som inte har råd att köpa ny bil, samtidigt
som man ger kraftiga subventioner till de stora företagen och
offentlig förvaltning som har råd att köpa tjänstebilar=elbilar.
I
Sydsvenskan kunde
man läsa
för några veckor
läsa om
en
glad miljöstrateg
i
Kävlinge kommun som
sparar
ca 400 000 kronor per år åt kommunen genom
en övergång till eldrivna tjänstebilar
Samtidigt
talar
inte denna strateg om, att kommunen
får
statsbidrag
för satsningen med ungefär 750 000 kronor.
Om
man
i förlängningen tänker sig att alla Sveriges 290
kommuner
gör likadant - vilket ju inte är otänkbart: lägre driftskostnader
och ett statsbidrag till satsningen säger väl ingen kommun nej till
- vilka blir konsekvenserna?
Antag
att de i genomsnitt är av Kävlinges storlek och då har ett 70-tal
bilar per kommun som antas köras runt 1500 mil per år och bil. Det
innebär totalt cirka 20 000 bilar, och en sammanlagd körsträcka på
30 miljoner mil.
Med
en antagen
genomsnittlig förbrukning av 0,7 liter milen och ett pris för
bensin eller diesel på 13 kronor litern betyder det en
drivmedelskostnad om 273 miljoner kronor. Av detta är enligt
”ekonomifakta” runt 57 procent energiskatt, koldioxidskatt och
moms på dessa skatter, momsen på bensinpriset inte inräknad.
Omräknat
i kronor blir det ett skattebortfall på 155 miljoner kronor vid en
total övergång till eldrivna kommunbilar. Övergången skulle
dessutom enligt gällande regler kunna subventioneras av regeringens
miljösatsning ”Klimatklivet”. 290 kommuner x 750 000 kronor =
cirka 220 miljoner.
Detta
verkar inte
rimligt. Vad säger Magdalena Andersson om det här? Skulle man sedan
räkna om till alla övriga bilar; privata, leasade, i statens tjänst
och så vidare, blir beloppen svindlande och helt otänkbara. Det kan
inte betyda annat än att en övergång till ”det fossilfria
samhället” med en sannolikt mycket hög andel elbilar innebär att
laddnings elen för dessa bilar måste kosta betydligt mer än idag
för att undvika gigantiska hål i statskassan.
Kommer
våra elnät att klara av de energimängder som kommer att behövas
för att ladda upp alla dessa elbilar? Även om man har förhoppningar
om att bilåkandet kanske kommer att minska verkar det vara en
omöjlig uppgift. Och hur skall all denna energi genereras? Sol och
vind? Svenska Kraftnät har beräknat att man behöver bygga ut stamnätet för att kunna föra fram el till alla laddningsstolpar. En beräknad kostnad på 200 miljarder.
Vem betalar?
Vem betalar?
Nu har regeringen lagt ett förslag (promemoria) om att tvinga bränsleföretagen att blanda i mer biobränsle i bensin och diesel, för att som de tror, det ska minska koldioxidutsläppen.
Särskilt
vill de att skogsbränsle ska komma till användning. Detta trots
att flera vetenskapliga rapporter nyligen visat att teorin om skogen
som kolsänka inte stämmer med verkligheten.
Så
det dyra och onödiga undandragandet av skogsråvara från industrin,
för att blanda in det i fordonsbränslet gör ingen som helst nytta
för klimatet. Klimatminister Isabella Lövins hyllningstal till Hans
Roslings arbete efter hans död, för att han varit så noga med
fakta och vetenskap, är inte något som ministern och regeringen
tagit till sig.
SKATTEBAS
Med övergång till fler bilar kommer det att bli problem med skattebasen. Alla bilar som kör med fossila bränslen generar ofantliga summor till statskassan. Hur kommer staten att kompensera detta bortfall?
Med övergång till fler bilar kommer det att bli problem med skattebasen. Alla bilar som kör med fossila bränslen generar ofantliga summor till statskassan. Hur kommer staten att kompensera detta bortfall?
Så
fort som politik
blandar sig med vetenskap,
blir vetenskap inte längre vetenskap utan politik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar